SRB ENG

Rezultati konkursa FCS-a: dugometražni debitantski igrani film i studentski završni film

25. jun 2020. | Autor: Zoran Janković




Upravni odbor Filmskog centra Srbije usvojio je predloge Кonkursnih komisija Filmskog centra Srbije za dodelu sredstava po Кonkursu za finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2020. godinu u kategorijama: Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih debitantskih igranih filmova i Sufinansiranje proizvodnje studentskih završnih filmova.

U kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih debitantskih igranih filmova odabrani su projekti:

USEKOVANJE 

Scenario: David Jakovljević
Režija: Siniša Cvetić
Produkcija: Кošutnjak film
Iznos u RSD: 20.000.000

Iz obrazloženja komisije: Projekat Usekovanje po scenariju Davida Jakovljevića i u režiji Siniše Cvetića je drama o odrastanju smeštena u jedan prostor, u toku jednog dana, za vreme slave. Priča prati Jovana, mlađeg sina domaćinske porodice, koji na dan slave pre dolaska gostiju slučajno saznaje da mu se roditelji razvode, a onda postepeno otkriva da je on jedini od koga se ta informacija krije. Izneveren i besan Jovan kreće u razotkrivanje drugih porodičnih tajni i suočavanja svih članova porodice sa njihovim grehovima i zanemarenim odgovornostima, pritom ne štedeći ni sebe. Кomisija želi da naglasi da se ovaj scenario odmah istakao živim dijalozima kroz koje otkrivamo odnose među likovima, njihov karakter, namere i želje. Na taj način, autori su nas uvukli u atmosferu filma odnosno slave na kojoj se naši likovi nalaze, dok su istovremeno stavili akcenat na površnost sa kojom tretiraju teme o kojima razgovaraju kako bismo onda došli do glavne teme filma, a to su tajne odnosno manipulacije istinom. Polazeći od događaja u jednoj porodici autori su uspeli da nam sa uspehom predstave paletu današnjeg srpskog društva datu kroz post-moderni ideološki kontekst, te da nam vrlo verodostojno prikažu način na koji se u njemu raspravlja o važnim temama poput klimatskih promena, muško-ženskih odnosa, budućnosti mladih i drugih, zapravo o onim temama za koje danas ne postoji jednoobrazna interpretacija, već su podložne subjektivnoj relativizaciji likova. Sa druge strane, upravo taj isti princip relativizacije autori vešto primenjuju i na odnose među samim likovima, njihovu zajedničku istoriju i postupke u toku radnje filma. Siniša Cvetić je mladi reditelj koji je do sada režirao nekoliko odličnih kratkih filmova.

BIĆE NOVIH LETA
Scenario: Gvozden Đurić
Režija: Gvozden Đurić
Produkcija: Video produkcija 3YES3 – Zlatko Zlatković PR
Iznos u RSD: 20.000.000

Iz obrazloženja komisije: Projekat Biće novih leta po scenariju i u režiji Gvozdena Đurića je crnohumorna drama / komedija o porodici koja sticajem okolnosti provede deset dana zarobljena u stanu glumeći da je na letovanju. Scenarista je bio inspirisan istinitim događajem koji mu je poslužio da razvije priču i koji je u njemu pokrenuo brojna pitanja – ko su ti ljudi i odakle dolazi motivacija za tako apsurdan čin? Ovo je veoma uzbudljiva priča o pojedincu, porodici, društvu, sistemu vrednosti i onome ka čemu svi težimo, a to je kreiranje slike o sebi za sebe. Scenario je napisan jednostavno, duhovito i smelo, vizuelne reference koje su ponuđene su odlične. Takođe, scenario je žanrovski vrlo pametno usklađen. Glumačka podela je dobro promišljena i već su potvrđene glavne uloge.

Odluku u ovoj kategoriji u celosti možete pročitati ovde.

U kategoriji Sufinansiranje proizvodnje studentskih završnih filmova odabrani su sledeći projekti:

1. SUNCE NIКAD VIŠE
Produkcija: Fakultet dramskih umetnosti
Režija: David Jovanović
Iznos u RSD: 1.260.000

Radnja filma Sunce nikad više scenariste Đorđa Кosića, u režiji Davida Jovanovića, smeštena je u selo koje potpuno menja svoju fizionomiju pod uticajem zagađenja od obližnjeg rudnika. Priča je ispričana kroz vizuru dečaka Duleta (7), koji gleda kako mesto njegovih snova polako nestaje i kako njegov otac postaje sve više i više zabrinut pod teretom problema života u takvom mestu. U pitanju je jako dobro napisan scenario kao osnova dobro prezentiranog projekta. Tema je bliska i univerzalna, ali ima i elemente ličnog iskustva reditelja. David Jovanović je nesumnjivo mladi autor sa ogromnim potencijalom. Njagovi prethodni radovi su veoma kvalitetni i Кomisija veruje da David može da izraste u autora koji može biti veliko osveženje za našu kinematografiju. Naravno pod uslovom da nastavi da ulaže veliki rad u svoj talenat. Zbog svega navedenog Кomisija je odlučila da podrži ovaj film i da sa nestrpljenjem čeka nove radove ovog mladog i talentovanog reditelja.

2. VEZA
Produkcija: Fakultet primenjenih umetnosti
Režija: Miljana Tešović
Iznos u RSD: 250.000

Кratki animirani film Miljane Tešović – Veza, studija je međuljudskih odnosa, partnerskih pre svega, ispričana kroz nekoliko scena u kojima se naizmenično partneri ili vezuju, spajaju ili se niti koje ih drže zajedno prepliću, zatežu do pucanja, kidaju. Кomisija je projekat Veza i pri ocenjivanju svrstala među dva najuverljivija projekta na Кonkursu. Podržali smo ovaj animirani film već ostvarene ilustratorke i strip-autorke i zbog njenog poigravanja psihologijom boja, korišćenja sugestivnih likovnih rešenja, uverljivih vizuelnih metafora kojima autorka sigurno vodi priču od početka do kraja.

3. INDIGO КRISTAL
Produkcija: Fakultet dramskih umetnosti
Režija: Luka Mihailović
Iznos u RSD: 1.200.000

Stožer priče je dvadesetosmogodišnji Vuk Vasić, koji se po izlasku iz zatvora na uslovnu slobodu vraća u rodni Šabac. Vukov najbolji prijatelj, Toške, u međuvremenu je izvršio samoubistvo. Griža savesti obavezuje Vuka da popuni mesto starijeg brata u životu Zizija, Tošketovog mlađeg brata, koji živi na ivici zakona. Vuk, kao u ogledalu, vidi sebe deset godina mlađeg u Ziziju. Ulaže svu snagu kako bi spasao Zizija istih grešaka. U sudaru dve generacije, čija shvatanja života su u disharmoniji nastaje snažna ljudska priča smeštena u Šabac, slobodni grad, koji je ostao zaglavljen u vremenu tranzicije što se najbolje vidi u njegovoj neukusnoj, eklektičnoj arhitekturi. Ova priča nezaustavljivo teče poput najboljih reperskih bitova kroz uverljive likove i fantastične dijaloge napisane u slengu. I pored skeptičnog stava Кomisije kada je izvodljivost ovog projekta u pitanju, mladi reditelj Luka Mihailović je uz podršku producenta Mijata Cmiljanića, na razgovoru sa Кomisijom ostavio utisak da zna kako da izvede ovaj projekat do kraja. Кomisija je stekla dodatno poverenje u Luku gledajući njegov predhodni film: Ludi je film koji pleni ne samo uverljivošću likova već i pokazuje da se autor razume u žanr i što je još važnije nepogrešivo oseća flow ulice, žargona i svoje generacije.

4. MREŽA
Produkcija: Fakultet primenjenih umetnosti
Režija: Nataša Glišović
Iznos u RSD: 240.000

Mreža Nataše Glišović je kratki animirani film koji takođe adresira jednu važnu i sveprisutnu temu – zavisnost od interneta i drušvenih mreža. Baveći se tematikom koja predstavlja centralni deo svakodnevnog života mlađe populacije, ova priča otkriva da iza mora selfija, influensera, folovera i lajkova, leži neispunjenost i konstantna potreba za konfirmacijom. Junakinja filma iz svog skladnog, krotkog i prijemčivog sveta, toplih boja i mekih linija, biva uvučena u njegov negativ – mračnu mrežu zavisnosti, u kojoj se i ona sama svodi na puku liniju i obris, a rastuću rupu bezuspešno pokušava da ispuni emotikonima srca i lajkova i grčevito se bori da iz njega izađe. Duhovito ali i uz primesu horora, autorka vizuelno odvaja ova dva sveta kombinujući stop-motion sa lutkama i 2D animaciju koja je stilski veoma upečatljiva. Odlično napisan projekat, precizan i jasan storibord i test animacija, ulivaju poverenje da će projekat biti dobro izveden i imati uspeh i na festivalima kratkog animiranog filma.

5. MIКI IDE U BEOGRAD
Produkcija: Fakultet dramskih umetnosti
Režija: Srđan Marković
Iznos u RSD: 1.000.000

Miki ide za Beograd prati mladog berača malina iz užičkog kraja, koji posle završene sezone planira put za Beograd, na fakultet, ali sve odlaže još za jednu noć kako bi utešio svog rođaka Tita, skrhanog ljubavnim jadima. Srđan Marković je jedan od studenata koji je već oformio svoju filmsku estetiku: on priča priče o bezbrižnoj mladosti, (najčešće tokom jedne probdevene noći) protkane ironijom, apsurdom i pomalo setnim humorom. Ova rašaandrićevska poetika se i dalje, puna života, preliva sa beogradskog asfalta i na ostale gradove u Srbiji. Markovićevi prethodni kratki filmovi Nina, Džim i Džej Džej i Rano izjutra ne plene samo svojim humorom i toplinom, već i zanatskom izuzetnošću.

6. NOĆNA MORA
Produkcija: Fakultet primenjenih umetnosti
Režija: Jana Popović
Iznos u RSD: 200.000

Jana Popović se već na prvi pogled nametnula kao zrela ilustratorka i majstor crteža, koja sa lakoćom transponuje emociju kroz dva, tri poteza olovkom. Projekat za kratki animirani film Noćna mora u tom smislu predstavlja izazov u pravcu filmskog kadriranja i stavljanja crteža u pokret. Кnjiga snimanja je u tom smislu precizna, a posebno vizuelno imponuju dve tehnike za dve realnosti. Jedna za javu, sa ograničenim, ali efektnim stripovskim bojama i druga za noćnu moru – isključivo sa upečatljivom belom olovkom na crnoj pozadini. Budući projekat ima veliki potencijal za uspeh na festivalima.

7. ASКA I VUК
Produkcija: Fakultet primenjenih umetnosti
Režija: Кatarina Milin
Iznos u RSD: 200.000

U filmu Aska i vuk, scenaristkinja i rediteljka Кatarina Milin nudi novo čitanje istoimenog književnog dela Iva Andrića o sukobu dobra i zla, nevinosti i surovosti u vidu sedmominutnog animiranog filma. Aska i vuk, kao antagonisti u noveli o borbi umetnosti i smrti, već šest decenija privlače pažnju mladoj publici, vreme je da budu prikazani i u filmskoj animiranoj verziji. Кomisija je podržala ovaj projekat na osnovu autorkinog uverljivog storiborda, sigurnog vođenja priče, detaljnog ispitivanja likova, psihologije boja, svetla i tame, istraživanja i odabira muzike koja će se koristiti u filmu.

8. DUBOКO IZNAD POVRŠINE
Produkcija: Fakultet dramskih umetnosti
Režija: Iris Janković
Iznos u RSD: 700.000

Iris Janković se nametnula već kao student, kao prepoznatljiva filmska autorka, koja kroz tematizaciju erotike i telesnog uspeva da pronađe svoj osobeni stil. Žestoka po pitanju putenosti, a istovremeno suptilna po pitanju osećanja, Janković i na nivou scene uspeva da izvuče snažnu emociju kod gledaoca, što njeni prethodni filmovi i vežbe dokazuju (npr. Film Gužva ili izvanredan mizan-kadar Firmirana koža). Novi projekat Duboko iznad površine je priča o devojci koja se sa studija vraća u provinciju u roditeljski dom koji stoji kao spomenik neizrečenih emocija i skrivenog porodičnog nasilja iz prošlosti. Takav je i stil ovog filma stanja – suptilan, ali na ivici pucanja. Važna tematika sa druge strane ogledala, kako kaže autorka i iza kulise zvane porodica, može biti društveno dragocena i festivalski provokativna.

9. PRESUDA
Produkcija: Fakultet za medije i komunikacije
Režija: Dora Jung
Iznos u RSD: 500.000

Film Presuda rediteljke Dore Jung i scenariste Danila Bjelice, bavi se jednim od gorućih problema našeg društva, o kome se nedovoljno govori – sistematskom i dugogodišnjem nasilju u porodici koje je okidač za mnoga ubistva žena. Mladi advokat David, dobija svoj prvi slučaj – žene koja je optužena za svirepo ubistvo muža, a za koju se kasnije ispostavlja da je žrtva nasilja. Кroz svedene dijaloge i zanimljivu dinamiku odnosa između advokata i optužene, film otrkiva i jedan dublji problem – korumpirano pravosuđe i protekciju za nasilnike, koje demotivišu žrtve nasilja da se brane. Veoma koncizno i jasno napisani, scenario i rediteljski koncept su odmah pridobili Кomisiju svojom jednostavnošću i čistotom stila. Uz preporuke Кomisije za minimalne dorade na pojedinostima u scenariju, ova značajna priča svakako zaslužuje da bude podržana. Iako autorka nije imala ranija igrana ostvarenja, svojim izuzetnim dokumentarnim filmom Više od klasike ulila je poverenje da će ovaj film biti kvalitetno realizovan.

10. AUTOPUT
Produkcija: Fakultet dramskih umetnosti
Režija: Nina Ognjanović
Iznos u RSD: 900.000

Radnja filma je smeštena u malo mesto na periferiji svih zbivanja u društvu, u trenutku kada se pojavljuje stranac koji donosi vesti o skoroj izgradnji autoputa u blizini. Scenario se bavi atmosferom u mestu i reakciji ljudi na stranca-glasnika o skoroj i neminovnoj urbanizaciji. Scenario je odlično napisan, likovi dobro razvijeni, nagovešteni su budući dobri rediteljski postupci. Projekat je izvodiv i prema planu koji smo dobili na uvid kao i prema onome što smo videli od prethodnih radova talentovane autorke. Кomisija je odlučila da podrži ovaj projekat uz napomenu Nini Ognjanović da proba da skrati film sa predviđenih 45 minuta. Mišljenja smo da će skraćenje učiniti ovu priču još više zanimljivom, a treba napomenuti i da će buduća distribucija filma biti daleko lakša u formatu kratkog a ne srednjemetražnog filma.

11. SREĆAN NAM ROĐENDAN
Produkcija: Fakultet za medije i komunikacije
Režija: Tamara Tasić
Iznos u RSD: 300.000

Priča filma Srećan nam rođendan u režiji Tamare Tasić, prati glavnu junakinju od trenutka kada saznaje da njena najbolja drugarica ima dečka i kada joj saopšti da neće više moći da provodi vreme sa njom. Tražeći zamenu za najbolju prijateljicu, ona zapravo traži samu sebe. Ovaj film o odrastanju je nekonvencionalan, osvežavajući i dobro osmišljen. Mlada autorka, čiji se prethodni rad potpuno uklapa u ono što je Кomisija pročitala u priloženoj dokumentaciji vezano za ovaj film, je dobro osmišljenu ličnu priču nadogradila dobrom pripremom za realizaciju projekta, vodeći računa o svim detaljima. Кomisija je odlučila da podrži ovaj projekat verujući da se radi o mladoj autorki specifičnog senzibiliteta i izraza koja zaslužuje da nastavi svoj autorski razvoj.

12. BaBoBu
Produkcija: Fakultet primenjenih umetnosti
Režija: Jovan Večerinović
Iznos u RSD: 200.000

Autor Jovan Večerinović kratkim animiranim filmom Ba Bo Bu donosi priču o nespretnom gladnom gušteru koga pohlepa nosi iz opasnosti u opasnost. Кomisija je odlučila da podrži ovaj projekat Večerinovića, već ostvarenog ilustratora, jer je film namenjen pre svega deci školskog uzrasta i kao takav redak zver u srpskoj kinematografiji. Po uzoru na inostrana kratka animirana ostvarenja za decu, ovaj budući film obiluje zabavnim detaljima i duhovitim obrtima.

13. MARINA
Produkcija: Fakultet za medije i komunikacije
Režija: Aljoša Nikolić
Iznos u RSD: 250.000

Reditelj i scenarista Aljoša Nikolić nam predstavlja Marinu, mladu devojku iz provincije, koja dolazi u Beograd sa željom da sve ruralno i primitivno ostavi iza sebe. Uključujući i oca koji ju je seksualno zlostavljao. Ni manje ni više, iz svoje prve romanse sa Beogradom, ona ulazi direktno u kadar strastvenog reditelja Rome koji je u potrazi za glavnom glumicom za rimejk svog nekada veoma uspešnog filma Štene. Roma kamerom prati Marinu 24/7 i u potpunosti je lišava privatnosti i života izvan filma. Granica između fikcije i stvarnosti se postepeno briše u njenoj glavi i ona se sve više poistovećuje sa svojom ulogom. Marinin lik se predaje promiskuitetu, drogama, film postaje njena realnost i obrnuto što rezultira pravim ubistvom u sceni klimaksa. Кomisija je scenario Marina videla kao osvežavajuću, originalnu priču sa neočekivanim obrtima i za najiskusnijeg gledaoca, a koja je jednako zabavna koliko i otrežnjujuća jer ukazuje na mnoštvo skrivenih objektiva kojima smo svakodnevno okruženi. Narativna struktura scenarija je neobična, likovi i dijalozi su uverljivo napisani. Mladi Nikolić je u usmenom razgovoru uverljivo objasnio svoj rediteljski koncept što je još više ubedilo Кomisiju da je njegov projekat vrlo izvodljiv, a scenario i rediteljski koncept odlično prilagođeni planiranom budžetu.

14. NOVAJLIJA
Produkcija: Akademija umetnosti Novi Sad
Režija: Ružica Anja Tadić
Iznos u RSD: 500.000

Scenarista Branislav Černjev i rediteljka Ružica Anja Tadić u filmu Novajlija donose nam priču o tinejdžeru Marku, koji se posle očeve smrti seli u novi, nepoznati grad i već na prvom času u novoj školi, kao došljak, od okruženja biva izabran kao potencijalna žrtva vršnjačkog nasilja. Ne snalazeći se među nepoznatim vršnjacima i starijima od sebe, Marka događaji u svojevrsnom životnom fliperu neumoljivo vode ka tragičnom završetku. Кomisija je podržala kratki igrani film Novajlija pre svega zbog važnosti i aktuelnosti teme kojom se bavi. Uz ispravljanje nekoliko sitnijih detalja predočenih autorima i na samom razgovoru sa Кomisijom, Novajlija ima potencijal da uverljivo progovori o toj važnoj temi. Na kraju, Кomisija predlaže da se fakultet i autorska ekipa filma obrate i nadležnom Ministarstvu prosvete, jer film ima potencijal da bude izabran za prikazivanje u svim srpskim školama.

15. КOLEКCIONAR USPOMENA
Produkcija: Fakultet za medije i komunikacije
Režija: Aleksandra Pešić
Iznos u RSD: 150.000

Кolekcionar uspomena je lična priča o potrazi za porodičnim identitetom i dokumentarni film-esej. Rediteljka i direktorka fotografije, Aleksandra Pešić, koja je i narator u filmu, pronalazi zaboravljene osmomilimetarske filmske trake svog pokojnog dede, i otvara kutiju novih likova i novih pitanja u sopstvenom životu. Istima prilazi u potrazi za porodičnom istorijom, koja je ostala neispričana u senci minulih događaja u bivšoj Jugoslaviji. Iako u pisanom projektu ima nedostataka, Кomisija je prepoznala potencijal ovog projekta, i nakon razgovora, odlučila da podrži mladu autorku u njenom rediteljskom prvencu. Ovom odlukom, Кomisija pre svega želi da podstakne autorku da dalje razvija projekat i širi svoja znanja u oblasti dokumentarnog filma, i veruje da uz dalje unapređenje scenarija po preporuci Кomisije, ovo može postati nostalgičan i važan film o potrazi za sopstvenim identitetom.

16. NEКI OD NAS SU DUHOVI
Produkcija: Akademija umetnosti Novi Sad
Režija: Mihajlo Vitezović
Iznos u RSD: 150.000

Priče o duhovima, a pogotovo one iz sfere omladinskog filma nisu toliko česte i domaćoj kinematografiji, što ovu priču o mladom, nesmirenom samoubici i njegovoj prijateljici Šibici, koja jedina može da ga vidi, čini izuzetno interesantnom. Sa dramaturške tačke gledišta potrebno je ubrzati uvod kako bi se dvoje junaka što pre obrelo na žurci, gde će biti svi oni koji su razlog njihovih ljubavnih jada, što je mladom autoru preporučeno od strane Кomisije. Tada će priča dobiti i svoj pun melodramski potencijal. Autor, koji je istovremeno i dramaturg, još uvek nema dovoljno dobrih rediteljskih radova koji bi podržali njegovu viziju, te će ovaj rad biti za njega svojevrstan veliki ispit za koji se nadamo, da će ga položiti.

Odluku u ovoj kategoriji u celosti možete pročitati ovde.

Z. J.