Juče je u Nišu, u okviru pratećih programa 52. Filmskih susreta, u Oficirskom domu, predstavljena izdavačka delatnost Filmskog centra Srbije. Dejan Dabić je na ovu temu razgovarao s Aleksandrom S. Jankovićem i Zoranom Jankovićem.

Dabić je prvo razgovarao sa Aleksandrom S. Jankovićem koji je predstavio svoju sveže objavljenu knjigu Redefinisanje identiteta: Istorija, zablude, ideologije u srpskom filmu. Ova knjiga, koju su udruženim snagama objavili Filmski cenar Srbije i Fakultet dramskih umetnosti, donosi unakrsno promišljanje istorije srpskog filma dato kroz politički kontekst, a na primerima ostvarenja koji su odgovarali autoru za ilustraciju njegovih teza.

A. S. Janković je u Redefinisanju identiteta pisao filmovima snimanim od početka srpske kinematografije pa do danas, sa posebnim fokusom na naslove koji sadrže politički stav o krupnim događajima i fenomenima, kao što su svetski ratovi ili novomilenijusmska tranziciona kretanja. Janković je istako da čitaoci ne moraju da se saglase sa njegovim stavovima, ali da je ponosan da na polemički ton svoje knjige.

Zoran Janković je prvo predstavio već postojeće izdanje FCS-a, knjigu Vizuelna i druga zadovoljstva Lore Marvi, jednu od velikih knjiga teorije filma. Ova knjiga objavljena je 1989. godine, a danas se smatra jednom od najboljih i najvažnijih teorijskih knjiga o filmu.

Pored toga, Zoran Janović je najavio i dva izdanja u pripremi, knjige čije objavljivanje FCS planira do kraja godine. Prvo izdanje je studija Vlastimira Sudara o velikom srpskom reditelju Aleksandru Petroviću, dok je drugo Kritički vodič kroz srpski film 2000-2016, knjiga u kojoj Zoran Janković, Ivan Velisavljević i Đorđe Bajić pišu o svim srpskim dugometražnim igranim filmovima nastalim u ovom milenijumu (preko dvesta kritika filmova, kao i dodatni tekstovi – sve to na preko 600 strana). Sva pobrojana izdanja uredio je Miroljub Stojanović, a planirano je da se dve knjige u pripremi pred čitaocima nađu na Sajmu knjiga.

Đorđe Bajić