Kada je o podršci filmskoj proizvodnji reč, već na početku valja istaći da je ove godine uspešno kraju priveden čitav niz konkursa za pomoć  filmskim stvaraocima i njihovim projektima. U dva konkursna ciklusa u 2016. godini finansijska pomoć je, odlukama nadležnih komisija, određena za ukupno dvanaest dugometražnih igranih ostvarenja, od kojih su dva već stigla pred bioskopsku publiku i, uz to, postala najgledanija u godini na izmaku (u pitanju su filmovi Jesen samuraja u režiji Danila BećkovićaStado u režiji Nikole Koja). Osim toga, održani su konkursi i proglašeni pobednici i u sledećim kategorijama: sufinansiranje proizvodnje manjinskih koprodukcija (tom prilikom je izdvojeno deset projekata), finansiranje unapređenja i razvoja filmskih scenarija (sedam projekata), sufinansiranje proizvodnje kratkometražnih igranih filmova (pet projekata), sufinansiranje studentskih završnih projekata (osam projekata), sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih dokumentarnih filmova (podržano deset projekata), sufinansiranje razvoja projekata  domaćih dugometražnih filmova (šesnaest projekata).

Glumačka ekipa filma Ime: Dobrica, prezime: nepoznato.

Filmski centar Srbije i ove je godine učestvovao na konkursu SEE Cinema Network, i početkom novembra na 27. Generalnoj skupštini ovog fonda podržan je i jedan projekat iz Srbije –  Senoviti Mediteran kreativnog dvojca koji čine Monja i Ivan Jović. Održan je i konkurs za stimulaciju  na polju preddigitalizacije bioskopa, kada je pomoć odobrena za trinaest bioskopskih sala iz cele Srbije.

Iz filma Jesen samuraja.
Iz filma Jesen samuraja.

Što se međunarodne saradnje tiče, pod okriljem i uz pomoć Ministarstva kulture i informisanja i Filmskog centra Srbije u prvoj polovini godine počeo je sa radom MEDIA Desk Srbija (MEDIA program je najveći i najznačajniji evropski filmski fond u okviru koga postoji mogućnost za pomoć u čak četrnaest kategorija, od razvoja projekata, pa do edukacije i pomoći festivalima). Dva ovdašnja značajna festivala (Palić i Beldocs) uspeli su da uz pomoć MEDIA deska dobiju značajna sredstva. Nakon dugog godina najavljivanja uvedeni su poreski podsticaji za investitore na polju audovizuelnih delatnosti u Srbiji, što su propratili svi svetski profesionalni mediji, i ubrzo, tek mesec dana nakon formiranja komisije, zaključen je i prvi ugovor sa jednom američkom produkcijom.

Miloš Timotijević u Vlažnosti.
Miloš Timotijević u Vlažnosti.

Na polju festivalskih učešća i promocija, pak,  na Kanskom filmskom festivalu, a pod okriljem Regionalnog paviljona (South-East European Pavilion), na štandu FCS-a tokom svih dana festivala zainteresovanima su pružane informacije i konkretna pomoć u vezi sa srpskim filmom, poreskim olakšicama i ovdašnjom kinematografijom. Na marketu pomenutog festivala predstavljena su četiri recentnija srpska ostvarenja (Dobra ženaProcepEnklava i Dnevnik mašinovođe) a započet je proces obnove bilateralnih konvencijama o koprodukcijama sa Italijom i Francuskom.

dnevnik mašinovođe
Zdravica u Dnevniku mašinovođe.

Filmski centar Srbije je tokom ove godine predstavio svoje delovanje i plodove svoga rada i na ostalim prestižnim festivalskim smotrama u Berlinu, Veneciji, Sarajevu, Lajpcigu, Solunu… Samo na festivalu u Berlinu u različitim zvaničnim programima i selekcijama prikazano je  čak pet srpskih ostvarenja ili manjinskih koprodukcija.  A na Filmskom festivalu u Kotbusu, festivalu u čijem je fokusu istočnoevropski film, učestvovala su četiri srpska filma. Boban Jevtić, direktor Filmskog centra Srbije, uzeo je učešća na produkcijskom sajmu i panelu (Connecting Cottbus), održanom u okviru pvogodišnjeg izdanja festivala. U sklopu 57. Međunarodnog filmskog festivala u Solunu održan je treći sastanak direktora filmskih fondova i agencija iz regiona, i ispred Filmskog centra Srbije sastanku su prisustvovali Boban Jevtić i Una Domazetoski, u FCS-u zadužena za međunarodnu saradnju i promociju… Tokom ove godine uspešno je održan i niz revija savremenog srpskog filma – u Ruminiji, te u Puli, Štutgartu i Helsinkiju.

Mirjana Karanović i Boris Isaković glume supružnike Milenu i Vladu.
Mirjana Karanović i Boris Isaković u Dobroj ženi glume supružnike Milenu i Vladu.

Krajem prošle godine pokrenut je rad udruženja DokSrbija, koje okuplja ovdašnje dokumentariste, a tokom godine  uz pomoć upravo FCS-a održane su dve radionice ove asocijacije; na prolećnoj radionici nagrađeni su Danilo Ceković, Marina Kovačević i Tijana Marković, a na jesenjoj radionici, održanoj sredinom decembra, nagrađena je Nađa Lapčević. Filmski centar Srbije je podržao i industri i segment Nacionalnog filma u okviru FEST-a, kao i nagrade na martovskom festivalu Kratkog metra na festivalu dokumentarnog filma Beldocs. Tokom Dana slovenačkog filma u Jugoslovenskoj kinoteci  održan je panel na kome su se susreli i iskustva i planove razmenile slovenačke i srpske filmadžije. Tokom trajanja Festivala autorskog filma, u organizaciji ovog festivala održani su prvi Francusko-srpski filmski susreti, u čemu je učestvovao i u čemu je pomogao i Filmski centar Srbije.

FCS nova godina

Sa velikim brojem započetih projekata, a uz promenjenu zakonodavnu atmosferu  u vezi sa pitanjima od važnosti za srpski film i srpsku kinematografiju, kao i uz vidljivu i osetnu podršku Ministarstva kulture i informisanja, Filmski centar Srbije ulazi u 2017. godinu, uz potrebu da se zahvali njegovom svima koji su doprineli njegovom uspešnom delovanju tokom godine na izmaku.

Zoran Janković