Na 44. FEST-u premijerno je prikazana nova režija Dejana Vlaisavljevića Nikta, svestranog umetnika koji već godinama radi na izgradnji svog alternativnog izraza. U intervjuu koji sledi, DV Nikt će predstaviti svoje meta detektivsko neo noir ostvarenje Paluba ispod Terazija i osvrnuti se na svoj dosadašnji opus.

Razgovarao: Đorđe Bajić

Vaša fascinacija američkim film noirom je jasna od prvog kadra Palube ispod Terazija, a poznata je i od ranije. Koje autore i filmove iz domena ovog filmskog stila biste posebno istakli kao omiljene i najinspirativnije. Langova Grimizna ulica je očigledan uticaj, ali, rekao bih, ne i jedini.

Moja fascinacija film noirom je u direktnoj vezi sa mojom emigrantskom praksom. Američki film noir kao stil je nastao u nemačkim UFA studijima pre dolaska Gebelsa. Evropski emigranti u Holivudu tridesetih i četrdesetih godina su nastavili praktikovanje tog stila, ali kao B ili C produkciju. U UFA studijima to je bila A produkcija. Ubrzo posle toga, američki reditelji su počeli da dobijaju zahteve od producenata da naprave film da izgleda „nemački“ odnosno evropski, drugim rečima da ima senke u kadru, ekstremno kadriranje… Značajni autori su Siodmak, Ulmer, Borzaž, Man, Vajlder, da spomenem samo neke, kao i mnogobrojni filmski producenti kao Val Luton ili Volter Vagner.

Paluba ispod Terazija
Marija Šević kao fatalna Doroteja.

Kao reditelj ste debitovali pre deset godina filmom Big Bang Kiss. Pre nego što se detaljnije pozabavimo Palubom, da li možete nešto da nam ispričate o svom prvencu? U pitanju je, ako ne varam, film koji se vodi kao američki, ali koji je, svojevremno, imao kratak bioskopski život u Srbiji…

Moram da vas ispravim; debitovao sam 1988 sa filmom Film neće biti prikazan u produkciji AFC. To je prvi srpski nezavisni dugometražni film, snimljen na videu. U Holandiji sam 2001. godine snimio film Twisted Spirits. Big Bang Kiss je znači moj treći dugometražni film. Snimljen je u Holandiji 2004. godine kao holandsko-američka produkcija. Pušten u distribuciju 2006. godine. Big Bang Kiss je gangsterski film i ima u sebi drugi film. Taj film u filmu je film noir de facto. Film je imao kratak bioskopski život u Beogradu kao i u Filadelfiji i Njujorku.

Palubu ispod Terazija je neo noir. Kako doživljavte ovu odrednicu?

Tačna definicija je meta detektivski neo noir. Drugim rečima, rehabilitacija istorije filmskog jezika kroz prizmu žanra. Rehabilitacija je određena predznacima meta i neo. Živimo u kasnom filmskom postmodernizmu, samim tim tradicionalizam je više nego poželjan.

paluba-ispod-terazija-82-before-after-1260x841
U filmu Paluba ispod Terazija glumi i Vanja Ejdus.

Koje sve izazove vam je doneo rad na Palubi? Noir stil je specifičan, pretpostavljam da nije bilo nimalo lako oživeti ga u savremenom Beogradu.Kako ste to uspeli? Siguran sam da je direktor fotografije Predrag Bambić tu odigrao ključnu ulogu…

Imali smo sve izazove koje produkcija B filma može da donese. Svaki stil je specifičan, ali ovde je reć o stilizaciji, koja je najvrednija estetska kategorija i koja samim tim determiniše inventivnost ako je reč o B produkciji. Predrag Bambić i ja smo napravili Beograd na filmu, kao sto je Melvil napravio Pariz na filmu.

paluba-ispod-terazija-ilija-labalo
Producent Ilija Labalo takođe i glumi u filmu.

Pošto u vašem filmu jednu od krupnih uloga tumači Saša Radojević, verujem da ste upoznati sa terminom garažni film. Kako svoje ostvarenje sagledavate u tom kontekstu? Da li ste imali vemena da pratite događanja na srpskoj filmskoj sceni, kako onoj garažnoj, tako i glavnotokovskoj?

Da, upoznat sam sa terminom garažni film. Kao ideološki termin to može da stoji za srpske niskobudžetne filmove, iako ne znam koliko u Srbiji ima pravih garaža, jer živim van Srbije dosta dugo. Paluba ispod Terazija, je međutim, žanrovski film, termitske prirode, sa čestim ubrzavanjem. Nadam se da u Srbiji postoji garaža i za takva kola. Glavne tokove srpskog filma ne prepoznajem dovoljno jasno, jer odavno ne koristim teleobjektive. Dalje, Saša Radojević jedan od najbitnijih srpskih all around filmskih reditelja. Drugim rečima, srpski Alen Rob-Grije, a to nije mala stvar.

Paluba ispod Terazija - poster
Poster za film Paluba ispod Terazija (Signature Work), dizajnirala: Bez Ocko.

Nakon premijere na FEST-u, koja je dalja sudbina Palube ispod Terazija? Hoće li se Džoni Paluba, možda, vratiti u nekoj novoj avanturi?

Filmovi uvek prevare datu im sudbinu, tako da će Paluba ispod Terazija nastaviti da se prikazuje i posle FEST-a bez obzira na vrstu distribucije. Džoni Paluba je filmski lik koji se materijalizuje kroz seriju novih avanturističkih poduhvata. Sledeća avantura Džonija Palube je planirana za 2017. godinu.