SRB ENG

Pohvale kritičara za „Rekvijem za gospođu J.“ nakon berlinskih projekcija

17. Feb 2017 | Autor: Zoran Janković





Rekvijem za gospođu J., drugi rediteljski rad Bojana Vuletića, autora filma Praktičan vodič kroz Beograd sa pevanjem i plakanjem, imao je niz zapaženih projekcija u zvaničnom programu ovogodišnjeg festivala u Berlinu, u tamošnjoj selekciji Panorama Special, a mi vam ovom prilikom prenosimo nekoliko izvoda iz kritika koje su usledile u filmskim medijima.

Stiven Dalton, kritičar Holivud reportera (Hollywood Reporter), na početku svog prikaza ističe da je Rekvijem za gospođu J. jedno od najprijatnijih iznenađenja u ponudi dotadašnjeg toka pomenutog festivala. On potom pojašnjava da „sa svojim fatalističkim ugođajem, letargičnim ritmom i paletom ispranih boja, ova tmurna komedija scenariste i reditelja Bojana Vuletića isprva ostavlja utisak predstavnika neumoljivo mračnog istočnoevropskog tzv. misery porna, koji je onomad osmišljen kako bi isisao životnu radost iz ozbiljno postavljenih festivalskih programa. Međutim, ima tu, ispod površine, nečega poput zagušenog krika prkosnog čovečanstva protiv nemilosrdno okrutnog univerzuma.“

Dan Fainaru usvom prikazu za Skrin dejli (Screen Daily), pak, ističe da „Vuletićev prikaz života na Balkanu, začinjen sa nešto uticaja Kafke, ne pruža mnogo nade. Više gorka nego sarkastična, poruka ovog filma, koji nemilosrdno teče u svom ritmu posmrtnog marša (a što je prikladno, imajući u vidu temu ovog ostvarenja) potcrtana je preciznim radom kamere direktorke fotografije Jelene Stanković, koja ni u jednom trenutku ne pokušava da ulepša sliku, a  šta više,  njeno detaljno kadriranje pomaže da se naglase poente koje ovaj film nastoji da istakne.“ Vladan Petković u svojoj recenziji za portal CineEuropa navodi da „Vuletić u svom drugom filmu  uspeva da spoji najbolji deo tradicije srpske crne komedije sa tropama koje obično bivaju povezivane sa novim rumunskim talasom. Ali ovaj film nije samo konstruisani spoj ta dva prepoznatljiva stila. Efekti skorije srpske istorije napokon nisu prikazani samo kao posledice ratova iz devedesetih godina prošlog veka, nego ovde u obzir bivaju uzete i mutirani ostaci socijalističke jugoslovenske prošlosti, kao i tranzicija kroz koju ovo društvo i dalje prolazi u izrazito teškom kružnom maniru.“

Film će srpsku premijeru imati na predstojećem FEST-u, u okviru Nacionalne selekcije (4. mart), a redovna bioskopska distribucija Rekvijema za gospođu J. počeće 16. marta.

Zoran Janković