Kritika: „Destinacija_Serbistan“ (dokumentarni film, 2015)

31. мар 2016 | Autor: Zoran Janković

U svetlu neizostavnog svođenja računa i podvlačenja one poslovične crte koji nužno prate svaki kraj stare i početak svake novostupajuće godine, katkad dođemo i do posve lakih i očiglednih zaključaka. Poput, recimo, suda da je definitivno najbolji srpski dokumentarni film u godini za nama, donekle i očekivano, Destinacija_Serbistan (Logbook_Serbistan) Želimira Žilnika. Sve i kada bismo iz nekog čudnog razloga morali da apstrahujemo neupitnu činjenicu koja nam veli da je u pitanju istinski emotivan a zanatski superioran film, ostalo bi nam značajno a jednostavno uverenje da ovo ostvarenje sa lakoćom funkcioniše i kao izrazito znakovit pokazni primer kako bi trebalo da izgleda i šta bi to unutar korpusa suštinski važnih komponenata i aspekata trebalo da ponudi savremeni dugometražni dokumentarni film sa ovdašnjih i/ili obližnjih adresa. Bez vidnog uplitanja, bez upadljivije akrobatike, Žilnik (i) u ovom svom ostvarenju trijumfuje na svim značajnim planovima, jer Destinacija_Srbistan funkcioniše i kao društveno angažovani (preciznije, društveno polemički) film i kao  izvanredno uspela i promućurna studija karaktera, kako i doliči, u komplikovanim i intrigantnim okolnostima.

DESTINACIJA SRBISTAN pic04

Žilnik ovde otvoreno polemiše sa uzrocima i dalekosežnim posledicama imigrantskog cunamija, tog pitanja sa podosta implikacija i najpolivalentnijeg političkog, društvenog, a možda i ideološkog pitanja (evropske, pa i planetarne) sadašnjice. Želimir Žilnik nanovo postiže izrazito pipavu ravnotežu između  značajnog i zanimljivog, te u svom filmu progovara o humanosti, etičnosti, zdravoj polemičnosti, empatiji, humoru… I ponovo mora bezrezervno biti istaknuto da autor sve to postiže ni jednog trena ne ugrožavajući i ne žrtvujući filmičnost vlastitog autorskog čeda. Tako Destinacija_Srbistan celim svojim tokom očitava energičnost, vitalnost, šarm i zaumnost kako svog ključnog autora, tako i sagovornika i slučajnih junaka koje je on u ovom svom delu okupio. Destinacija_Serbistan uznosi i nagoni na razmišljanje – kako stavom koji autor ovde decidno zastupa, tako i implicitno navedenim i diskretno a krajnje mudro sugerisanim. Premda Žilnik i ovde istrajava na beskompromisnom verizmu (uz tek poneku vidljivu manipulaciju u tkivu narativa), ovo njegovo ostvarenje (poput, recimo, Stare škole kapitalizma, da se zadržimo samo na skorijim stavkama unutar njegovog bogatog autorskog opusa) ostavlja utisak izvanredne i nadahnute intelektualističke igre, koja pred gledaoce stiže u savršenom skladu sa čovekoljubljem bez zadrške.

Režija: Želimir Žilnik
Scenario: Želimir Žilnik
Producent: Playground produkcija, Srbija