SRB ENG

Najnovija izdanja

Đorđe Bajić, Zoran Janković i Ivan Velisavljević

Kritički vodič kroz srpski film, 2000-2017.


Kritički vodič kroz srpski film, 2000-2017. je jedinstvena knjiga u našoj kulturi  u kojoj su se na jednom mestu našli kritički tekstovi i osvrti na sve srpske dugometražne igrane filmove prikazane bilo u redovnoj bioskopskoj distribuciji bilo samo na festivalima u periodu od 2000. do 2017. godine.

Izdavač: Filmski centar Srbije, februar 2018.
ZUZANA GINDL-TATAROVA

PRAKTIČNA DRAMATURGIJA


Profesorka Zuzana Gindl-Tatarova (1956), završila je filmsku akademiju (FAMU) u Pragu.  Radila je kao novinar i filmksi kritičar i autorka je nekoliko knjiga. ‘Praktična dramaturgija’ (2005) je svojevrsni uvod u kreativno pisanje.

Izdavač: Filmski centar Srbije
MILOMIR MIKAN MARINOVIĆ

ČEŠKA ŠKOLA U RALJAMA SOC-NEOREALIZMA


Milomir Mikan Marinović (1947) pripada generaciji filmskih kritičara koja se pojavila početkom sedamdesetih i vrlo brzo preuzela poziciju koju su do tada držali predstavnici jugoslovenske „modern filmske kritike novog senzibiliteta“ iz šezdesetih.

Izdavač: Filmski centar Srbije
Vlastimir Sudar

Portret umjetnika kao političkog disidenta: Život i djelo Aleksandra Petrovića


„U filmovima Saše Petrovića lako prepoznajemo mnoge probleme koji neprestano muče ove prostore, koje je on znao detaljno da oslika i ako nam već ne ukaže na njihova rješenja, onda nam je barem otkrio načine da lakše živimo sa njima. U knjizi o Petroviću i njegovom djelu upravo govorim o toj njegovoj umjetničkoj analizi jednog vremena i prostora, koji nam, kao i svaka istorija, govori jako puno o tome šta i kako nas sputava i danas, i kako to možda treba prevazići“. Vlastimir Sudar

Izdavač: Filmski centar Srbije / oktobar 2017.
ALEKSANDAR S. JANKOVIĆ

REDEFINISANJE IDENTITETA (Istorija, zablude, ideologije u srpskom filmu)


Izdavač: Filmski centar Srbije i Fakultet dramskih umetnosti / jun 2017.
LORA MALVI

VIZUELNA I DRUGA ZADOVOLJSTVA


Jednu od velikih knjiga teorije filma dobijamo sada u prevodu Aleksandre Kostić prvi put na srpskom jeziku.
Ova knjiga je još od kada se pojavila 1989. godine postala nezaobilazna, i s pravom nosi epitet jedne od najboljih teorijskih knjiga iz pera jedne autorke.

Eruditska, multidisciplinarna, lucidna, knjiga Lore Malvi je istovremeno, dragoceni udžbenik za studente filmskih škola, jedinstvena u jeziku i stilu, „Vizuelna i druga zadovoljstva“ su knjiga koja je u isto vreme polemična, borbena, beskomporimisna..
Bilo da piše o slikarstvu Fride Kalo, filozofskoj teoriji Luja Altisera, fotografiji Tine Modoti, stvaralšatvu Godara i Daglasa Sirka, Lora Malvi čini to znalački, funkcionalno i iznenađujuće jasno.

U pokušaju da ova jedinstvena knjiga ima svoj konceptni adekvat u sadržaju, dragocen je doprinos njenih recenzentkinja, prof. dr Nevene Daković, prof doc Dijane Metlić i prof doc Vesne Dinić Miljković koje srpskom čitaocu na dragocen način približavaju teorijsku misao Lore Malvi.

Izdavač: Filmski centar Srbije / jun 2017.
PRIREDILA: MAJA MEDIĆ

NACIONALNA KLASA: IGRANI FILMOVI GORANA MARKOVIĆA


Knjigu „Nacionalna klasa: Igrani filmovi Gorana Markovića“ priredila je Maja Medić, filmski snimatelj, fotograf i publicista.
Zamišljena kao svojevrsni vizuelni vodič kroz opus jednog od najistaknutijih srpskih filmskih reditelja,
ova knjiga u srpskom izdavaštvu, predstavlja anomaliju. Sa dragocenim komentarima samog Gorana Markovića uz svaki zastupljeni film, knjiga okuplja bezmalo sve važnije Goranove saradnike u njegovoj dugoj i prebogatoj fiilmskoj karijeri. Glumci, direktori fotografije, scenografi, kostimografi, dali su svojim tekstualnim doprinosima dragoceno faktografsko vidjenje nastanka samih filmova, ali i krajnje ličnu optiku kada je u pitanju način njihove saradnje s rediteljem.
Knjiga je bogato ilustrovana i nekoliko stotina znalački odabranih fotografija rasvetljava Markovićevu karijeru iz manje znanih ili potpuno nepoznatih uglova.

Izdavač: Filmski centar Srbije / novembar 2016.
VESNA DINIĆ MILJKOVIĆ

Narativni prostor filma kao slika afekta – Filmovi Larsa fon Trira


Izdavač: Filmski centar Srbije / jul 2016.
NEVENKA STANKOVIĆ

TRANSNACIONALNI PRAVCI CIRKULACIJE Novi filmski pokreti u Zapadnoj Nemačkoj i Jugoslaviji (1962-1982)


Prva kompatrativistička knjiga na temu odnosa novog nemačkog i novog jugoslovenskog filma.
Filmske studije obogaćene su za knjigu oštroumnih zapažanja, lucidnih analiza i samosvojne autorske perspektive. Ljubitelji Vima Vendersa, Rajnera Vernera Fasbindera i Margarete fon Trote, s jedne strane, i Dušana Makavejeva i Živojina Pavlovića s druge, biće sigurno inspirisani mogućnostima poređenja zasnovanim na pojmovima rasprostiranja i razmenjivanja ideja, obuhvaćenih političkim, socijalnim, ideološkim, ali i estetičkim kontekstom nemačke i jugoslovenske kinematografije razdoblja od 1962 do 1982.

Izdavač: Filmski centar Srbije / maj 2016.
PREDRAG DELIBAŠIĆ

GOTOVO ZABORAVLJENA ISTORIJA


Knjiga Predraga Delibašića važan je istorijsko kinematografski dokument, budući da je autor jedan od učesnika konstituisanja poratne jugoslovenske kinematografije. Svoje veliko kinematografsko i životno iskustvo, profesor Delibašić pretočio je u uzbudljivo svedočanstvo.

Iz njegove knjige saznajemo ne samo o načinima funkcionisanja ondašnje kinematografije, no se i srećemo s ljudima koji su bili nezaobilazni i važni kulturni poslenici: Oskarom Davičom, Veljkom Petrovićem, Dušanom  Matićem, Vladimirom Pogačićem, Erosom Sekvijem. Takođe, bez gorčine je prelomljeno i autorovo iskustvo s Golog otoka, a kao svojevrsni tekstualni balans su neke anegdotske situacije, poput one u kojima se autor priseća svog susreta sa velikom nemačkom glumicom Sibil Šmic ili Đilom Pontekorvom, značajnim italijanskim rediteljem…Od značaja je što je ova knjiga, uz knjigu Dejana Kosanovića „Visoka filmka škola“ jedna od retkih knjiga u srpskom izdavačkom filmskom prostoru koja se bavi radom značajnih filmskih i kulturnih institucija.

Izdavač: Filmski centar Srbije / februar 2016.