Kritika: „Vis Dubium“ i „ISKON Anima Æternam” (kratki animirani filmovi; 2014, 2015)

6. апр 2016 | Autor: Đorđe Bajić

Na nedavno završenom Festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma (BFF), mladi animator Mihajlo Dragaš (1991) učestvovao je sa dva filma i za oba dobio po nagradu. ISKON Anima Æternam je osvojio Grand prix festivala u kategoriji Najbolji kratkometražni film, dok je Vis Dubium nagrađen Zlatnom plaketom Beograda u kategoriji Najbolji animirani film. To je svakako lep uspeh, a ujedno i potvrda Dragaševe apsolutne dominacije okviru ponude srpskog animiranog filma i kratke forme.

Kraći film, Vis Dubium, traje sedam minuta. Reklo bi se da je Dragaš, dok je osmišljavao scenario, bio inspirisan čuvenim kratkim Hemingvejevim romanom Starac i more. Njegov glavni junak je ribar, jedini stanovnik kolosalne metalne platforme na sredini vodenog prostranstva. Ribar, mlad i u naponu snage (eto razlike u odnosu na Hemingvejevog oronulog Santjaga), ustaje, bira harpun i odlazi da se suoči sa morskom nemani koja preteći kruži oko platforme. Borba koja sledi je žestoka i neizvesna, ali ribar uspeva da izađe kao pobednik i savlada većeg i naizgled snažnijeg neprijatelja. Nakon toga, u smiraj dana, odlazi na počinak u svoju skromnu kabinu samo da bi se borba nastavila – ovoga puta u snovima. Čak i kada spava, nemani vrebaju i ribar je prisiljen da se i dalje bori. Dragaševa animacija je veoma specifična. Krase je snažni kontrasti (dnevne scene, na primer, donose kombinaciju oker i golubije plave; dok noćne sadrže mešavinu rezeda zelene, crne i roze) i oblici čije se konture menjaju i podrhtavaju u stalnom sukobu i preplitanju svetlosti i tame.

ISKON Anima Æternam traje duplo duže i u vizuelnom smislu predstavlja nadogradnju tehnike koje smo videli u prethodnom filmu. Sfumato je i dalje prisutan, samo što je ovoga puta kolorit svedeniji i crte lica junaka razgovetnije. U prvih desetak minuta filma dominiraju crno, sivo i zelenkasto. Noćna atmosfera u kojoj se muškarac šeta morskom obalom u potrazi za školjkama i, nešto kasnije, njegov susret sa voljenom ženom, prekinut je nadolazećim nevremenom. Segment u kojem dve divokoze, mužjak i ženka, koračaju šumom poseduje privlačnu meditativnost podcrtanu odgovarajućom muzikom. Kao i u prethodnom filmu, nema dijaloga. Postupci junaka govore umesto reči. U završnici, nakon tragičnih okolnosti koje su, kao se čini, razdvojile dva para zaljubljenih, Dragaš koristi paletu živih pastelnih boja, sa plavom kao dominantnom. Prevod naslova (anima æternam – večna duša) ukazuje na središnju ideju filma – istinsku ljubav je nemoguće prekinuti, ona uspeva, u jednom ili drugom obliku, da preživi sve nedaće.

Dva filma Mihajla Dragaša čine zanimljiv diptih. Prvi  je kraći, dinamičniji i epskiji; dok drugi poseduje suptilnu, brižljivo negovanu liričnost koja se podjednako dosledno ogleda u narativnom i vizuelnom domenu. Fascinacija morskim prostranstvom je spona koja sjedinjuje oba ostvarenja – izraženija je u prvom, ali predstavlja i veoma važan element drugog. Treba istaći da je Dragaš kompletni autor filmova o kojima je bilo reči – pored osmišljavanja priča i realizacije animacije, napisao je muziku za oba filma i producirao ih. Ono što je sigurno jeste da je mladi autor izgradio osobeni stil po kome će u budućnosti biti lako prepoznatljiv. Talenat i potencijal su neosporni, tako da će nove filmove ovog autora, u to sam sasvim siguran, svi poklonici umetničke animacije očekivati sa velikim nestrpljenjem.

Režija: Mihajlo Dragaš
Scenario: Mihajlo Dragaš
Animacija: Mijajlo Dragaš