Mesto u programu ovojanuarskog izdanja festivala Sandens (od 19. do 29. januara 2017. godine), najprestižnijeg severnoameričkog festivala u domenu nezavisnog filma, izborilo je i kratkometražno ostvarenje Drvo, autora Vinsloua Portera i Milice Zec, autorke iz Srbije. Kako nam je ukazala sama Milica Zec, film Drvo (na engleskom: Tree) biće, zajedno sa još petnaest projekata  iz oblasti virtuelne realnosti,  premijerno prikazan u sekciji naslovljenoj Nova granica (New Frontier). Ovaj film uvršten je među tri projekata izabrana da predstavljaju program festivala po imenu Nova kilma (New Climate), u kome je akcenat stavljen na pitanja klimatskih  promena na polju životne sredine.

Milica Zec u Sandensu predstavlja Drvo.

Priča Drveta u bliskoj je vezi sa nagrađivanom zvučnom kompozicijom Košmar jednog drveta (Nightmare of a Tree) Aleksandra Protića, značajnog i uposlenog beogradskog dizajnera zvuka i producenta. A što se zvaničnog sinopsisa tiče, on glasi ovako:  „Klimatske promene postale su stvarnost. Stanovnici ove planete moraju to i da priznaju, ali ne samo to, oni moraju i da počnu da delaju kako nepovratno oštećenje životne sredine  ne bi palo na teret budućih generacija.  U ovom desetominutnom iskustvu iz oblasti virtuelne stvarnosti mi želimo da korisnik vidi i, što je još važnije, da oseti kako je to biti osnovni i ključni potporni stub u životu zasnovanom na ugljeniku – kako je to biti drvo. Mi vodimo korisnika kroz iskustvo postojanja drveta, od semena do potpuno izraslog drveta, na poziciji  udarnog stuba u životu ekosistema šume i čitave planete milenijumima unazad… sve dok ga nasilno ne poseku i to na vrhuncu životnih mu snaga.”

Dizajner zvuka i producent Aleksandar Protić.

Aleksandar Protić ističe da je ovo drugi u nizu projekata na kojima radi sa istim autorskim duom, dok sa Milicom Zec sarađuje u kontinutetu na skoro svim njenim autorskim radovima, već  deset  godina. Film Džin (Giant), njihova  prva saradnja, prikazan je na prošlogodišnjem Sandensu, dok će na ovogodišnjem biti prikazano pomenuto Drvo,  što samo govori o velikom poverenju koje Sandens institut ima prema ekipi koja stoji iza ovih radova. Osim toga, Protić nam je objasnio i šta za njega znače ovaj film i njegova tema: „ Pre svega mi predstavlja zadovoljstvo da posle više od 15 godina od svog originalnog nastajanja radio drama Košmar jednog drveta dobija neki svoj novi život kao inspiracija za VR instalaciju Drvo Milice Zec i Vinsloua Portera. Očigledno da je tema koja je odabrana pre petnaest godina i danas, nažalost, aktuelna, ali je očito da je i forma ta koja je i posle tolikog niza godina ostala savremena.“

Kako je virtuelna realnost u našoj sredini i ovdašnjem poimanju filma i dalje novina, upitali smo Aleksandra Protića da nam pojasni specifičnosti rada na ovakvim filmskim sadržajima  i perspektive tog vida filma u nekoj doglednoj budućnosti. On nam je naglasio sledeće: „Rad na VR projektima je u dobroj meri drugačiji u odnosu na standardne linearne 2D audio-vizuelne forme. Mnogo toga mora da se pretpostavi napamet, zatim proba, pa onda koriguje i tako u krug. Nema klasičnog linearnog tajmlajna, već je proces negde između rada na filmu i video-igri. Svakako će biti  zanimljivo posmatrati budućnost VR projekata, jer producenti i investitori jos uvek traže način kako da monetizuju takve sadržaje. A od svega toga će zavisiti i pravac razvoja VR-a. Da li ce biti tehnička atrakcija sa zabavnim sadržajem ili će početi da priča i ozbiljnije dramske sadržaje. Ja se lično nadam da će biti prostora i za ovo drugo, a Džin i Drvo autorskog dua Milica Zec-Vinslou Porter dokazuju upravo da i takvi projekti mogu biti i pametni i uzbudljivi u isto vreme.“

Iz VR filma Džin.

Na Sandensu, koji će se, da ponovimo, ove godine odigrati od 19. do 29. januara,  ovo će se ostvarenje prikazivati  po ceo dan na svakih deset  minuta. Prošlogodišnji razgovor sa Milicom Zec povodom filma Džin možete pročitati na našem portalu.

Zoran Janković