Kritika: „Soba smrti“ (kratki igrani film, 2016)

14. јуна 2016 | Autor: Đorđe Bajić

Tokom tri dana maja i budžetom od svega nekoliko hiljada evra, snimljen je ovaj kratki igrani film čiju je ekipu okupila klasa druge godine filmske i televizijske produkcije na beogradskom Fakultetu dramskih umetnosti. Sobu smrti je režirao Nemanja Ćeranić, autor pre par godina primećenog i hvaljenog kratkog igranog filma Stočar. Ćeranić je sa sobom u novi projekat doveo nekoliko proverenih saradnika iz svog prethodnog rediteljskog rada – direktora fotografije Igora Marovića i montažera Milorada Ćitića. Ovom uigranom triju, pridružili su se koordinator akcionih sekvenci Slaviša Ivanović kao i majstor za specijalne efekte Miroslav Lakobrija. Oni su združenim snagama snimili uzbudljiv triler koji, pre svega, pleni na vizuelnom planu i koji će privući poklonike žanra i čuvenog američkog pisca Stivena Kinga po čijoj kratkoj priči je i napisan scenario.

SOBA SMRTI - plakat

Zaplet filma je veoma jednostavan, očišćen od rukavaca i balasta nepotrebnog objašnjavanja. Postoji politička i moralna konotacija, istina, ali na njima nije akcenat. U pitanju je film od svega 16 minuta, pa se u nemu relativno brzo prelazi „sa reči na dela“. Soba smrti, ne treba to gubiti iz vida, pre svega služi kao ilustracija mogućnosti ljudi koji su na njemu radili. Bez obzira na novčano-vremensko ograničenje, u pitanju je jedan ozbiljan filmski projekat. Producentski tim se uložio veliki napor da obezbedi resurse potrebne da se snimi  uzbudljiv i moderan triler; a svi umešani, kako oni iza, tako i oni ispred kamere, pobrinuli su se da gledaocima ponude nešto zaista uzbudljivo i kvalitetno. Imajući u vidu da je Soba smrti snimljena namenski za tradicionalni Producentski dan, red je da pomenemo tim koji stoji iza projekta. Film su producirale Nevena Petrović i Sofija Petković, dok je izvršni producent Nemanja Leković. Nevena Perlić je, pored rada na scenariju, dala svoj doprinos i kao direkor(ka) filma. Svi navedeni su mladi ljudi, studenti druge godine FDU-a, a svoju stručnu i moralnu pomoć im je pružio mentor/profesor Milan Todorović, reditelj i producent nekoliko uspešnih žanrovskih filmova (Zona mrtvih, Mamula, Procep).

Krenulo se od atraktivnog književnog predloška. Soba smrti je, kako sam već istakao, adaptacija priče In the Deathroom čuvenog američkog pisca Stivena Kinga, ujedno i prva priča ovog autora koja je filmovana u Srbiji. Nevena Petrović je prvo adaptirala postojeću priču, a Nevena Perlić i Miloš Vučković su napisali produkciono izvodljiv scenario koji poseduje karakterističan srpski „šmek“. Treba istaći i da je King prava za ekranizaciju  prepustio za simboličnu kompenzaciju od jednog dolara. Džentlemenski i šmekerski, nema šta.

Igor Benčina kao Raško Milivojević u Sobi smrti. Foto - Milica Drinić

Igor Benčina kao Raško Milivojević u filmu Soba smrti (foto: Milica Drinić).

Veći deo ovog šesnaestominutnog filma je snimljen u atmosferičnom hotelu Jugoslavija, koji je već više puta poslužio kao lokacija za filmske ekipe – u njemu su, na primer, pre nekoliko godina snimljene scene fima američko-francuskog akcionog trilera Tri dana za ubisvo (2014) u kome su glavne uloge odigrali Kevin Kostner i Amber Herd. Ni Soba smrti nisu zaobišla (u srpskim i ex-Yu okvirima) zvučna glumačka imena. Poznati glumac Branislav Lečić glumi Kempesa, prevejanog kriminalca umešanog u trgovinu ljudskim organima na Kosovu i Metohiji. Glavnu ulogu je dobio Igor Benčina (nedavno smo ga gledali u seriji Poslednji panteri) koji tumači lik Raška, neustrašivog novinara koji želi da raskrinka zločinačku zaveru i tako osveti smrt brata. Naravno, Kempes i njegova ekipa žele to da spreče, pa kidnapuju Raška i odvode ga u sobu smrti iz naslova. Novinar odlučuje da se ne preda bez borbe, pa sledi nekoliko krvavih i dobro koreografisanih scena tuče kakve se retko sreću u srpskom filmu.

Ekipa na snimanju Sobe smrti (foto: Milica Drinić).

U razgovoru za portal FCS-a, reditelj Ćeranić je otrkio da ga je ovom filmu privukla mogućnost da se još jednom oproba u trileru, jednom od njegovih najomiljenijih žanrova, ta da ga je inspirisao klasični Holivud i reditelji poput Bada Betičera i Andrea de Tota. Neosporno, Soba smrti poseduje noir štimung kome uz tematiku i režiju, ključno doprinosi nadahnuta fotografija Igora Marovića. U pitanju je mračan i nasilan film, ali istovremeno i film koji zna kako da zabavi gledaoca. To je kombo koji će, siguran sam, privući mnoge. Nakon premijere na Producentskom danu, Sobu smrti, ako sve bude išlo po planu, očekuje prikazivanje na domaćim i svetskim festivalima.

Soba smrti Igor Benčina

Režija: Nemanja Ćeranić
Scenario: Nevena Perlić i Miloš Vučković, po motivima priče Stivena Kinga