Makedonski glumac Nikola Ristanovski, već duži niz godina regionalna, mahom pozorišna zvezda, ovih dana u žiži je i filmske javnosti na konto glavne uloge mizantropičnog i nesnađenog sveštenika Petra, u crnogorsko-srpskom filmu „Igla ispod praga“, reditelja Ivana Marinovića. Film je trenutno na repertoaru bioskopa Crne Gore i Srbije, a evo šta nam je Nikola Ristanovski rekao o ovoj svojoj ulozi i ovom ostvarenju.

Nikola Ristanovski

Koja je trenutno Vaša prva asocijacija na Iglu ispod praga?

„Naraštaj jedan odlazi, drugi dolazi, a zemlja stoji uvek,
Sunce izlazi i zalazi, i opet hiti na mesto odakle izlazi
Vetar ide na jug i obrće se, i u obrtanju svom vraća se,
Sve reke teku u more, a more se ne prepunja,
odakle teku reke, onamo se vraćaju da opet teku.
Sve je mučno – da čovek ne može iskazati,
oko se ne može nagledati, niti se uho može naslušati.
Što je bilo – to će i biti, što se činilo – to će se i činiti, i nema ništa novo pod suncem….“
Eto, ovo parče jednog starozavetnog  teksta mi je prvo palo na pamet… Bio je i deo scenarija na samom početku… Tekst nije ostao u filmu. I onda sam ga zaboravio. I eto… Sada sam se setio. Setih se i inspirativne Lustice, i maslina i predivne ekipe glumaca i kreativaca u svim sektorima. Sve to ima puno veze sa Iglom ispod praga

Nikola Ristanovski

U ovom kratkom međuvremenu počele su da pristižu i prve pohvale i nagrade, te šta bi bismo mogli da označimo kao udarni kvalitet i najveću osobenost ovog filma?

Lepo je da  ljudi, dok gledaju ovaj film, prepoznaju, učestvuju i doživljavaju… Svako na svoj način, iz svog rakursa i žanra – u potrazi za nekim smislom, kvalitetom  ili vrednostima – jednostavnim, toplim i neizmišljenim…  Znam da ne zvuči previše udarno, ali to zapravo i jeste posebnost  filma. Ja u to verujem.

igla-ispod-praga-poster

Imajući u vidu da je reč o debitantu, kako se pokazao Ivan Marinović u radu sa glumcima, kako je konkretno izgledala i tekla vaša saradnja?

Najveći talenat reditelja je za mene oduvek bila sposobnost građenja situacije, negovanje individualnosti  rakursa, poverenje u svoju autentičnost, čista, otvorena komunikacija sa ekipom i beskompromisni otpor prema konstrukciji i klišeu….Ivan sve ovo poseduje i siguran sam da će sve to da zadrži i sačuva za dane kada više neće biti debitant. Jedna od najjednostavnijih i najkreativnijih saradnji svakako.

Glavnu ulogu tumači Nikola Ristanovski.
Nikola Ristanovski kao sveštenik Petar u Igli ispod praga.

Koliko Vam je blizak taj mediteranski okvir priče i šta je ono što prepoznajete kao univerzalno u ovoj priči?

Taj dodir Balkana sa Mediteranom, to nije samo mentalitet koji meni nekako odgovara i koji je bez sumnje deo i moje genetike , na neki način on predstavlja važan milje u nekom širem, čak i antropološkom, univerzalnom  smislu. Kao neka tvrđava-muzej Čoveka na raskršću, geografskom, istorijskom, socijalnom… psihološkom… Čoveka  koji je večito u dilemi da li da ostane ili da otplovi. Čoveka  koji duboko veruje, ali i svakodnevno preispituje samog sebe… Imam neverovatne asocijacije na Odisejevu Itaku… A to je baš univerzalno.

Igla ispod praga: Ristanovski i Seka Sablić.
Igla ispod praga: Ristanovski i Seka Sablić glume sina i majku.

Malo pre Marinovića, radili ste i sa Ivom Trajkovim, koji je, poput Marinovića, u vezi sa ćuvenom filmskom školom u Pragu, te da li ste primetili neke podudarnosti u pristupu i stilu?

Jesam. Suptilnost. Potrebu za bavljenjem „običnim“ ljudima, ljudima sa svim svojim nedoslednostima i nesavršenostima. Bez velikih teza i kabastih ideja… Onda svakako i vrsta humora, koja se nekako nameće iz te škole, i koja je meni (zbog mesta rođenja i primarnog obrazovanja) veoma bliska, i koja se prirodno ukršta sa njhovim ličnim osećanjem komičnog… I na kraju – jednu atipičnu disciplinu u pristupu pripreme i rada. Baš štreberski. Ali može se puno naučiti!

Nikola Ristanovski

Šta se još zbiva u vašoj filmskoj karijeri, da li možda uskoro sledi i neka uloga i u srpskom filmu?

Nikada nisam previše razmišljao na temu „šta sledeće“… Ne znam…Volim ja i da gledam filmove.

Nikola Ristanovski

Razgovarao: Zoran Janković