Kako je i godina na izmaku u nekoliko krupnih slučajeva pokazala prirodnu vezu kinematografija i filmskih stvaralaca Srbije i Crne Gore, za razgovor smo zamolili Sehada Čekića, direktora ove godine uspostavljenog i tzaživelog Filmskog centra Crne Gore. Pričali smo o perspektivama, ciljevima, nužnostima, izazovima, međusobnoj upućenosti…

Koliko ste zadovoljni dosadašnjim dometima rada Filmskog centra Crne Gore?

Imajući na umu da Filmski centar Crne Gore postoji nekih šest mjeseci jako sam zadovoljan postignutim rezultatima, i institucionalnim i ličnim postignućima. Centar je predstavljen na festivalima u Berlinu, Beogradu, Kanu, Prištini, Sarajevu, Portu, Tirani, Solunu i drugim manifestacijama. Svakodnevno od Ministarstva kulture preuzimamo određene obaveze, članstva i nadležnosti što utiče na stvaranje izuzetno dinamične, ali i inspirišuće atmosfere. Pripremili smo veliki broj osnivačkih i planskih dokumenata čime smo kreirali jedan novi ambijent kako za rad insitucije, tako i za crnogorski filmski sektor, a tu bih istakao Uredbu o podsticajnim mjerama za proizvodnju kinematografskih djela u Crnoj Gori, kao i Pravila za dodjelu sredstava na konkursima za proizvodnju filmova. Ovih dana se zatvara prvi konkurs, koji je bio raspisan za četiri kategorije: manjinske koprodukcije, kratkometražni igrani filmovi, razvoj scenarija i razvoj projekta, za koje, prema najavama, postoji izuzetno interesovanje. Tu su i projekti koji su pripremljeni za naredni period, kao i prvi koraci u drugim inicijativama. Posebno me raduje koncipiranje i okupljanje tima vrlo angažovanih i spretnih saradnika u Centru. Ovaj spisak ostvarenih ciljeva i preduzetih aktivnosti, koji nije iscrpljen, govori najbolje o neophodnosti uspostavljanja ove institucije i u Crnoj Gori, ali i o širokom pojasu djelatnosti kojima smo posvećeni. Sve navedeno, kao i mnogo drugih, očekivanih i neočekivanih, stvari sa kojim sam se susreo tokom ove godine ohrabruju me i daju mi samopouzdanje da se određene ideje, iako uz katkad neizbježne poteškoće, mogu ostvariti.

Koji su vaši projektovani ciljevi za Filmski centar Crne Gore za neku doglednu budućnost?

Veliki je broj ciljeva pred Centrom, a prvi je da sistem podrške filmskim projektima bude stimulativan i funkcionalan. Iako su iskustva u regionu i Evropi različita, ovo je polje koje u velikoj mjeri determiniše uspjeh insitucija, ali i stvara profil kinematografije. Dakle, cilj nam je da stabilizujemo nivo proizvodnje i stvaramo stimulišući ambijent za razvijanje profesionalnih karijera i unapređujemo integrisanje naše kinematografije u najšire regionalne, evropske i svjetske okvire, u onoj mjeri koji odgovara našim potrebama. Svakako, glavni cilj jeste proizvodnja visokokvalitetnih filmova svih vrsta koji će biti prisutni na ekranima i izvan Crne Gore i promovisati našu zajednicu. Jedan od bitnih ciljeva jeste i privlačenje što većeg broja inostranih ekipa na snimanje u Crnoj Gori, što bi bilo praćeno značajnijim i transparentnijim ekonomskim i turističkim efektima. Filmski centar mora biti posvećen i podizanju nivoa opšte filmske kulture, što je u direktnoj vezi sa aktivnostima povezanim sa filmskom edukacijom i filmskom pismenošću, kao i sa unapređenjem stanja u bioskopima.

Ristanovski, Diklić i Sablić u Igli ispod praga

 Kako vam izgledaju crnogorski film i crnogorska kinematografija upravo u ovom trenutku?

Uz određenu dozu ambicije, možemo ocijeniti da je ovo moguće i jedan od najboljih trenutaka crnogorske kinematografije, koja je kroz istoriju imala mnogo uspona i padova. Dokaze za konstataciju crpim u kvalitetu skorašnjih filmova, velikom broju talentovanih reditelja, producenata, scenarista, glumaca i drugih, mahom mlađih, filmskih poslenika, prisustvu i članstvu Crne Gore u mnogim evropskim fondacijama i mrežama, opštem stavu i senzibilitetu ogromnog dijela filmske zajednice o neophodnosti konstantnog unapređenja. S tim u vezi, ističem da Filmski centar ne pokreće kinematografiju, već da smo jedan bitan dio segmenata u crnogorskoj kinematografiji i ranije pokrenuli ili naslijedili, a Centar je tu da se određene stvari povežu i sistematizuju. Ono što moram istaći jeste da se svijest o produkcionim standardima, ali i estetskim kvalitetima širi filmskom zajednicom i na tome ćemo kao Centar insistirati. Svakako, nivo investiranja i finansijske podrške u sektoru mora da se podigne na novi nivo, a i za to je pripremljen ambijent bilo kroz zakonska rješenja koja uključuju više izvora finansiranja, bilo kroz jasnu viziju da učestvujemo u međunarodnim projektima i organizacijama.

Međunarodni poster za Ispod mosta, među stenama

 Gde (u institucionalnom smislu gledano) vidite najviše mogućnosti za mogući i brzi pomak?

Ima jako mnogo perspektiva za razvoj institucije, mada smo u ovom trenutku najviše posvećeni konstituivnim dokumentima, procedurama i mehanizmima, kako bismo kreirali jednu proaktivnu, efektivnu i efikasnu ustanovu. U tome nam pomažu prethodna iskustva regionalnih centara, ali i uspješni primjeri crnogorskih ustanova kulture. Kadrovsko ojačanje, stabilizacija modela finansiranja, proširenje aktivnosti, pozicioniranje na međunarodnoj sceni, kao i slični procesi su pred nama, a imam osjećaj da smo na dobrom putu u mnogim segmentima.

Stefan Bošković u filmu Ispod mosta, među stijenama

 A gde vidite najveće prepreke boljitku i napretku?

Teško je u ovom trenutku potpunog entuzijazma navoditi prepreke, a moguće da bi navođenje prijetnji moglo i da inspiriše na pokretanje tih mehanizama. Izgradnja jedne institucije, a posebno kompleksne ustanove kakvi su svi centri u regionu i Evropi, zahtijeva vrijeme, dalekosežno promišljanje i donošenje pravilnih odluka, uz anticipiranje promjena i adaptacija. U tom smislu, nerealna očekivanja mogu da izazovu defetizam, a za tim svi u regionu često posežemo, katkad iz demagoških poriva, kojima smo, takođe, prilično skloni.

U kojim domenima je moguće unapređenje saradnje filmskih cenatara Srbije i Crne Gore, imajući u vidu tu neospornu upućenost jednih na druge?

Saradnja sa Filmskim centrom Srbije, kao i drugim regionalnim centrima je na izuzetnom nivou, a mi koristimo priliku da učimo iz njihovih primjera. Filmski centar Srbije je pružao vrlo značajnu podršku mnogim našim aktivnostima, a saradnja obuhvata i, za nas, vrlo bitnu razmjenu iskustava i dobrih praksi, kroz redovnu komunikaciju. U narednom periodu biće mnogo novih zajedničkih aktivnosti, na dobrobit naše dvije kinematografije.

Razgovarao: Zoran Janković