U oštroj konkurenciji i međunarodnoj selekciji, dve od četiri glavne nagrade na Međunarodnom festivalu queer filma „Merlinka“ osvojili su filmovi srpskih autora.

merlinka-promo

Četvoročlani žiri u sastavu Lazara Marinković (novinarka), Zoran Janković (filmski kritičar), Dragan Jovićević (urednik rubrike Kultura u nedeljniku NIN) i Đorđe Bajić (pisac i filmski kritičar), jednoglasno je doneo sledeće odluke o Godišnjoj nagradi za najbolji queer film. U kategoriji Najbolji dugometražni igrani film, u najuži izbor su ušla tri filma: kubansko-irski Viva (kako u obrazloženju piše: „upečatljivo poprište jedne duboko intimne a društveno intrigantne drame“), američki Mandarina („krupan korak napred u kvalitativnoj tranformaciji queer filma danas“) i srpski Otvorena u režiji Momira Miloševića koji je i trijumfovao.

Zatvaranje Merlinke 2016: Publika polako popunjava veliku salu Doma omladine (foto: Đorđe Bajić).
Zatvaranje Merlinke 2016: Publika polako popunjava veliku salu Doma omladine (foto: Đorđe Bajić).

U obrazloženju nagrade piše: „Možda i najprijatnije iznenađenja u ovogodišnjoj srpskoj filmskoj 2016. godini, Otvorena predstavlja pun pogodak na više polja – reč je o izrazito ubedljivom art-house ostvarenju (uz to mladog autora), te o snažnom doprinosu queer tematici na filmu kod nas, ostvarenju koje diskretno a rečito upire prist u pravcu sveopšte represije nad slobodom duha i atipičnijim identitetima, a tu su i znalački do kraja izveden viši koncept, ujednačena atmosfera promene u nevreme, izvanredan rad Ivane Rajić, direktorke fotografije, kao rediteljeva briga za detalj i zrela gluma mladih glumica, posebno Milene Đurović koja iz scene u scenu pleni nepatvorenim magnetizmom.“

Momir Milošević, Milena Đurović Predrag Azdejkvić.
Reditelj Momir Milošević, glumica Milena Đurović i Predrag Azdejkvić, osnivač i selektor Merlinke (foto: Vladimir Opsenica).

U kategoriji Najbolji dokumantarni film, u najuži izbor su ušli filmovi: izraelski Ko će me voleti sada? („sugestivnom svedočanstvu o teretu ne samo života sa HIV-om nego i o konkretnim mukama usložnjenih identiteta u konzervativnijim i strožije kodiranim društvima“), austrijski Braća noći („reditelj filma stupa i u rimu sa onim što znamo iz filmova Želimira Žilnika“) i holandski Zauzmi pozu (film koji „u sebi srećno i skladno spaja pop-kulturnu nostalgiju, otvorenu polemičnost, ozbiljno bavljenje fenomenom ekspanzije HIV-a i istinsku zabrinutost autora za junaka čiju sudbinu prate“). Braća noći su dobila specijalnu pohvalu žirija, dok je pobednik ovoj kategoriji Zauzmi pozu.

Žiri u sastavu Boban Jevtić (dramaturg i direktor FCS-a) i Milena Minja Bogavac (dramturškinja, scenaristkinja, pesnikinja) je u kategoriji Najbolji krati queer film nagradu u domaćoj selekciji dodelio Tranziciji u režiji Milice Tomović. Tranzicija je već osvojila niz nagrada, uključujući Srce Sarajeva i nagradu za najbolji film u selekciji Hrabri Balkan na Festivalu autorskog filma. U obrazloženju žirija piše: „Kompleksna, psihološki i socijalno nijansirana priča o trans* momku koja napušta Srbiju da bi promenio pol, u filmu Tranzicija ispričana je nizom situacija i slika, iz perspektive glavnog junaka. Ne preispitujući njegove razloge i motive za promenu pola (i života), autorka nas uvlači u emotivno stanje između euforije, straha od neizvesnosti i krivice koju ovakva odluka nosi za sobom. Filmično, poetično i intimistički ispričana, ova priča nas uvlači u proces identifikacije s protagonistom, pa tako postaje priča o svakom, odnosno: svakoj od nas. Iako je reč o debitantskom filmu mlade autorke, Tranzicija je ostvarnje koje svojim umetničkim kvalitetom i ambicijama, bitno nadilazi sve druge filmove u regionalnoj selekciji, zbog čega mu je nagrada dodeljena jednoglasno. Članovi i članice žirija, ovim putem, izražavaju nadu da će u skoroj budućnosti biti u prilici da vide još filmova ove nesumnjivo darovite rediteljke, čiji prvi film najavljuje promišljenu i samosvojnu autorsku poetiku.“ Ispred Filmskog centra Srbije, Milici Tomović je nagradu uručio Miroljub Vučković.

Milica Tomović, Predrag Azdejović, Lazara Marinković i Miroljub Vučković (foto: Đorđe Bajić).
Milica Tomović, Predrag Azdejković, Lazara Marinković i Miroljub Vučković (foto: Đorđe Bajić).

U međunarodnoj selekciji, za najbolji kratki film je proglašen grčki film Golubica („uzbudljiv, napet i emotivan film o neobičnom susretu dve mlade žene, ostavlja snažan utisak i otvara brojna pitanja koja svojom težinom nadilaze okvir ljubavne priče, dovodeći je na teren filozoskog, ontološkog i etičkog“). Reditelj Konstantinos Čaliasas zbog bolesti svog partnera nije bio u prilici da lično preuzme nagradu, ali se beogradskoj publici i žiriju zahvalio putem video poruke.

Posebnu pohvalu žirija osvojio kanadski film Peder („film koji se ističe svojom edukativnom dimenzijom, koja ni u jednom trenutku ne prelazi u pamfletiranje i didatkiku“). U najužem izboru za nagradu našli su se belgijski film Maske i danski film Neodređeno. Nakon dodele nagrade nastupila je novosadska plesna grupe Groove, a festival je zatvoren obraćanjem nemačkog reditelja Tora Ibena i projekcijom njegovog filma Gde si krenuo, habibi?.

Groove izvode plesnu tačku (foto: Đ. Bajić).
Groove izvode plesnu tačku (foto: Đ. Bajić).

Đorđe Bajić