SRB ENG

Kritika: „Isceljenje“ (2015)

3. феб 2016 | Autor: Đorđe Bajić




Pravoslavni monah napušta manastir i odlazi u napuštenu isposnicu skrivenu u gotovo netaknutoj prirodi. Njegovo tihovanje prekida dolazak dvojice Bošnjaka, dede i unuka. Stari Bošnjak veruje da je ratni zločin njegovog sina u uzročno-posledičnoj vezi sa teškom bolešću unuka. On moli monaha da oprosti počinjeni greh i tako spase dečaka.

Iako je Srbija većinski pravoslavna zemlja, u njoj je snimljeno iznenađujuće malo filmskih ostvarenja koja se bave duhovnošću i hrišćanskim vrednostima. Debi Ivana Jovića je pokušaj da se to promeni. Pošavši od često citiranog navoda iz Novog zaveta, „Ljubite neprijatelje svoje“, scenaristkinja i rediteljeva supruga Monja Jović osmislila je narativno svedenu priču sa svega tri lika. Isceljenje je snimljeno sa minimalnim novčanim sredstvima, gotovo u porodičnoj manufakturi. Nedostatak novca je Joviće i njihovu malu ekipu naveo da sa još većom pažnjom pristupe izradi filma. Direktor fotografije Pablo Fero Živanović je zatomljene kutke Srbije snimio na uzbudljiv i autentičan način, a kadrovi pejzaža daju gledaocu potreban montažni predah od teških moralnih pitanja. Vizantijski napev koji izvodi grčka pevačica Nektarija Karanci postaje muzički lajtmotiv i odlično se uklapa u meditativnost na kojoj Jović insistira.

Dugi, često krupni kadrovi, sa monahovim licem u središtu, i minimalistička naracija bez puno dijaloga potcrtavaju unutrašnju borbu glavnog junaka. Isceljenje je poput lepog poljskog cveta – njegova krunica je mala, ali je boja latica intenzivna; miris koji ispušta je diskretan, ali postojan. Svedena glumačka kreacija Jova Maksića poseduje moćnu sugestivnost. Maksić je do Isceljenja bio pre svega poznat po radu u pozorištu i filmovima Život i smrt porno bande i Klip u kojima je, bez obzira na malu minutažu, ostvario upečatljive uloge, a u Isceljenju, u kome je prisutan gotovo u svakom kadru, uspešno dočarava lik rastrzanog monaha, dok mu neophodnu podršku pružaju iskusni Radovan Miljanić i dečak Nemanja Jeremić. Debitantski film Ivana Jovića premijеrno je prikazan krajem 2014. godine na Festivalu istočnoevropskog filma u Kotbusu. Nakon domaće premijere na 43. FEST-u (na kome je osvojio Nagradu žirija), film je krajem 2015. godine ušao u redovnu bioskopsku distribuciju.

Režija: Ivan Jović
Scenario: Monja Jović
Direktor fotografije: Pablo Fero Živanović
Montaža: Stevan Lung
Scenografija: Ljiljana Rivić
Muzika: Nektariјa Karanci
Dizajn zvuka: Aleksandar Perović, Milan Čekić
Uloge: Jovo Maksić, Radovan Miljanić, Nemanja Jeremić
Producent: Cinnamon Production, Centar za negovanje kulture sećanja „Zaveštanje“
Trajanje: 90 min
Format: DCP 2K
Žanr: drama
Inostrani naziv: The Healing
Domaći distributer: MegaCom Film
Premijera: 07.11.2014.

Zanimljivosti:

Hrvatski pisac Miljenko Jergović, predsednik žirijа Progrаmа srpski film nа 43. FEST-u, obrazložio je nagradu dodeljenu Isceljenju sledećim rečima: „Ovаj film ispunjаvа svoj visoko postаvljeni duhovni i etički cilj: oni koji su gа gledаli iz bioskopа će izаći kаo drugаčiji ljudi.” Pored FEST-a, film je nagrađen u Makedoniji, Švedskoj i Italiji. U Rusiji je osvojio Zlatnog viteza za najbolji igrani film i nagradu za najbolju epizodu ulogu (Nemanja Jeremić).

Prva glavna uloga Jova Maksića u dugometražnom filmu. Ivan Jović i Jovo Maksić su sarađivali i na kratkim filmovima Običan dan (2012) i Vinogradar (2013).

Đorđe Bajić