Izbor članaka o filmu iz svetske štampe. Izdavač: Institut za film, Beograd, 1968.
Glavni i odgovorni urednik: dr Dušan Stojanović.
Od broja jedan 1970.godine Filmske sveske su časopis za teoriju filma i filmologiju;od broja jedan 1999.godine je časopis za teoriju i estetiku pokretnih slika (Od 1968. do 1986.godine izašlo 84 broja časopisa).

Broj 1. Žan-Lik Godar: – Jezik i ideologija u nekim Godarovim filmovima
(Gvido Aristarko); – Žan-Lik Godar ili potreba za umetnošću (Mišel Delae); – Etika i estetika haosa (Žak Belman); – Sadašnji trenutak filma: – Dušan Makavejev: Ljubavni slučaj (Mišel Delae); – Đerđ Lukač o filmu, ideologiji i kultu ličnosti (Gvido Aristarko); – Sovjetski film danas (I) (Stivn Hil); – Novi filmovi na našem repertoaru- Farenhajt 451: – Vatra i budućnost (Džordž Blustoun); – Autor, maske, drugi (Žan-Luj Komoli); Paradoks komunikacije(Pol-Luj Marten); – Pad na tavanicu (Mišel Delae).

Broj 2. Tamnica moje usamljenosti (Ingmar Bergman); – Alfred Hičkok: – Marni: lektira (Rejmon Belur): – Film po Alfredu Hičkoku (Fransoa Trifo); – Šta je Hičkok znao (Rejmon Belur); – Sadašnji trenutak filma: – Film u Švedskoj (Žos Burvenič); – Zbog čega se to radi? (Ilja Vajsfeljd); – Sovjetski film danas (II) (Stivn Hil); – Novi filmovi na našem repertoaru- Ponoćna zvona: – Razgovor sa Orsonom Velsom (Huan Kobos i Miguel Rubio); – Ponoćna zvona (Džejms Prajs); – Džek fatalista (Žan-Luj Komoli); – Vels na vlasti (Serž Dane); – Drugo lice (Pjer Dibef); – Zaher i Mazoh (Žan Narboni).

Broj 3. Smrt jedne reči (Andre S. Labart); – Studije o filmu: Drugi glas (Rože Minije);-Fenomen u životu i na filmskom platnu (Marsel Randi); – Da li film nudi model saznanja (Mišel Dami); – Sadašnji trenutak filma: – Lepota od koje zastaje dah (Mišel Obrijan); –  Sovjetski film danas (III) (Stivn Hil); – Novi filmovi na našem repertoaru- Baltazar: – Okrugli sto povodom filma Baltazar (Žan-Luj Komoli, Mišel Delae, Andre S.Labart, Žan Narboni i Fransoa Vejergan).

Broj 4. Rober Breson: – Pitanje Robera Bresona (Žan-Lik Godar i Mišel Delae); Evolucija jednog stila (Žan Semolije); – Od Bernanosa do Bresona (Mišel Estev); – Sadašnji trenutak filma: – Da li postoji mladi film u Engleskoj (I) (Marsel Marten); – Sovjetski film danas (IV) (Stivn Hil).

Broj 5. Ingmar Bergman:- Paukova gozba (Žan Narboni); – Filmom možete da izrazite sve što vam padne na pamet (Stig Bjerkman, Jonas Sima, Torsten Mans); – Novi filmovi na našem repertoaru- Persona: – Maska i ličnost (Suzan Sontag); – Bergmanov građanski ateizam (Gvido Aristarko); – Izražajnost ljudskog lica (Ričard Korlis); – Persona (Nućo Lodato); – Postavljam pitanje (Žan Pajar); – Novi Bergmanov film (Verner Klis); – Sadašnji trenutak filma: – Da li postoji mladi film u Engleskoj (II) (Marsel Marten); – Sovjetski film danas (V) (Stivn Hil).

Broj 6. Jugoslovenski film u svetu: Mala filmska planeta: Jugoslavija (Marsel Marten); – Crvena razuzdanost ugrožava Pariz (Zigmunt Kalužinski); – Jugoslovenski film čeka da ga otkriju (Kurt Habernol); – Aleksandar Petrović: Reditelj o kome svi govore (Mišel Obrijan); – Skupljači perja (Žak-Pjer Amet); – Nedaleko od nas – srednji vek (Klod Morijak); – Eksplozija lirizma (Anri Šapije); – Lepota kao deo propadanja (Žan-Lu Pasek); – Mladi film  67 (Anri Šapije); – Jedan dobar film o ciganima (Dino Bjondi); – Aleksandar Petrović: Sreo sam čak i srećne cigane (Žak Bontan i Jamada Koiči); – Protiv politike (Žakob Žile); – Eto, to su cigani! (Žilber Gez); – Tri (Anri Šapije); – Dušan Makavejev: – Ljubavni slučaj (Zigfrid Šober); – Višeglasno čitanje (Žak Omon); – Nostalgija (Patrik Dižarik); – Makavejev i Englezi (Erik Roud); – Pisma uredništvu (Teri Džouns, Derek Hil i Dejvid Koks); – Ljubavni parovi u socijalizmu (Eno Patalas); – Čovek nije tica: tehnika hipnotizma (Žak Levi); – Da li su ptice hulje? (Marsel Marten).

Broj 7. Luis Bunjuel: – Anđeo i zver (Žan-Andre Fijeski); – Razgovor sa Luisom Bunjuelom (Huan Kobos, Gonzalo S.J. de Erike, Tores, Vinsente Molina Foa, M.T. Estremara i S.R. Sana); – Novi filmovi na našem repertoaru: Lepotica dana; – Kruna Bunjuelovog stvaralaštva (Eliot Stejn); – Granice sna (Luj Segen); – Kraj bez završetka (Žan-Andre Fijeski); – Prerušena veronauka (Žan-Luj Komoli); – Severina je izišla u pet (Žan Narboni); – Bogovi su pomrli od smeha (Frida Grafe); – Nadrealizam i kinematografski šok (Diter Prokop); – Jugoslovenski film u svetu: Nemački čika (Fric Rumler); – Zvonimir Berković: – Rondo (Anri Rabin); – Remek-delo Zvonimira Berkovića (Žerar Langloa); – Pažnja: Berković (Konrad Eberhart); – Komentar stvarnosti (Ulrih Gregor); – Začarani krug i propast strukture (Žan-Eli Fove).

Broj 8. Karl Teodor Drejer 1889-1968: – Drejerov nordijski arhaizam (Andre Tešine); – Između zemlje i neba (Mišel Delae); – Moj način rada vezan je za budućnost (Karl Lerner); – Pravi zvučni film (Karl Drejer); – O filmskom stilu (Karl Drejer); – Mašta i boja (Karl Drejer); – Jugoslovenski film u svetu: – U Jugoslaviji (Sven Ulson); – Živojin Pavlović: Buđenje pacova (Torsten Mans); – Poezija ružnoga (Folker Ber); – Pacovi čekaju (Peter Jansen); – Korak do veličanja nasilja (Joahim fon Mengershauzen); – Kao u strašnom snu (Hans Štempel); – Film koji očekujemo: neprijatelj (Eno Patalas); – Puriša Đorđević: – Jutro (Žan-Andre Fijeski); – Srpski san i srpsko jutro (Peter Jansen); – Poezija apsurda: San (E.V.); – Moramo i dalje da sanjamo (Klaus Helvig).

Broj 9. Federiko Felini: – Felini, pesnik i rog bika (Peter Ladiges); – Đulijeta i Federiko (Pjer Kast); – Rođen sam za film (Irving Levin); – Sadašnji trenutak filma: – Korak dalje sa Milošem Formanom (Pjer Bijar i Kristijan Kolanž); – Godar ili okoreli romantičar (Bernar Dor); – Film stvoren da podstakne diskusiju; – Jugoslovenski film u svetu: – Pacovi i ljudi (Hanserik Hjerten); – Ljubavni slučaj: dominanta X (Margot Kernan).

Broj 10. Studije o filmu: – O utisku stvarnosti (Kristijan Mec); – O semiološkim elementima filma (Kristijan Mec); – Kazivanje i iskazano u filmu (Kristijan Mec); – Problemi značenja (Rolan Bart); – Filmske traumatske celine (Rolan Bart); – O jeziku bez znakova (Žan Mitri).

1969.

Broj 1. Mikelanđelo Antonioni: – Nepoznato u moralu (Mikelanđelo Antonioni); – Događaj i slika (Mikelanđelo Antonioni); – Oblik oko bele tačke (Džefri Nauel-Smit); – Lik žene u Antonionijevim filmovima (Serđo Mikeli); – Od Crvene pustinje do Povećanja (Ermano Komucio); – Antonioni protagonista a ne svedok (Gvido Aristarko); – Novi filmovi na našem repertoaru: Grofica iz Hongkonga (Ernesto Laura); – Bljutava nada (Eno Patalas); – Nemoderna vremena (Marsel Marten); – Čaplin, Grofica, zdrav i nezdrav način govora (Gvido Aristarko); – Čaplin i komedija predmeta (Edoardo Bruno); – Grofičini računi (Žerar Gegan); – Na snimanju Grofice (Kevin Braunlou).

Broj 2. Artur Pen: – Susret s Arturom Penom (Žan-Luj Komoli i Andre Labart); – Artur Pen: Mickey one (Adrijano Apra, Žan-Andre Fijeski, Aksel Madsen i Mauricio Ponci);- Artur Pen u Parizu (Reno Valter); – Lepi i prokleti Boni i Klajd (Ernesto Laura); – Legenda i stvarnost (Albert Džonson); – Balada o ukletim ljubavnicima (Marsel Marten); – Proroci pobune (Žan-Batist Kristof); – Podstrek protiv nasilja (Filip Frenč); – Sadašnji trenutak filma:Od generacije do generacije (Jurij Varšavski); – Jugoslovenski film u svetu: – Jedan razgovor  (Rober Benajun).

Broj 3. Džozef Louzi: – Reditelj surovosti (Gaetano Stacula); – Džozef Louzi ili zov kamere (Žil Žakob); – Sa Louzijem po drumovima juga (Alber Servoni); – Novifilmovi na našem repertoaru: Nesreća; – Imaginarni besmrtnici (Margot Kernan); – Tajna uzdaha (Žil Žakob); – Prilaz temi (Pjer le Bre); – Saradnici i delo (Džon Rasel Tejlor); – Stvaralac i delo (Džozef Louzi).

Broj 4. Pjer-Paolo Pazolini: – Pjer-Paolo Pazolini: Contestatore (Mark Žerve); – Razgovor u Rimu (Džon Bregin); – Pazolini i Edip (Žan-Andre Fijeski); – O Edipu, još jednom (Žan Narboni); – Edip i svet preporoda (Žan d’Ivoar); – A Afrika? (Pjer-Paolo Pazolini); – Mikelanđelo Antonioni: – Odbacivanje banalnosti (Tomazo Kjareti); – Zabriski point (Marša Kajnder); – Film juče: – Marsovci dolaze (Orson Vels).

Broj 5. Studije o filmu: – Razmišljanja o sižeu (Noel Birš); – Rasprava o kadru-sekvenci ili film kao semiologija stvarnosti (Pjer-Paolo Pazolini); – Sintagmatična studija jednog filma (Kristijan Mec i Mišel Lakost); – Isuviše vruće da se ne rashladi (Beri Dej); – Simpozijum o filmskom stilu (Endru Seris, Džejms Stoler, Rodžer Grinspan, Dejvid Erenstejn, Džonas Mekas i Hauard Semjuelson).

Broj 6. Žak Tati: – Beleške o formi u Tatija (Noel Birš); – Iz jednog Tatija drugi (Pol-Luj Marten); – Raskrsnica Tati (Žan-Andre Fijeski); – Široko vidno polje (Žan-Andre Fijeski i Žan Narboni); – Studije o filmu: – Paradoks o filmskom stvaraocu (Klod-Žan Filip); – Film i radikalna težnja (Anet Majkelson); – Ples i film (Slavko Vorkapić); – Sadašnji trenutak filma: – Mađarski filmski stil i njegove varijacije (Ivet Biro).

Broj 7. Novi američki film: – Saopštenje za štampu (Džonas Mekas); – Stvarnost i novi film (Ken Kelman); – Živeo film (Robert Brir); – Oda oku (Ron Rajs); – Zapisi o nekolikim novim filmovima i sreći (Džonas Mekas); – Savršena filmičnost Marije Montes (Džek Smit); – Izjava (Robert Brir); – Film o drvetu (Džekson MekLou): – Spavanje, film Endija Vorhola (Džo Brejnard); – Endi Vorhol (Endi Vorhol); – Brus Koper i njegovi filmovi (Brajen O’Doerti); – Umetnost viđenja: film Stena Brekidža
(Fred Kemper); – Film o porođaju (Džejn Brekidž); – Kulturni interkom i prošireni film (Sten Venderbik); – Nove oči (Džonas Mekas).

Broj 8. Nevinost bez zaštite: – O bratu i prethodniku (Mišel Siman); – Supermenov rođak (Alberto Moravija); – (Ponovo) pronađeni film (Dominik Noge); – Kilino! (Verner Klis); – Razgovor o nevinosti (Mišel Siman); – Ljudsko lice (Dominik Noge); – Nevinost bez zaštite (Dušan Makavejev); – Sadašnji trenutak filma: – Žan-Lik Godar bira ništavilo (Pjer Bijar); – Holivud: Mit, činjenice i teškoće (Džozef Morgenstern); –
Fuck for peace (Ernest Vent); – Film juče: – Dubrovijanski film (Pol-Luj Tirar).

Broj 9. 2001: Odiseja u svemiru: 2001:- Novi mit (Don Denijels); – Sinteza roda i značenja (Tim Hanter, Stivn Keplen i Piter Džezi); – Gorila koji se pamti (Džudit Šentof); – Poslednji od vasionaca (Bernar Ezanšic); – Kubrik i svemir: Razgovor (Erik Norden); – Kroz kapiju svemira (Artur Klark).

Broj 10. Studije o filmu: – Jezik pisan akcijom (Pjer-Paolo Pazolini); – O artikulacijama u filmskom kodeksu (Umberto Eko); – Filmski šav (Žan-Pjer Udar); – Funkcije slučajnosti u filmu (Noel Birš).

1970.

Broj 1. Od urednika i izdavača. – Film i opažaj stvarnosti:- Čulni opažaj i film (Anri Valon); – Uvod za jednu fenomenologiju filma (Sadudin Musabegović); – Stvarnostni karakter filmskih projekcija (Andre Mišot van den Berk); – Osnovne osobine filmskog sveta (Etjen Surio); – Utisak stvarnosti u filmu: Fenomeni verovanja (Žan-Žak Rinijeri); – Film i stvarnost(Vladimir Petrić); – Studije o filmu: – Na stranputici neposrednog filma (Žan-Luj Komoli); – Strukture agresije u filmu (Noel Birš).

Broj 2. Semiologija filma: – Film: Govor ili jezik (Kristijan Mec); – Neke bitne tačke filmske semiologije (Kristijan Mec); – Treći smisao (Rolan Bart); – Razgovor na semiološke teme: Rolan Bart (Mišel Delae i Žak Rivet); – Ejzenštejn i savremena strukturalna lingvistika (Vjačeslav Ivanov); – Teze za jednu teoriju filma (Dušan Stojanović); – Studije o filmu: – Sukcesivnost i simultanost u filmu (An Surio); – Aktivnost ili pasivnost filmskog gledaoca (Anri Ažel).

1971.

Broj 3. Teorije dvadesetih godina:- Estetika filma (Boško Tokin); – Uvod u belo-crnu magiju (Alber Valanten); – Osnovi filmske umetnosti (Juri Tinjanov); – Muzika slika (Emil Vijermoz); – Problemi filmske stilistike (Boris Ejhenbaum); – Za jednu poetiku filma (Andre Levenson); – Psihološka vrednost slike (dr Rene Alandi); – Osnovni zakoni
filmskog kadra (Viktor Šklovski); – Studije o filmu: – Povraćaj filmskog vremena (Žan-Žak Rinijeri); – Dileme: – Film: Jezik ili jezik (Dušan Stojanović).

Broj 4. Debitanti: – Obavezna montaža po Bazenu (Milomir Marinović); – Studije o filmu: – Filmske funkcije kostima i dekora (An Surio); – Kosmička imaginacija u odnosima između dekora i kostima (Mari-Terez Ponse); – Zvučna dimenzija (Fransoa Gijo de Rod); – Muzika i film (Žan Žermen); – Animacija slikarskih dela i problemi filma o umetnosti (Anri Lemetr); – Fantastično i čudesno (Anri Lemetr); Poetski finalitet filma (Anri Ažel); – Ritam i jednoušnost (Etjen Surio); – Iz istorije filmskih teorija: – Umetnost filma i filmska montaža (Semjon Timošenko).

1972.

Broj 1. Film i druge umetnosti: – Iz uporedne estetike: Film (dr Milan Ranković); – Semiologija filma: Znaci i značenje u filmu (Piter Volen); – Montaža danas: – Montaža (Žan Narboni, Silvi Pjer, Žak Rivet); – Plastika montaže (Noel Birš).

Broj 2. Opšta semiologija i film: – Slika, s onu stranu analogije (Kristijan Mez); –
Semiologija vizuelnih poruka (Umberto Eko); – Analogijsko i dodirno (Eliseo Veron); – Napomene o analogijskoj i motiviranoj naravi filmskog znaka (Hrvoje Turković); – Iz istorije filmskih teorija: Umetnost filma (Ljev Kulješov); – Dokumentacija i prepiska – Pismo Milke Ivić.

Broj 3.  Problemi animacije: – Dvije suštine jednog medija (Ranko Munitić); – Semiologija filma: – Film i ideografija (Kristijan Mez); – Stvarnost denotacije (Paskal Bonicer); – Eseji filmu: – Djelovanje, postojanje i smrt filmske estetike (Ernest Kelenbah); – Iz istorije filmskih teorija: – Autopsija gega (Fransoa Mar).

Broj 4. Filmske teorije pedesetih godina: – Neorealizam i fenomenologija ( Efr); – Celuloid i mermer (Erik Romer); – O politici autora (Andre Bazen); – Višesmislenost filma (Rože Lenar); – O jednoj zanemarenoj umetnosti (Mišel Murle); – Apologija naselja (Mišel Murle); – Lepota saznanja (Mišel Murle); – Fenomenalistički film (Mark Šlejfer); – Dokumentacija i prepiska: – Pometnja u semiološkoj terminologiji (Milan Bunjevac) – Pismo Hrvoja Turkovića.

1973.

Broj 1. Roman Ingarden i film: – Ingardenov nagoveštaj jedne teorije filma (dr Milan Damnjanović); – Istraživanja iz ontologije umetnosti: Film (Roman Ingarden); – Teorija filmske avangarde: Estetika filma (Žan-Izidor Izu); – Iz istorije filmskih teorija: – Misli o jednoj estetici bioskopa (Đerđ Lukač); – Nacrt za jednu psihologiju filma (Andre Malro); – Film, figurativna umetnost (Karlo Ragijanti).

Broj 2. Građa za istoriju jugoslovenske teorije filma: prva decenija (1947-1956) – prvi deo: – Od urednika; – O scenariju savremenog filma (Vjekoslav Afrić); – Glumac pred filmskom kamerom – Reč u filmu ne sme biti pastorče – Akcija otkriva karaktere-Razmišljanja o srodnosti romana i filma – Međusobni uticaji – Roman i drama u filmu: – Nešto o problemu filmske adaptacije – Pisac scenarija ili reditelj? (Aleksandar Vučo); – Glumac pred rampom i pred kamerom (dr Hugo Klajn); -Filmski plan kao govorni element filma – Montaža-tehnički proces i umetničko stvaranje – Montaža i njene kategorije – U jednom ili dva kadra – Razvojna linija filmskog stvaranja (Mika Jovanović); – Nešto o odnosu filma prema drugim umetnostima – Scenario i knjiga snimanja – Montaža kao osnov filmske režije: Elementi montaže nemog filma – Filmska gluma – Razmišljanja o tipičnom i netipičnom – Dugi ili zvučni kadar – Teze o montaži – Od žive fotografije do Melijesa – Ko je prvi upotrebio filmsku montažu: Porter ili Grifit? – Grifit ili hipertrofija paralela – Rađanje jedne nacije (odlomak) – Grifit i maske (Radoš Novaković).

Broj 3. Građa za istoriju jugoslovenske teorije filma: prva decenija (1947-1956) – drugi deo. – Dramaturgija scenarija – O pokretnoj kameri – O nekim pitanjima naše filmske glume – Postoji li spor ko je autor filma? – Ledi Hamilton u scenografskom okviru Aleksandra Korde – Scenografija i poezija – Teatar i film, zasebno i uporedo (Vladimir Pogačić); – Kojim će se putevima razvijati scenario? (Matej Bor); Za  sinopsis – Jedan od puteva do scenarija: Sinopsis (Slobodan Glumac); – Otkuda nepoverenje prema scenariju kao književnoj vrsti (Jugoslav Đorđević); – Efemernost filma – Književnik o filmskoj umetnosti (odlomak intervjua sa Vladanom Desnicom) – Scenarist i pisac (Vladan Desnica); – U prilog tematske pripovijetke – Bilješke o čistoći filmske fakture – Iz knjige bilježaka – Rekonstruirati dokumentarnost ili… (Branko Belan); – Gluma u filmu – Principi mizanscena – Mizanscen u filmu – Umetnost i dokumentacija – Dramaturgija i mi – Mi i dramaturgija – Strah od ljudskog govora (Josip Kulundžić); – O problemu filmskog kadra – Filmski jezik i pitanje tipičnog u filmu – Filmske ekspresije – Filmska slika i stvarnost na filmu – Varijacije vrednosti kod filmske slike – Neke ideje o zvuku (Živorad Mitrović).

Broj 4. Građa za istoriju jugoslovenske teorije filma: prva decenija (1947-1956) – treći deo. – Filmska i pozorišna gluma – Stil, eksperiment ili moda? – Vizuelni simbol najkarakterističniji oblik filmskog izražavanja – Vizuelna poezija – Vizuelna dramatika filma – Zvuk i svetlost – Zapostavljena montaža (Vladimir Petrić); – O mehanici i poeziji filma (Ranko Marinković); – Rast filmskog dijaloga (Rudolf Sremec); – Zapisi o filmu (France Brenk); – Film, pozorište, književnost – Prilog diskusiji o filmskoj glumi (Jože Gale); – Uz diskusiju o stilu (France Kosmač); – O problemu scenskog i filmskog govora – Režija unutar kadra (Ljubomir Radičević); – Filmska scenografija u jednom širem okviru – Veština gledanja i vizuelna umetnost (Zoran Gluščević); – Napomena.

1974.

Broj 1. Film i marksizam: – Marksistički pogledi na film (dr Milan Damnjanović); – Film (Đerđ Lukač); – Marksistički doprinos umetnosti: Esej o filmskoj estetici (Umberto Barbaro); – Filmska verodostojnost i drugi estetički spisi (Galvano dela Volpe); – Jezik u širem smislu reči i ideologija u filmu: Da li je filmska kritika moguća? (Galvano dela Volpe).

Broj 2. Putevi savremene filmske kritike: – Uvodno objašnjenje; – Tri anketna upitnika časopisa Bianco e nero; – Prilozi domaćih autora (dr Milan Damnjanović, dr Branko Belan, Hrvoje Turković); – Prilozi stranih autora (Đulio Karlo Argan, Gvido Aristarko, Đilo Dorfles, Mikel Difren, Emilio Garoni, Endru Seris, Luiđi Kjarini, Adelio Ferero, Đan Karlo Fereti, Juri M. Lotman, Đani Toti, Đanfranko Betetini, Umberto Eko,Edoardo Bruno, Alesandro Kapabjanka, Kristijan Mez, Tino Ranijeri, Čezare Segre, Nazareno Tadei); – Strukturalizam, kritika i film (Đorđo Tinaci).

Broj 3. Savremena teorija filma: – Teorija sinh-zvuka (dr Vladimir Petrić); – Struktura prostora filmske slike (Svetozar Guberinić); – Semiologija filma: – O strukturalnom prilazu filmskom jeziku (Vjačeslav Ivanov); – Semiotička osobenost filma (Pjero Rafa); – Iz istorije filmskih teorija: – Dopuna Istorije filmskih teorija (Anri Ažel).

Broj 4. Dopuna građe za istoriju jugoslovenske teorije filma: prva decenija (1947-1956) – prvi, drugii treći deo; četvrti deo (posebni teorijski problemi); – Film osvaja boju (Rudolf Sremec); – Paul Rotha: Film do danas – Osveta pozorišta (Vladimir Pogačić); – Vsevold Pudovkin o filmskoj glumi – Plastična i dramska vrednost kostima u filmu (Vladimir Petrić); – Stvaralačkoj filmskoj kritici ususret – Kuda ide kratkometražni film – Prelistavajući Rićota Kanuda – Pretenzije (Vicko Raspor); – Vidljivi i nevidljivi dekor – Dve scenografije (Miomir Denić); – Poezija u dokumentu (Bojan Štih); – Stvaranje iluzije prostornosti (Danilo Lekić); – Pred nama se odvija život – Teme: Krupni plan (Puriša Đorđević); – O scenariju dokumentarnog filma (Branko Belan); – Likovna umetnost i film – Dokumentarnost i likovna vizija kamere (Oto Bihalji-Merin); – Volite li film? (Vladan Desnica); – Dokumentarni film – Slika se ne rastavlja kao časovnik – Poezija i kritika – Još jednom  o životu fresaka – Naše koncepcije i naše bolesti – Za repertoar (Voja Rehar); – Sa gledišta cilja – Spottiswoodeova teorija ritmičke montaže (Dušan Stojanović); – Razmišljanja iza kamere dokumentarnog filma – Scenario – Realizacija (Živorad Mitrović); – Reditelj i snimatelj (Vladeta Lukić); – Stilizacija kostima na pozornici i na filmu (Milica Babić-Jovnović).

1975.

Broj 1. Maja Deren, teoretičar: – Maja Deren kao strukturalista (Hrvoje Turković); – Anagram ideja o umetnosti, formi i filmu (Maja Deren);- Film: stvaralačko korišćenje stvarnosti (Maja Deren); – Semiologija filma: – Retorika kao montaža (Ekat Kemerling).

Broj 2. Primeri semiološke analize filma: – Semiologija i analiza filmova: čitanje kadrova (Rože Oden); – Rad filma (Tjeri Kinzel); – Redakcija Cahiers du cinéma: Mladost predsednika Linkolna Džona Forda; – Građanin Kejn, još jednom, ili – prvi put! (Zorica Jevremović-Munitić); – Očevidno i kod (Rejmon Belur); – Narativni tekst filma Šok koridor (Kari Hanet); – Manje poznati spisi Rudolfa Arnhajma: – Epski i dramski film (Rudolf Arnhajm); – Film i psihologij(Rudolf Arnhajm); – Umetnost danas i film (Rudolf Arnhajm); – Tendencije zapadne umetnosti i opadanje vidljivosti (Rudolf Arnhajm).

Broj 3. Počeci teorije filma: – Američka teorija nemog filma i sovjetski uticaj na nju (dr Vladimir Petrić); – Teorije o filmu u Italiji do pojave zvučnog filma (Piter del Monte).

Broj 4. Savremena anglosaksonska teorija filma: – Ekran/Površina: Politika iluzionizma (Anet Majklson); – Od mađioničara do epistemologa (Anet Majklson); – Stil, gramatika i filmovi (Bil Nikols); – Engleski filmski strukturalisti (Čarls Ekert); – Zaključak (Piter Volen); – Kritika filmskog strukturalizma (Brajen Henderson).

1976.

Broj 1. Savremena teorija filma: – Propozicije (Noel Birš i Horhe Dana); – Kod-staratelj klasičnog filma (Danijel Dejen); – O prirodi fotografije (Rudolf Arnhajm); – Statistička stilska analiza filma (Beri Solt); – Iz istorije filmskih teorija: – Estetika sedme umetnosti (Ričoto Kanudo); – Prepiska: Rasprava o filmološkim pitanjima (Hrvoje Turković i dr Dušan Stojanović).

Broj 2. Presek kroz teoriju animacije: – U traganju za osmom umjetnošću: pet ogleda iz estetike animacije (1976) (Ranko Munitić); – Priroda animacije (1967) (Ralf Stivenson); – Animacija: fizički zakoni i estetički princip (1959) (Džon Heles i Rodžer Menvel); – Estetika crtanog filma (Filmska činjenica) (1952) (Mari-Terez Ponse).

Broj 3. Jugoslovenska teorija filma: – Ortodijalektika filma (Ljubiša Jocić); – Estetika avangarde: – Ka sintetičkom jeziku: pristup poetici kompjuterskog filma (Božidar Zečević); – Strukturalni film (P. Adams Sitni); – Iz istorije filmskih teorija: – Došlo je vreme slike (1927) (Abel Gans); – Opšti i posebni cilj filma (1930) (Pol Rota); – Stil i medijum filma (1934) (Ervin Panofski); – O jednoj filmskoj gramatici (1935) (Rejmond Spotisvud); – Nova avangarda: kamera-nalivpero (1948) (Aleksandr Astrik); – Fimsko označeno i hipoteze o heterogenim semiotičkim modelima (1968) (Emilio Garoni); – Pariska kinematurgija (1969) (Marsel Panjol).

Broj 4. Žan Epsten, teoretičar: – Inteligencija jednog mehanizma (Žan Epsten); – Đavolji film (Žan Epsten); – In memoriam: Slavko Vorkapić (1894-1976): – Može li film biti umetnost svoje vrste (Slavko Vorkapić); – O filmskom sadržaju (Slavko Vorkapić).

1977.

Broj 1 – 2. Savremena teorija filma: – Semiotika i estetika (Emilio Garoni).

Broj 3. Jugoslovenska teorija filma: – Film-dizajn film ili manifest za jednu kompilaciju marksizma i semiologije (Milenko Jovanović); – Znak i film ili kako analizirati film (Hrvoje Turković); – Antinomije filma (Svetislav Pavićević); – Savremena teorija u svetu: – Prvi sovjetski filmski stvaraoci i dominantni način prikazivanja (Noel Birš); – Iz istorije filmskih teorija: – Film kao čista forma (Teo van Duzburg); – Film od ideje do aplauza (Mikloš Bandi).

Broj 4. Boško Tokin, pionir: – Od urednika; – Umesto uvodne reči; – I deo: Literatura, zenitizam, dvadeseti vek; – II deo: Film je sačinjen od snova; – III deo: Teorija.

1978.

Broj 1. Nasuprot filmskom strukturalizmu: – Film i fenomenologija (dr Milan Damnjanović); – Izazov fenomenologije (Dž. Dadli Endru); – Metafizika filma (Anri Ažel); – Protiv slike (Rože Minije).

Broj 2. Savremena jugoslovenska teorija filma: – Heuristički uvod u teoriju medijskog opisa filma (Hrvoje Turković); – Nekoliko starih tekstova o filmu: – Mogućnost sistematizacije najranijih napisa o filmu u nas (Dejan Kosanović); – Moderni bioskop-srpski filmovi: – O bioskopu (Žarko Ognjanović); – Bioskopske predstave i učenici (Grgur Berić); – Fim kao nova umetnost (Aleksandar Ilić); – Treba li kod nas pisati o filmu? (Dragan Aćimović); – Iz istorije filmskih teorija: – Film (Urban Gad); – Bazenov doprinos (Bogdan Kalafatović).

Broj 3. Novi pogledi na stare teorije: – Vertov, Majakovski, Ejzenštejn (dr Vladimir Petrić); – Igrani ili Neigrani? (Tamara Seljeznjeva); – Dva shvatanja političkog filma (Bartelemi Amangal).

Broj 4. Savremena jugoslovenska teorija filma: – Nove teorijske knjige (Nebojša Đukelić); – Iz istorije filmskih teorija: – Izvori sovjetske filmske teorije (Tamara Seljeznjeva), – Dobar dan, filme (odlomak), (Žan Epsten); – Film i naša usamljenost (Amede Efr); – Filmski jezik i njegov moral (Amede Efr); – O metodi (Definicije i primeri), (Branko Vučićević).

1979.

Broj 1. Jugoslovenska teorija filma: – Filmska forma i proces mišljenja (Tomislav Gavrić); – Film ili metamorfoza parcepcije (Tomislav Gavrić); – Beleške o razornoj moći slika (Tomislav Gavrić); – Ejzenštejn i Frojd (Tomislav Gavrić); – Iz istorije filmskih teorija: – Film, umetnost i jezik (odlomak), (Alberto Konsiljo); – Film i problemi umetnosti (odlomak) (Luiđi Kjarini); – Zanimljivosti: – Kako Isterivač đavola masira publiku (Vilson Brajen Ki).

Broj 2. Politika autora (izbor Bogdana Kalafatovića): – O politici autora (Bogdan Kalafatović); – Izvesna tendencija francuskog filma (Fransoa Trifo); – Krugovi i kvadrati: Radosti i Seris (Polin Kejl); – Autori i fabrike snova (Rejmond Dergnet); – Za teoriju istorije filma (Endru Seris).

Broj 3. Jugoslovenska teorija filma: – Filmska pravila i sloboda stvaralaštva (Hrvoje Turković); – Komunikacijski model filmskog procesa (Hrvoje Turković) – Filmska misao širom sveta: – Da li postoji međunarodni filmski jezik? (Džejms Pots); – Filmska teorija: okrugli sto (Kristijan Mez, Mišel Fano, Žan-Pol Simon, Noel Simsolo, Gaston Ostrat); – Iz istorije filmskih teorija: – Fim i problem reprodukcije stvarnosti u umetnosti (Đovani Bjanka).

Broj 4. Jugoslovenska teorija filma: – Domaći teorijski napisi o filmu (Nebojša Đukelić); – Rasprava o subjekivnosti: – Subjektivnost pod opsadom (Edvord Brenigen); – Beleške o subjektivnosti (Pol Vilmen); – Ograda (Ben Bruster, Elizabet Kaui); – Prednji plan i pozadina (Edvord Brenigen).

1980.

Broj 1. Filmska muzika: – Filmska muzika-umetnost ili zanat? (Vartkes Baronijan); – Nevizuelni element u filmu (Pjer Šefer); – Muzika za film? Tapete (Igor Stravinski); – Dramska muzika i film (Žak Buržoa); – Uloga muzike u filmu (Žorž Akar); – Predrasude i rđave navike (Teodor Adorno i Hans Ajsler); – Sineasti kao kompozitori (F. Porsil); – Milimetarska muzika: Animirani film(F. Porsil); – Audio-vizuelna sredstva: Filmska muzika (Džek Bornof);- Komunikacija i mass media (Abraham Mol i Klod Zeltman); – Muzika za filmove (Toni Tomas); – Intervju sa Elmerom Bernstejnom (Toni Tomas); – O estetici komponovanja za film (Lorens Rozental); – O tehnici postavljanja filmske muzike (Ernest Gold); – Prilog: Nekoliko značajnih kompozitora filmske muzike.

Broj 2. Jugoslovenska teorija filma: – Mimetički i konstruktivni momenat u umjetnosti: Fotografija, film (dr Sadudin Musabegović); – Iz istorije filmskih teorija: – Kinegrafska gramatika (dr Robert Bataj).

Broj 3. Filmski žanr (Izbor Bogdana Kalafatovića): – Fragmenti o filmskom žanru (Bogdan Kalafatović); – Prilaz fantastičnom i naučnoj fantastici u filmu i njihova(e) definicija(e) (Žan-Fransoa Tarnovski); – Struktura vesterna (Vil Rajt).

Broj 4. Vorkapić i rana američka teorija: – Slavko Vorkapić i rana američka teorija filma (Božidar Zečević); – Pokret u filmu (1962) (Slavko Vorkapić); – Film kao umetnost (1926) (Slavko Vorkapić); – Pokret i kinematografska umetnost (1926) (Slavko Vorkapić); – Kinematika, neki principi koji leže u biti delotvorne kinematografije (1930) (Slavko Vorkapić); – Umetnost filma (1915) (Henri Mekmehon); – Iz Umetnosti pokretne slike (1915) (Vejčel Lindzi); – Fotodrama: Psihološka studija (1916) (Hugo Minsterberg); – Kinematograf kao umetnost (1916) (Alegzender Bekši); – Na ekranu (1917) (Kenet Mekgauen); – Oživljavanje prostora (1920) (Herman G. Šefauer); – Ni pozorište, ni književnost, ni slikarstvo (1927) (Ralf Blok).

1981.

Broj 1. Sovjetska teorija o klasicima: Drugi književni period: Ejzenštejn (Tamara Seljeznjeva); – Ejzenštejnov i Pudovkinov doprinos (Jevgenjij Vejcman); – Problemi filmološke analize u Ejzenštejnovom teorijskom nasleđu (Jakov Joskjevič).

Broj 2. Iz jugoslovenske teorije filma I: Pojmovna razgraničenja (Hrvoje Turković); – Problemi semiološkog izučavanja filma: deskriptivna i kinematička analiza (dr Vladimir Petrić); – Dokumentarni film-da ili ne? (Ranko Munitić).

Broj 3. Iz jugoslovenske teorije filma II: Improvizacije na temu filma i književnosti (dr Branko Belan); – Od filma-romana do filma-eseja (Bogdan Kalafatović); – Ogled o pravoj antropologiji filma (Božidar Zečević); – Teorijski fragmenti (Tomislav Gavrić); – Teorijska razmimoilaženja: Pazolini i Mez (Tomislav Gavrić); – Negativno označavajuće (dr Dušan Stojanović).

Broj 4. Eksperiment i avangarda: Što je to eksperimentalni film? (Hrvoje Turković); – Reči po stranici (Pol Šerits); – Teorija i definicija strukturalnog/materijalističkog filma (Piter Gidal); – O teoriji i definiciji strukturalnog/materijalističkog filma Pitera Gidala (En Kotrindžer); – Pismo (Piter Gidal); – Praksa eksperimentalnog/ avangardnog/revolucionarnog filma (Majkl Danford); – Medijum koji posmatramo: američki avangardni film (Džon Henhart); – Izabrana bibliografija tekstova o avangardnom filmu (teorija, istorija, antologija, katalozi, bibliografije), (Greem Vejnbren, Arlin Zekner).

1982.

Broj 1-2. Teorija levice: Film i ideologija: Domašaji marksističke teorije filma u Francuskoj (dr Sreten Petrović); – I: Programi: – Zagrada i zaokret: Pokušaj teorijske definicije odnosa film-politika (Žan-Pol Faržije); – Rađanje jedne teorije (Elijan le Grive, Simon Lisijani); – Ćutanje; Film (Revolucija); Diskurs (Žan-Pol Faržije); – II: Polemike: Levi front u umetnosti: Ejzenštejn i stari Mladohegelijanci (Marslen Plene); – Film/Ideologija/ Kritika: Od kritike do njene kritičke tačke (Žan-Luj Komoli, Žan Narboni); – O revolucionarnim avangardama: Razgovor sa Marslenom Pleneom (Paskal Bonize, Žan Narboni); – III: Teorije: – Film: Ideološki efekti ostvareni posredstvom osnovnog instrumenta (Žan-Luj Bodri); – Tehnika i ideologija (Žan-Luj Komoli); – Fetišizam tehnike: Pojam kadra (Paskal Bonize).

Broj 3. Poljska filmologija šezdesetih godina: Napomene o metodologiji istraživanja filmskog dela (Aleksander Jackjevič); – Estetička i informativna funkcija filmskog dela (Aleksander Leduhovski); – Problemi metode u analizi filmskog dela (Alicija Helman); – Pokušaj adaptacije teorije semantičkog polja na istraživanje filma (Barbara Mruklik).

Broj 4. Teorijske polemike: Teatralnost u filmu (dr Vladimir Petrić); – Estetički purizam (Hrvoje Turković); – Semiologija i montaža (Hrvoje Turković); – Uz apologiju generalnog pravca, i ostalo (dr Dušan Stojanović). – Iz istorije filmskih teorija: Teorija filma: Forma i funkcija (Džejms Monako).

1983.

Broj 1-2. Dubinska analiza filma: Empirijska filmologija (Hrvoje Turković); – Film i sistem: uslovi za analizu (Stiven Hit); – Funkcije propratne muzike u filmu Treći čovek (Zorana Baltić); – Jednostavna i složena scena (Ana Nosalj); – Prizorna motivacija montažnog prelaza (Hrvoje Turković); – Bibliografija radova u oblasti dubinske analize na zapadnonjemačkim sveučilištima (Krešimir Mikić).

Broj 3. Film i razvojna psihologija (Izbor mr Nade Korać): O ovom izboru (mr Nada Korać); – Kinematografski jezik i razvoj poimanja filmske naracije (mr Nada Korać); – Oblik, a ne samo sadržina: kako medijumski simboli učestvuju u razvoju sposobnosti (Gavrijel Selomon); – Analiza teškoća na koje nailaze deca prilikom prepričavanja filmske sekvence (Bjanka Zazo); – Jedno iskustvo sa razumevanjem filma (Rene i Bjanka Zazo); – Opažanje i razumevanje filmskih slika kod dece (Laura Albertini, Marija Pija Karuzo).

Broj 4. Češka filmska teorija 1908-1937. (Izbor Jaroslava Anđela i Ljubice Stanivuk – posvećeno Aleksanderu Hakenšmidu); – Češka filmska teorija 1908-1937. (Jaroslav Anđel); – Kinema (Vaclav Tile); – Bioskop (Karel Čapek, Jožef Čapek); – Večito kinema (František Langer); – Stil kinematografa (Karel Čapek); – A.W.F.Co (Karel Čapek); – Pokušaj strukturalne analize glumačke pojave: Čaplin i Svetlosti velegrada (Jan Mukaržovski); – Prilog estetici filma (Jan Mukaržovski); – Vreme u filmu (Jan Mukaržovski); – Sumrak filma? (Roman Jakobson); – Zvučni film i govor
(Miloš Vajngart); – Muzika u zvučnom filmu (Emil František Burijan); – Prilog diskusiji o govoru u filmu (Vladislav Vančura); – Reč na pozornici i u filmu (Jindžih Honzl); – Bibliografija (Jaroslav Anđel).

1984.

Broj 1. Film i istorija (Izbor Srđana Kneževića); – Film kao istorijski izvor -dosadašnja teorijska razmišljanja (Srđan Knežević); – Novi istorijski izvor – Stvaranje depoa istorijske kinematografije (Boleslav Matuševski); – Oživljena fotografija, šta ona jeste, šta treba da bude (Bolesav Matuševski); – Film kao izvor istorijske nauke (Artur Elton); – Filmski dokument kao istorijski izvor (Vilhelm Troje);- Fotografska i kinematografska svedočanstva (Žorž Sadul); – Analiza jednog istorijskog filmskog dokumenta – Zbor u berlinskom Lustgartenu 1. maja 1933. godine (E. Opgenort); – Arhivski film kao izvorna građa (Artur Marvik); – Ka jednoj opštoj teoriji filmovanog dokumenta (Zbignjev Čečot-Gavrak).

Broj 2. Kodovi predstavljanja i kriza znaka u teoriji filma: – Efekat stvarnoga (Žan-Pjer Udar); – Beleške za jednu teoriju predstavljanja (Žan-Pjer Udar); – Izlaganje sa nedostacima (Žan-Pjer Udar); – Porter ili ambivalentnost (Noel Birš); – Parenteza o istoriji filma (Noel Birš); – Šarl Bodler protiv doktora Frankenštajna (Noel Birš); – O jednom preskakanju rampe (dr Dušan Stojanović); – Politika znaka i teorija filma (Filip Rozen).

Broj 3. Teorijske polemike: – Kvazi-teorija dokumentarnog filma-da ili ne? (dr Vladimir Petrić); – Sinematički daltonizam ili nedovoljnost isključivo semiološkog pristupa filmu (dr Vladimir Petrić); – Pojmovi i pristupi (Hrvoje Turković).

Broj 4. Savremena teorija filma: – Kinetički aspekti kompozicije filma (mr Nono Dragović); – Priroda i značenje fotografije: uporedni ogled o Bartu i Sontagovoj (dr Vladimir Petrić); – Izvori Bazenovog pogleda na svet i film (Dž. Dadli Endru).

1985.

Broj 1-2. Teorija, kritika, ideologija: istorijski pregled; – Vodič kroz teoriju i kritiku filma (Robert T. Ebervejn); – Semiotičke protivstrategije: Retrospektiva iz 1982. godine (Piter Volen) – Ideologija i utisak stvarnosti (Silvija Harvi); – Film /Ideologija/ Kritika/ (Bogdan Kalafatović).

Broj 3. Ekran u Filmskim sveskama: – Od urednika; – Čitanje Ekrana (Zdenko Vrdlovec); – Filmsko delo, semiologija, marksizam (Janez Justin); – Beleške o žanru (Jože Dolmark); – Filmski šav (Zdenko Vrdlovec) – Transpozicija kretanja u snimku i na slici (Jure Mikuž); – Travestija, kamuflaža, zastrašivanje (Bogdan Lešnik); – Da li postoji filmska sociologija (Darko Štrajn); – Zamke pogleda (Zdenko Vrdlovec); – Analogija (Zdenko Vrdlovec); – Autor (Silvan Furlan); – Tragovi obavezuju (da po njima tragamo) (Bogdan Lešnik); – Filmsko realno/imaginarno (Darko Štrajn); – Dubina vidnog polja (Silvan Furlan).

Broj 4. Poljska semiologija filma: – Uvod (Hana Ksjonžek-Konjicka); – Verbalni jezik i jezik filma: pokušaj interpretacije lingvističke tendencije u teoriji filma (Vaclav Osadnik); – Istraživanje filmskog teksta (Eugenijuš Vilk); – Primedbe na teoriju filmskog teksta (Hana Ksjonžek-Konjicka); – Neki tipovi odnosa potkodova u složenim sistemima (Alicja Helman); – Filmski diskurs-tekst i tekstotvoračka aktivnost (Andžej Gvužd); – Retorika filmskog jezika: problem metafore (Vjeslav Gođic); – O necelovitosti filmskog diskursa (Andžej Gvuždj); – Jezik filma i jezik logike (Lukaš Plesnar); – O osnovama tipologije filmskih kodova (Eugenijuš Vilk); – Filmska komunikacija i retorika (Vjeslav Gođic).

1986.

Broj 1. Jugoslovenska teorija filma: – Od izdavača; Predgovor za Antologiju jugoslovenske teorije filma (dr Dušan Stojanović); – Sadržaj Antologije jugoslovenske teorije filma.

Broj 2. Teorija žanra: – O problemu žanra (Pol Vilemen); – Filmski žanr (Mark Verne); – Terminološko razgraničenje (Hrvoje Turković); – Žanr (Stiven Nil); – Jedan primer: muzička komedija (Silvan Furlan).

Broj 3. Novija teorija u SAD: – Estetika filma, ili: smešne stvari su se dogodile na putu za bioskop (Alegzender Sizonski); – Vreme i gramatičko vreme u filmu (Alegzender Sizonski); – Filmski prostor i vreme (Hejg Kečedurijen): – Sredstva i mogućnosti filmske misli (Ivet Biro); – Pojmovi iz teorije filma (Dž. Dadli Endru).

Broj 4. Teme klasične teorije u očima Poljaka: – Kategorije filmske svesti i njihov značaj za istraživanje istorije refleksije o filmu (Alicija Helman); – Nepoznati počeci teorije filma u SAD: Vejčel Lindzi i Hugo Minsterberg (Zbignjev Čečot-Gavrak); – Estetika deformacije Bele Balaža (Vojćeh Hila); – Povezanost ruske formalističke škole sa filmom (Lukaš Plesnar); – Semiotički aspekti Ingardenove koncepcije slojevitosti (Hana Ksjonžek-Konjicka); – Metodološki konteksti radova filmu Zigfrida Krakauera (Ana Malčevska); – Današnji filmski pogledi Rudolfa Arnhajma (Jolanta Mah); – Fenomenološke koncepcije slojevite građe filmskog dela (Lukaš Plesnar).

1999.

FILMSKE SVESKE – nova serija
Časopis za teoriju i estetiku pokretnih slika. Izdavač
Institut za film, Beograd,1999. Urednik broja:
Božidar Zečević.

Broj 1. Gens una summus (Božidar Zečević); – Uvodna napomena (Vlada Petrić); – Felinijev veo: – Kinestetičko-onirička funkcija “nevidljivog” elementa u kadru (Vlada Petrić); – Za bolje razumevanje filma (Nikola Stojanović); – Ciljevi analize: umesto zaključka – (Žak Omon i Mišel Mari); – Model poimanja filmske priče (dr Nevena Daković); – Razumevanje narativa (Dejvid Bordvel); – Autohtona važnost zvuka (Tomislav Gavrić); – Zvuk i epistemologija u filmu (Edvard Branigan); – Iz perspektive duhovnog oka (Božidar Zečević); – Oko uma (Brus Kavin); – Upotreba tehnike i njena limitacija (Žarko Dragojević); – Zvuk i boja (Edvard Baskomb); – Saradnici; -Indeks filmova; – Indeks imena (Miroljub Stojanović, Lazar Simović).

Nešto kao rezime:

Filmske sveske ponovo izlaze.Napisao je to, već jednom, Dušan Stojanović dve godine pošto je osnovao naš najznačajniji časopis za teoriju i estetiku filma. Te, 1970.godine, suočio se Stojanović sa prvom krizom Svezaka posle poletnih šezdesetosmaškuh godišta; kao da je slutio da će njegov i naš časopis doživljavati promenljivu sudbinu, zvezdane trenutke i stalnu borbu za samoodržanje na velikom ispitu bez kraja(Kalafatović).Mnogo docnije slutnje su se obistinila. U međuvremenu, Sveske su postale vodeći časopis.Ostavile su duboku brazdu u svekolikoj našoj kulturi, izvršile nemerljiv uticaj na naraštaje domaćih filmskih stvaralaca i pisaca. Više od toga, predstavljale su i jedinstvenu pojavu na evropskom, pa i svetskom referencijalnom ekranu svog vremena. Već evo deceniju i po osećamo svi zajedno ogroman dug i odgovornost što Filmske sveske ne izlaze i što se time nanosi šteta našoj kulturi… Pred Vama je, konačno, pokušaj da se Filmske  sveske ožive… Mora se priznati da je prvi potez povukao dr Vlada Petrić, jedan od najvažnijih saradnika iz zlatnog doba Svezaka…
Između 1968. i 1986. godine izašlo je 84 broja Svezaka i zatim se časopis iznenada ugasio, ne zato što mu je istekao vek( naprotiv, bio je tada u svom zenitu i svaki njegov broj očekivao se sa nestrpljenjem!) nego zato što je i on bio pogođen opštim sunovratom duhovnih vrednosti drugom polovinom osamdesetih godina…
Otac Filmskih svezaka, njegov osnivač i urednik, beogradski univerzitetski profesor dr Dušan Stojanović (1927-1994.) bez sumnje najveći naš teoretičar filma i zapravo osnivač ove discipline u nas – borio se do kraja za svoj i naš časopis…
Sadržaj Filmskih svezaka 1968-1986. zaista je kapitalna kulturna tekovina naše sredine. Ona reljefno i iscrpno opisuje glavne linije razvoja filmske misli u svetu, sa posebnom referencom na domaće filmsko i teorijsko stvaralaštvo, koga posmatra u svetskom konteksu, u integralnom okviru stranih izvora…Nalazeći se pred uzbudljivim, ali odgovornim zadatkom, prihvatili smo Petrićevu sugestiju da – za početak – nas nekolicina odaberemo i predstavimo novije priloge stranih autora koje smatramo nezaobilaznim… Prestankom izlaženja Svezaka, pre gotovo petnaest godina, stvoren je potpuni vakum, ogromna praznina u našim saznanjima. Ceo jedan proces, koji smo već smatrali usvojenom kulturnom tekovinom, naglo je zaustavljen, prekinut. Izgubili smo u hodu, udaljili se od glavnih tokova… U duhu novih promena i saznanja pokazaće se naime, da je prvotno usmerenje prema dubinskoj teorijskoj analizi i danas sine qua non teorije i estetike filma… Domaćim autorima je ovom prilikom upućen poziv na podršku i saradnju u duhu učitelja Dušana Stojanovića, koji je teoriju i estetiku shvatao kao zajednički dom, arhipelag vizionara i istraživača utopije zvane film, posvećenika i braće istog plemena i jezika…

Božidar Zečević
Filmske sveske br.1/1999.
Iz uvoda