SRB ENG

IZDAVAČKA DELATNOST POSLE 2000.

SAŠA MARKUŠ

PARODIJA U POSTMODERNOM FILMU


Proizašla iz doktorske teze odbranjene 2010. godine na Univerzitetu Pompeu Fabra u Barseloni, knjiga Saše Markuš “Parodija u postmodernom filmu” je prva knjiga u Srbiji koja izuzetnom teorijskom argumentacijom dovodi u filmsku vezu kategorije PARODIJE I POSTMODERNE.
Atraktivna ne samo po filmskim primerima koje bira za predmet analize, aktuelna u smislu kojem se nadovezuje na u svetu relevantna filmska istraživanja ova pionirska knjiga ima izuzetan značaj. On se sastoji u tome što na sistematičan, prijemčiv i veoma ubedlljiv način trasira nove teorijske puteve sinteze i tumačenja. Takođe, ona ima tu vrlinu da s podjednakim znalaštvom vlada filmovima prošlosti kao god recentnom produkcijom, što je jedan od neophodnih preduslova za formiranje generalne slike.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / januar 2015.
MILAN PRIBIŠIĆ

SVETI FASBINDER – QUEER (M) UČITELJ I (M) UČENIK


Knjiga Milana Pribišića, prva je knjiga na srpskom jeziku, posvećena stvaralaštvu jednog od najznačajnijih reditelja u poratnoj istoriji nemačkog i evropskog filma.
Istaknuti predavač istorije i teorije medija na uglednom Lojola univerzitetu u Čikagu, autor Milan Pribišić, uspeo je da nam približi Fasbinderov filmski svet i jedinstvenu Fasbinderovu filmku poetiku
s kompetencijama znalca i eksperta na jednoj strani, i duboko ličnim odnosom prema Fasbinderovom filmskom i kulturnom nasleđu na drugoj.
Strukturirana između zahteva naučnih pristupa i visoke teorije te potrebe da nepretencioznošću svoga jezika bude razumljiva i dostupna najširem čitateljskom krugu, Pribišićeva knjiga je retka hibridna tekstualna tvorevina.
Ona Fasbinderov autorski svet dočarava više nego ubedljivim potezima i pleni kako bogatstvom svojih eruditskih i istorijskih uvida, tako i retkom posvećenošću jednom autoru o kojem se još uvek premalo zna.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2014.
DUŠICA ŽEGARAC

KAO NA FILMU


„Kao na filmu“ Dušice Žegarac je ambiciozan pokušaj naše istaknute glumice da se njena glumačka karijera sagleda u znatno široj kinematografskoj konstelaciji no što je puko evociranje vlastitih glumačkih uspomena. Polemična, vrcava, mestimično veoma borbena, povremeno setna, ova knjiga, bez obzira što žanrovski omeđuje polje memoara,praktično predstavlja jedan krajnje ličan pogled na sopstveno učešće u istoriji onoga što je nekada bio najpre jugoslovenski, a potom srpski film. Njome su obuhvaćeni mnogi nepoznati ili zaboravljeni trenuci filmske istorije, ali pre svega, mnoge nezaobilazne ličnosti jugoslovenske i srpske kulture, čiji su profili reaktuelizovani.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2014.
JELENA RADENOVIĆ

GLUMA U HOLIVUDSKOM MJUZIKLU


Tema glume u mjuziklu je u nas deficitarna.
Knjiga Jelene Radenović popunjava sada tu prazninu! Njenoj analizi određenih filmova, glumačkih stilova i epoha, prethodi opsežna teorijska elaboracija, kao pripremna faza za ilustrovanje njenog analitičkog sagledavanja glumačkih specifičnosti unutar žanra. Veoma konzistentna u stilu, knjiga Jelene Radenović je pritom bogato opremljena traktivnim vizuelnim materijalom.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / septembar 2014.
JURIJ LOTMAN, JURIJ CIVJAN

DIJALOG SA EKRANOM


Knjiga jednog od najvećih evropskih filmskih teoretičara evropskog poratnog razdoblja, pisana u saradnji sa Jurijem Civjanom, izuzetan je, pregledan
i nezaobilazan filmski priručnik koji trasira nove puteve gledanju i razumevanju filma. Stalno se usaglašavajući sa izazovima savremenosti, tandem Lotman-Civjan ne samo što daje osnove filmske gramatike
no se u potpunosti usaglašava sa tokovima modernog filma, čije primere koristi u britkim analizama.
Pisan razumljivim, jednostavnim jezikom, DIJALOG SA EKRANOM se nadovezuje na veliku evropsku teorijsku filmsku tradiciju, negujući pritom, jedan eruditski stil koji je sam svetski vrh.
Knjiga koja će filmskim profesionalcima predstavljati inspiraciju i obaveznu lektiru a ostaloj publici izazov i istinsko uživanje.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / avgust 2014.
EVA MAZJERSKA

JEŽI SKOLIMOVSKI FILMOVI JEDNOG NEKONFORMISTE


Knjiga Eve Mazjerske o Ježiju Skolimovskom je izuzetna studija o jednom od najprestižnijih poljskih filmskih internacionalaca (uz Romana Polanskog). Knjiga je pisana izvorno na engleskom jeziku (autorka živi u Londonu), ali je njeno eruditsko poznavanje poljske kulturne, fiilmske i političke scene odista fascinatno. Pisana u posve analitičkom duhu, knjiga Eve Mazjerske nam osvetljava ne samo važne aspekte jedne prebogate filmske karijere, nego i jednu stvaralačku ličnost koja je u bitnom determinisala tokove modernog filma ne samo u Poljskoj no i u čitavoj Evropi. Stil Mazjerske je jednostavan, pristupačan, a pri tom veoma kompleksan. S pravom se može reći da je ovo jedna od najboljih recentnih knjiga o nekom evropskom autoru.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / januar 2014.
DEJVID BORDVEL

NARACIJA U IGRANOM FILMU


Monumentalno delo Dejvida Bordvela, verovatno najvećeg živog teoretičara filma, pojavilo se sada na srpskom jeziku.
Delo koje od svojeg objavljivanja 1985. godine u domenu filmske naratologije gotovo nikada nije prevazidjeno, postalo je neophodni udžbenik ne samo za studije filma, već, jednako tako, i književnosti.
Vizuelno prebogata (nekoliko stotina frejmova i fotografija), ova knjiga pokazuje Dejvida Bordvela ne samo kao vrsnog erudite, već i interdisciplinarnog mislioca koji se s lakoćom kreće i drugim oblicima stvaralaštva, i inkrporira ih u svoju filmsku teoriju na uzbudljiv, gotovo virtuozan, a ipak čitak način.
Objavljivanje knjige Dejvida Bordvela je pravi izdavački filmski dogadjaj, i mišljenja smo, neophodna lektira ne samo teoretičare, kritičare i publiciste, već i za sve one koji su u filmskoj praksi.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2013.
DIJANA METLIĆ

STENLI KJUBRIK Izmedju slikarstva i filma


„Treba napomenuti da tekst predstavlja rad na jednoj višestruko istraživanoj temi, a da uspešno nudi jedan mogući novi uvid u delo Stenlija Kjubrika pre svega kroz tezu o neraskidivoj povezanosti između nepokretne likovne reprezentacije i pokretne filmske slike, odnosno ideju da se tek kroz proces njihovog sučeljavanja može doći do pravog razumevanja Kjubrikove umetnosti. Detaljno obavljen istraživački rad doprinosi utemeljenosti i sugestivnosti autorkinih ocena, dok izuzetan stil kojim je tekst napisan čini knjigu izuzetno zanimljivom za čitanje.”

Izvod iz recenzije prof. dr Simone Čupić

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2013.
Uvodnu studiju napisao Božidar Zečević / Priredili Rastko Ćirić, Miroslav Jelić i Milan Novaković

BIKIĆ STUDIO


Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / april 2013.
LUIS BUNJUEL

MOJ POSLEDNJI UZDAH


Jedna od najpopularnijih filmskih autobiografija na ovim prostorima, ali jedna, po mnogim mišljenjima najuspelijih filmskih ”ispovesti” svih vremena, pojavljuje se sada ponovo na srpskom jeziku, u izvrsnom prevodu Svetlane Stojanović i sa izvanrednim pogovorom Bora Draškovića.
Možda najveći ”enfant terrible” u istoriji filma, bez sumnje će i ovim, u nas trećim izdanjem, privući brojne čitaoce, pre svega mlađu publiku. Knjiga je opremljena dragocenim fotografskim prilozima…

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / mart 2013.
MIROSLAV JOKIĆ

MILENKO ŠTRBAC Pred licem vremena, ideologije i realnosti


Izdavač: Larus-Signature, Jugoslovenska kinoteka, Direkcija FESTa, Filmski centar Srbije / februar 2013
PETAR VOLK

Moderna vremena


Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / januar 2013.
RANKO MUNITIĆ

Pitanje filmske kritike


Problemska knjiga Ranka Munitića, proistekla iz njegovih istraživanja vezanih za BEOGRADSKI FILMSKI KRITIČARSKI KRUG. U njoj nastoji da, s jedne strane, srpsku filmsku kritičarsku misao sagleda u njenom istorijskom kontinuitetu, koja je ekvivalentna samoj pojavi filma, a s druge, da problematizuje filmsku kritiku kao disciplinu i to upravo perspektivom samih kritičara. Pitanje filmske kritike je izuzetna koncentracija nekih od najvećih srpskih filmskih kritičarskih imena a mnogi od ovde objavljenih tekstova antologijski su trenuci u razvoju srpske misli o filmu.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / novembar 2012.
BORIS TRBIĆ

Bilo jednom na Bliskom istoku: Kinematografije kriznog regiona na prelazu vekova 1990-2010


Jedna od pionirskih knjiga u evropskom filmskom izdavaštvu koja se na analitičan način bavi globalnim doprinosom kinematografije Bliskog istoka savremenom svetskom filmu. Sa izuzetnim poznavanjima i uvidima, autor ove knjige, Boris Trbić, koji inače živi i radi u Melburnu, donosi nam portrete 30 stvaralaca iz kinematografija: Irana, Izraela, Palestine, Libana, Sirije, Jordana i Turske.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2012.
KSENIJA ZELENOVIĆ

NEONOIR U SAVREMENOJ HOLIVUDSKOJ PRODUKCIJI: NAČELA OBNOVE KLASIČNOG NOIRA


Već puni naslov knjige Ksenije Zelenović: NEONOIR U SAVREMENOJ HOLIVUDSKOJ PRODUKCIJI: NAČELA OBNOVE KLASIČNOG FILMA, govori o jednom temeljitom, studioznom istraživanju, i kontinuitetu jednog od najvitalnijih žanrova. Znalački se baveći genezom žanra, istražujući konstelacije njegovog nastanka, prethodnike ali i sledbenike, Ksenija Zelenović obogaćuje svoju knjigu nizom korisnih informacija, analitičkih uzleta, i bogatom faktografskom krađom. Akcentujući esencijalne odlike žanra na konkretnim filmskim primerima, autorka koristi bogatu propratnu literaturu, sučeljava razna kritička i teorijska polazišta, i svoju knjigu ćini veoma privlačnim čitalačkim štivom.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / jun 2012.
Pod vodjstvom Fransoa Dosa i Žan-Mišela Frodona

ŽIL DELEZ I SLIKE – zbornik


“Cilj ovog dela je da rasvetli posebnu prirodu filozofskog dijaloga, koji je Žil Delez (Gilles Deleuze) vodio sa filmom, da ispita njegove uticaje na svet filmskog stvaralaštva, kritike, filozofije, ili pak na neke druge oblasti razmišljanja.”

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2011.
BRANISLAV MILTOJEVIĆ

PODELJEN EKRAN


“Podeljen ekran” Branislava Miltojevića objavljen je u ediciji Pogledi i traganja. Premda izmiče svakoj klasifikaciji, Miltojevićeva knjiga bavi se filmom na početku novog milenijuma (ili stanjem svesti o filmu), ali filmom u novim okolnostima, koje najpre determiniše razvoj novih tehnologija. Iz čega, po autoru, neposredno proističe, da film u klasičnom obliku kakvog ga mi poznajemo u najskorijoj budućnosti nije moguć. Nije moguć iz razloga što su neke od njegovih atribucija preuzele druge prikazivačke forme, pa tako danas imamo prilično pesimističko gledanje na film kao na medij čiji su prostor uzurpirale video- igrice. Evidentno je poznavanje teorijskog nasleđa nekih od najeminentnijih teoretičara medija (Lav Manovič), a atraktivni filmski i medijski primeri u funkciji autorove argumentacije doprinose njenom boljem razumevanju i ne dopuštaju nepotrebna teorijska uopštavanja i nejasnoće u čitanju.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / avgust 2011.
Greg DeCuir, Jr.

JUGOSLOVENSKI CRNI TALAS


Dvojezično izdanje knjige Grega DeCuira, Jr. – Jugoslovenski crni talas na sistematičan, pronicljiv i kompetentan način istražuje jedan od najkompleksnijih poratnih fenomena jugoslovenske kinematografije – Crni talas.

Paralelno se baveći i ideološkom i političkom pozadinom nastanka ovog fenomena, Greg DeCuir, Jr. neuobičajeno za stranog autora znalački vivisecira ne samo pojedinačne filmove i autorske opuse, no i čitavu društveno-političku klimu koja ih je uslovila. Njegovo istraživanje odvija se na nekoliko nivoa, a premda obradjuje čitav jugoslovenski prostor, srpskom filmu pripala je čast da izborom dela i analitičkim opsegom, kao najdinamičnija produkciona celina, bude najzastupljenija.

Po širini svog analitičkog zamaha i istaživanju konteksta, u anglosaksonskom svetu knjiga Greg DeCuir, Jr. nema pandana.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / maj 2011.
DEJAN KOSANOVIĆ

KINEMATOGRAFIJA I FILM U KRALJEVINI SHS/KRALJEVINI JUGOSLAVIJI 1918 – 1941


Knjiga Kinematografija i film u Kraljevini SHS/Kraljevini Jugoslaviji 1918-1941 obrađuje jedno razdoblje prošlosti jugoslovenske kinematografije koje dosad nije nikada celovito prikazano u domaćoj istoriografskoj literaturi o filmu. Prva zajednička država jugoslovenskih naroda, proglašena 1. decmbra 1918. godine kao Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca, a kasnije – oktobra 1929. godine – preimenovana u Krajevinu Jugoslaviju koja se raspala aprila 1941. zbog najezde hitlerove Nemačke i njenih saveznika, nije imala organizovanu nacionalnu kinematografiju. Uprkos tome film je tokom 22 godine postojanja ove države postao najomiljenija zabava najširih slojeva stanovništva, a javili su se i mnogi domaći pioniri filma koji su u veoma nepovoljnim uslovima snimali domaće filmske žurale i dokumentarne filmove, a u nekoliko navrata pokušavali da realizuju i igrane filmove.

Izdavač: FilMSKI CENTAR SRBIJE / mart 2011.
DRAGAN JOVIĆEVIĆ

KRUGOVI I KLETVE – Kratki vodič kroz japanski i J-horror


Žanrovski obrasci, izvorni folklorni motivi, istorijsko nasleđe Dalekog istoka i model rimejka uslovljen kulturološkom asimilacijom i adaptacijom, bili su inspiracija najpre za magistarski rad, a potom i za knjigu “Krugovi i kletve”, koja se bavi analizama žanra japanskih horor filmova i njihovim zapadnim verzijama. Osnovu žanra, kao i knjige, čine dva filmska serijala – “Krug” i “Kletva”, na koje su se idejno i estetski nadovezali filmovi “Puls” i “Jedan propušteni poziv”, koji su, koristeći istorodne tematske, žanrovske, narativne i estetske obrasce, produbili ideju tehno-horora, čineći ga postojanijim i celovitijim, a japanski horor film uspeo da žanrovske obrasce i pravila nametne ostatku sveta i da ovaj subžanr postane jedan od najprepoznatljivijih idioma modernog filma u svetskoj kinematografiji. Tako je knjiga “Krugovi i kletve” osobena posveta ne samo ljubiteljima horor filma, već i žanrovskog filma uopšte.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / septembar 2010.
ŽIL DELEZ

FILM 2: SLIKA-VREME


Pisana od strane najuticajnijeg svetskog filozofa iz druge polovine dvadesetog veka, i jednog od najvećih erudita u novijoj istoriji, knjiga Žila Deleza je svojevrsni nastavak i u nas prevedene knjige SLIKE U POKRETU. Pravi predmet ove knjige su Delezova analitička i diskurzivna viviseciranja modernog filma, odnosno onih reditelja čiji je modernitet anticipirao savemeni način filmskog mišljenja i trasirao nove puteve filmskog jezika i izražavanja.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / jun 2010.
Priredio MIROSLAV – BATA PETROVIĆ

RADOSLAV VLADIĆ – POETIKA MALIH STVARI


RADOSLAV VLADIĆ – POETIKA MALIH STVARI priređivača Miroslava – Bate Petrovića zbornik je posvećen jednom od najvecih srpskih direktora fotografije, ali i uspešnom reditelju alternativnih filmova, od kojih neki uživaju međunarodni prestiž. Radeći s nekim od najeminentnijih srpskih filmskih stvaralaca (Goran Marković, Goran Paskaljević, Nikola Stojanović, Ljubiša Samardžić, Jovan Jovanović, Zdravko Šotra, Živojin Pavlović) Radoslav Vladić je stvorio veoma upečatljiv vizuelni filmski stil, prepoznatljiv bez obzira na stilsko opredeljenje reditelja s kojima je saradjivao. U ovom zborniku, našlo se nekoliko relevatnih analitičkih priloga posvećenih Vladićevoj vizuelnoj specifičnosti, iz pera uglednih kritičara ali i kolega stvaraoca. Knjiga je obogaćena brojnim fotografijama iz Vladićeve lične arhive ali i sa snimanja poznatih srpskih filmova kao i frejmovima iz samih filmova.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / april 2010.
MARK BRAUNING

Dejvid Kronenberg: ZANATLIJA ILI UMETNIK


Objavljena u drugoj polovini 2008.godine, knjiga Marka Brauna je do sada najkompleksniji i najanalitičkiji ogled o opusu jednog od najkontroverznijih reditelja današnjice. Pisana s eminentno eruditskih pozicija intelektualne avanture, knjiga Marka Brauna ne samo da briljantno anlizira Kronenbergove filmove, već ulazi u složeno polje Kronenebrgu srodnih kreativnih kategorija i stvaralaca, od filma do filozofije.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / novembar 2009.
NEBOJŠA PAJKIĆ

ANTOLOGIJA NEPROČITANIH SCENARIJA


Obiman rukopis profesora Pajkića na više od 800 stranica štampanog teksta, podeljen je u dva dela. Prvi deo je studija profesora Pajkića, posebno pisana za ovu priliku o problemu scenarija i scenarista, iz perspektive pedagoga-scenariste, sa impresivnim poznavanjem materije i problematike, od praktično nezaobilaznih sadržaja do teorijskih pregleda i kompariranja. Drugi deo Pajkićeve knjige sadrži dvanest integralnih scenarija njegovih bivših studenata, koji su iz Pajkićeve perspektive maestralan obrazac scenarističke konzistentnosti, talenta i hipotetički kvalitetnog filma. Među potpisnicima scenarija nalaze se imena Vide Crnčević, Saše Radojevića, Nebojše Živanovića i drugih.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2009.
DRAGAN MILINKOVIĆ FIMON

SVEDOČENJA O RATKU DJUROVIĆU


Zbornik radova o jednoj od najznačajnijih stvaralačkih ličnosti u istoriji filma bivše Jugoslavije. Pedagogu, scenaristi, piscu i izuzetnom eruditi koji je u svojstvu scenariste potpisao neke od najznačajnijih jugoslovenskih filmova i intelektualno i stvaralački uticao na čitave generacije reditelja, scenarista, kritičara i profesora. O izuzetnom stvaralačkom profilu Ratka Đurovića pišu, između ostalih: Filip David, Nebojša Pajkić, Predrag Delibašić, Veljko Bulajić, a zbornik je obogaćen s nekoliko dragocenih tekstualnih priloga samog Ratka Đurovića, kao i dragocenim fotografijama iz porodičnih arhiva.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE, CRNOGORSKA KINOTEKA / avgust 2009.
RANKO MUNITIĆ

FILMSKA SLIKA I STVARNOST


Koja je suštinska razlika izmedju takozvane filmske slike stvarnosti i stvarnosti koja nas okružuje – jeste osnovna tema studije Ranka Munitića, koju u drugom delu knjige proširuje još deset eseja važnih autora na istu temu, od 1896. do 2006. godine.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / april 2009.
Priredio RANKO MUNITIĆ

ZBORNIK O ANIMACIJI


Obiman pregled tekstova o animaciji, nastajao u rasponu od 1930. do 2001. godine, izvrsna je prilika za revitalizacijom najbitnijih radova o aniranom filmu s jedne strane, i s druge, na podsećanje koja su sva eminentna imena ovoj problematici dala svoj nesamerljivi doprinos.
Od Miloša Crnjanskog do Raše Popova, od Boška Tokina do Branka Vučićevića i Božidara Zečevića, zbornik je svojevrsni uvid antologijskih tekstova o animaciji, odevenih u manje pretenciozno ruho zbornika. Teško da je sa stanovišta relevantnosti zaobiđen iko iole ozbiljniji.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / april 2009.
GRUPA AUTORA

UVOĐENJE MLADOSTI


Zbornik filmskih eseja i kritika posvećen aktuelnoj situaciji u srpskom filmu, kao i iščitavanju njegovih vrednosti nakon raspada SFRJ. Deset relativno mladih srpskih autora i autorki bez formalnih, stilskih, tematskih ili vrednosnih ograničenja od strane izdavača, zadovoljava svoju kritičarsku preferenciju na primerima autora, filmova, tema i problemskih razina u srpskom filmu, koji bi stranom posmatraču (kao što je ovde reč u slučaju naručioca knjige, gospodje Vide Džonson Taranovski iz SAD) mogli biti izuzetno zanimljivi. Raspon kritičkih tekstova od neumereno glorifikatornih do hladno analitičnih studija, ovu knjigu čini dragocenim dokumentom ne samo na kinematografskoj sceni. Neki od zastupljenih autora: Goran Gocić, Ana Janković Piljić, Amra Latifić, Dimitrije Vojnov, Saša Radojević, Ivan Velisavljević, garant su vrednosti ove knjige.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / decembar 2008.
MIHAILO P. ILIĆ

SERBIAN CUTTING


Monumentalna, ambiciozna i neponovljiva knjiga Mihaila P.Ilića, kompleksna je tvorevina. U njoj autor pokušava da najpre bitno omeđi srpski filmski prostor imanentno srpskim filmskim načelima (“odlika srpske montaže je tzv.montaža sekirčetom”!), a onda, da ove analitičke rezultate integriše sa teorijski korelativnim dostignućima nekih drugih disciplina.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / novembar 2008.
VOLTER MARČ

ZA TREN OKA


Knjiga jednog od najvećih živih montažera svetske filmske scene, sažet je, gotovo školski primer pregledne, jasne, jednostavne tekstualne tvorevine u kojoj plene Marčovo iskustvo u radu s najvećim živim rediteljima s jedne strane, i njegovim teorijskim viđenjem montažnog procesa kao kreativnog čina, s druge. Argumentovano, ubedljivo i inspitrativnoi štivo kojem je zasluženo pripada mesto obaveznog udžbenika.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2008.
BOGDAN TIRNANIĆ

CRNI TALAS


Fenomen “crnog talasa” svakako je jedna od najvećih kritičarskih opsesija u istoriji srpske (jugoslovenske) kinematografije. Iz pera Bogdana Tirnanića, dobijamo daleko najkompetetniju, najsveobuhvatniju i najsistematičniju knjigu ikada napisanu na ovu temu. Kao jedan od savremenika “crnog talasa” autor lucidno analizira diskutabilne i nepravedno etiketirane filmove, politički i ideološki “background” njihove pojave i nestajanja sa scene, kao i diskvalifikacije njegovih tvoraca iz srpskog kulturnog prostora.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / april 2008.
RADIVOJE ANDRIĆ

KAKO SNIMITI FILM


Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE, KREATIVNI CENTAR / oktobar 2007.
BORIVOJ DOVNIKOVIĆ BORDO

ŠKOLA CRTANOG FILMA


Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE, FAKULTET PRIMENJENIH UMETNOSTI / 2007.
NIKOLA STOJANOVIĆ

REŽIJA: AKIRA KUROSAVA


Doktorska disertacija profesora i uglednog filmskog reditelja Nikole Stojanovića, plod je dugogodišnjeg istraživanja i posvećenosti slavnom japanskom reditelju. Po svom analitičkom zamahu, knjiga ostaje primer relevantne bravure koja Kurosavinu poetiku sagledava iz različitih aspekata, a njena eruditska pozadina čini je bitnom knjigom u evropskom izdavačkom filmskom korpusu. Podeljena u dva dela (I: KONTEKST I GENEZA, II: REŽIJA NA DELU), Nikola Stojanović istražuje najpre istorijski, društveni i kulturni kontekst Kurosavinog sveta, a potom se, preko poglavlja o sižejnim strukturama, te izlagačko- scenarističkim, dotiče inherentnih rediteljskih osobenosti Kurosavine unikatne pojave. Bogato opremljena i ilustrovana, knjiga REŽIJA: AKIRA KUROSAVA, jedan je od najambicioznijih doprinosa domaćih autora promišljanju problema režije i velikih reditelja u svetskom filmu.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / 2006.
ŽAN-LIK NANSI

ABAS KJAROSTAMI – OČIGLEDNOST FILMA


Jedan od najuspelijih susreta filozofije i filma u istoriji izdavaštva. S jedne strane proslavljeni francuski filozof Žan Lik Nansi, s druge, korifej iranskog Novog filma, Abas Kjarostami. Knjiga je pritom bogato opremljena autorskim fotografijama samog Kjarostamija, u kojima se on pokazuje kao talentovani fotograf. Danas su Nansijeva poglavlja Različitost slike i Slika i nasilje najreferentnija moguća literatura, ali je, mišljenja smo nezaobilazan i neprevaziđen razgovor ove dvojice velikana, u kojem eruditska dimenzija ove konverzacije ostaje neponovljivi tekstualni obrazac.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2005.
MARKO BABAC

SNOLIKI FILM


Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2004.
PETAR VOLK

ILUZIJE


Kroz šest poglavlja ove memoarske knjige i pripovedanje u prvom licu, otkriva nam autor malo poznate aspekte svog ličnog i profesionalnog života. Imajući sreću da je živeo i delovao u jednom vrlo uzbudljivom i poticajnom vremenu, Petar Volk ne krije da je dualna priroda njegovih interesovanja (podjednaki angažman oko filma koliko i oko pozorišta), dosta doprinela ukupnoj dinamičnosti njegovog života. Takođe, susreti sa nizom istaknutih savremenika daju ovoj knjizi dodatno intrigantno obeležje… Jedna od njenih vrlina je da ona iznosi mnoštvo fakata koje zvanična istoriografija nikada nije registrovala, te da u svojoj jednostavnosti, ne cilja nužno na nekog filmskog profesionalca kao idealnog čitaoca…

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2003.
HANS CIŠLER

KAFKA IDE U BIOSKOP


Pisca ove knjige, Hansa Cišlera, mnogi ljubitelji Vima Vendersa znaju iz nekih njegovih filmova. Ovaj njegov spisateljski pokušaj prošao je ne manje slavno no očaravajuće. Pred nama je jedna od najneobičnijih, najuzbudljivijih knjiga o filmu u dugom periodu vremena, knjiga koju je veoma teško žanrovski klasifikovati. Cišler nam se u ovom slučaju predstavlja kao parcijalni Kafkin biograf, koji ide tragom Kafkine navodne opsesije filmskim medijem. Idući tragom ozbiljnih istoriografa, Cišler na osnovu brojnih dokumenata, iskaza Kafkinih savremenika, arhivskog materijala… rekonstruiše neke od tragova Kafkine filmofilije, ali birajući pri tom tekstualnu formu koja u modernoj literaturi o filmu nema pandana.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2003.
POL VIRILIO

RAT I FILM I Logistika percepcije


Lucidna i nezaobilazna knjiga jednog od najvećih teoretičara današnjice, dragoceni je doprinos proučavanju suodnošenja rata i filma. Virilio kao jedan od najvećih evropskih erudita, majstorski nam predočava istorijske, teorijske, filozofske i etičke dimenzije filmskog medija, te poreklo i prirodu njegove manipulativne moći, što je najuočljivije u propagandističkim filmovima iz razdoblja Drugog svetskog rata. Kategorično insistirajući na sprezi industrijskog rata i filma, Virilio kao filozof zadivljuje upravo vladanjem kinematografskim poljem, odnosno, istorijom filma u užem smislu.

 

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2003.
Priredio MIROLJUB STOJANOVIĆ

ŽELIMIR ŽILNIK IZNAD CRVENE PRAŠINE


Jednu od najblistavijih rediteljskih karijera iz doba ”Novog talasa” za predmet svoje analize uzimaju četiri beogradska tekstopisca: Goran Gocić, koji se bavi Žilnikovim filmovima u ”vremenima tranzicije”, Ivana Đokić prilogom ”Kadence Evrope”, Saša Radojević, koji piše o tragovima simulacije u Žilnikovim filmovima tranzicijskog perioda, te Miroljub Stojanović koji s autorom vodi odjavni razgovor. Objedinjavajuća ideja pristupa svih potpisnika je da u slučaju Želimira Žilnika imamo posla sa vanserijskim filmskim stvaraocem koji je u čitavom svom radu ostao autohtona i beskompromisna pojava.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2003.
MLADOMIR PURIŠA DJORDJEVIĆ

JESEN 4000 NETO


Autor Puriša Đorđević nazvao je ovu knjigu ”svojim najboljim romanom”. I zaista, za filmske memoare krajnje neobična forma, učinila je ovu knjigu toliko različitom od uobičajenih, tekstualno konvencionalnijih filmskih memoara. Naš proslavljeni reditelj je gotovo lirski nadahnut kad je trebalo evocirati one filmske ali i sve druge uspomene, oživeti rodni grad Čačak, ali i prisetiti se brojnih prijatelja, saradnika, događaja i zaboravljenih pa iznova oživljenih situacija. Upadljivo stilski različita od većine pisanija njegovih kolega, “Jesen 4000 neto” valja s punim pravom tretirati i kao književni presedan.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2002.
MILUTIN ČOLIĆ

ZAPIŠI TO…


Knjiga je sastavljena iz tri dela. Drugi i najveći deo čini kompilacija najboljih filmskih kritika Milutina Čolića, našeg uglednog kritičara i jednog od utemeljitelja FEST-a. Poštujući hronološki princip, ovaj deo knjige obuhvata neke od najboljih Čolićevih kritika od kojih su pojedine uvršćivane u razne antologije, a s druge strane, tu su kritički sudovi o nekima od najboljih jugoslovenskih i srpskih filmova. U prvom delu knjige, Milutin Čolić se u svojstvu uvodničara bavi pitanjem prirode filmske kritike, dok u trećem, poslednjem delu, problemski i esejistički stavlja u prvi plan neke od filmskih aktuelnosti koje su obeležile razdoblje filma u polsednjih četiri decenije.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2002.
PETAR VOLK

20. VEK SRPSKOG FILMA


Monumentalna knjiga Petra Volka svojevrsna je rekapitulacija srpske kinemotografije od njenih početaka, zaključno sa krajem dvadesetog veka. U deset poglavlja svoje knjige, težio je Petar Volk tome da što obuhvatnije predstavi srpsku kinematografiju, kroz sve njene istorijske periode i mene, te da, u širokom spektru, prikaže najveći deo onoga što je bio njen stvaralački potencijal. Otud su biografske odrednice u poglavlju ličnosti svojevrsna ”knjiga po sebi” koja sistematski predstavlja tvorce srpkog filma, a zajedno s filmografijama, dokumentiuma i kritičkim preispitivanjem veka srpskog filma, ostaje nezaobilazni priručnik i dragoceno istorijsko svedočanstvo.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM, JUGOSLOVENSKA KINOTEKA / 2001.
RANKO MUNITIĆ

14.444 KRITIČARSKA DANA


Knjiga Ranka Munitića je prikaz četrdesetogodišnjeg kritičarevog rada. Od 1961. godine, kada je u zagrebačkom ”Poletu” napisao svoj prvi tekst: ”Emil Kutijaro, prvak drame HNK-a” kao učenik VIII razreda Klasične gimnazije, pa do 2001. godine kada se pojavljuje ova knjiga, autor je, po pedantnoj mu računici proveo tačno 14.444 dana aktivno delajući kao kritičar. Dekadna podela sadržaja knjige na period šezdesetih, sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih godina, pokazuje nam Ranka Munitića u nekim od najboljih njegovih kritičarskih trenutaka. Bilo da piše o Hičkoku, Valerijanu Borovčiku ili Normanu Meklarenu, bilo da se s temama hvata u koštac problemski ili kategorički, zagovara svoje stavove čak i kada evidentno oponira uvreženom mišljenju, uvek je reč o profilisanom filmskom piscu iza čijih kritičkih sudova stoji velika kultura, iskustvo te beskompromisnost.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM, NIŠKI KULTURNI CENTAR / 2001.
Ana Janković, Slobodan Jovanović, Biljana Maksić, Miodrag Medigović, Boško Milin, Dejan Sretenović, Radovan Kupres

POP ĆIRA I POP SPIRA FILM SOFIJE (SOJE) JOVANOVIĆ


Druga knjiga u ediciji Filmograf/Homework za predmet ima ”čitanje” jednog klasičnog srpskog filma. Sedmoro autora, iz potpuno različitih analitičkih ravni, potpuno diparatnih vokacija, pokušava da da odgovor na pitanje zašto je ovaj film nezaobilazni deo srpske filmske baštine, zašto je njegovo filmsko vreme neprolazno, i zašto njegova aktuelizacija i danas (ili tek danas) ima smisla…
Ana Janković, Slobodan Jovanović, Biljana Maksić, Miodrag Medigović, Boško Milin, Dejan Sretenović, Radovan Kupres su iz posve različitih tematskih, stilskih i analitičkih pristupa kontekstualizovali ovaj neprolazni film u širi kulturalni okvir.

Izdavač: INSTITUT ZA FILM / 2001.
ZORICA JEVREMOVIĆ

SEMIOLOŠKI KRUGOVI


Izdavač: INSTITUT ZA FILM, PROMETEJ / 2001.
DEJAN KOSANOVIĆ

LEKSIKON pionira filma i filmskih stvaralaca na tlu jugoslovenskih zemalja 1896-1945


Izdavač: INSTITUT ZA FILM, JUGOSLOVENSKA KINOTEKA, FENIKS FILM / 2000.