Od sutra, petka, 13. jula, „Druga strana svega“, nagrađivani dokumentarni film Mile Turajlić, prikazivaće se u Muzeju pokretne slike (Museum of the Moving Image) u Njujorku, i tim povodom je Ričard Broudi napisao  juče objavljen  izdašan prikaz ovog ostvarenja pun pohvala za ovaj film za magazin Njujorker (The New Yorker).

Uz nužno pojašnjavanje faktografije i društvenog i ličnog/porodičnog konteksta, Broudi u ovom svom prikazu, između ostalog, ističe  i „da je suštinska a često zanemarivan element filmske dokumentaristike tačka gledišta; u slučaju Mile Turajlić to nije apstraktna intelektualna tačka gledišta već fizička i vizuelna, a to je ovde njen ličan i iskustven odnos prema temi njenog filma. Druga strana svega crpi energiju i nadahnuće iz čistog osećaja mesta: ona je film snimala stanu u u kom je njena majka, odrastala; tema njenog filma je njena majka, Slobodanka Turajlić, a polazna tačka je niz vrata koje ni majka ni kćerka nikada nisu zaključale za sobom.“

Osim toga, on ističe da specifičnosti ovog filma u značajnoj meri prevazilaze činjenice regionalne politike, jer je „ovo zapravo film političke filozofije, ne samo kroz pronicljive, vatrene i tragične opservacije same Srbijanke Turajlić, nego i kroz neprolazno relevantan prikaz endemske reakcionarne protivteže političkom napretku, prikaz populističkog etnocentrizma i nacionalizma.“

Broudi naglašava i da Mila Turajlić snima u stanu svoje majke ali i iz perspektive samog stana. „Sa prozora koji gleda na ulicu ona snima proteste i reakcije policije, uključujući i bacanje suzavca (Druga strana svega bi dobro išla u paru sa filmom Koma (2015) Sare Fatahi, koji je ova snimala u stanu svoje majke u Damasku). Prisustvo Srbijanke Turajlić i njen jasan, hrapav glas dominiraju filmom; traže joj intervjue, ona ih daje, razgovara sa svojom kćerkom, a vidimo je u zadivljujućim arhivskim snimcima tokom televizijskih nastupa, i, iznad svega, na javnim demonstracijama u vremenima velikih opasnosti.“

Ričard Broudi za Njujorker piše od 1999. godine, pisao je članke o Godaru, Trifoui Fuleru. Autor je knjige Everything Is Cinema: The Working Life of Jean-Luc Godard.

Prikaz u celini možete prtočitati ovde: https://www.newyorker.com/culture/the-front-row/the-other-side-of-everything-reviewed-a-daughter-documents-yugoslavias-nationalistic-nightmare

Zoran Janković