SRB ENG

Najnovija izdanja

PRIREDILA: MAJA MEDIĆ

NACIONALNA KLASA: IGRANI FILMOVI GORANA MARKOVIĆA


Knjigu „Nacionalna klasa: Igrani filmovi Gorana Markovića“ priredila je Maja Medić, filmski snimatelj, fotograf i publicista.
Zamišljena kao svojevrsni vizuelni vodič kroz opus jednog od najistaknutijih srpskih filmskih reditelja,
ova knjiga u srpskom izdavaštvu, predstavlja anomaliju. Sa dragocenim komentarima samog Gorana Markovića uz svaki zastupljeni film, knjiga okuplja bezmalo sve važnije Goranove saradnike u njegovoj dugoj i prebogatoj fiilmskoj karijeri. Glumci, direktori fotografije, scenografi, kostimografi, dali su svojim tekstualnim doprinosima dragoceno faktografsko vidjenje nastanka samih filmova, ali i krajnje ličnu optiku kada je u pitanju način njihove saradnje s rediteljem.
Knjiga je bogato ilustrovana i nekoliko stotina znalački odabranih fotografija rasvetljava Markovićevu karijeru iz manje znanih ili potpuno nepoznatih uglova.

Izdavač: Filmski centar Srbije / novembar 2016.
VESNA DINIĆ MILJKOVIĆ

Narativni prostor filma kao slika afekta – Filmovi Larsa fon Trira


Izdavač: Filmski centar Srbije / jul 2016.
NEVENKA STANKOVIĆ

TRANSNACIONALNI PRAVCI CIRKULACIJE Novi filmski pokreti u Zapadnoj Nemačkoj i Jugoslaviji (1962-1982)


Prva kompatrativistička knjiga na temu odnosa novog nemačkog i novog jugoslovenskog filma.
Filmske studije obogaćene su za knjigu oštroumnih zapažanja, lucidnih analiza i samosvojne autorske perspektive. Ljubitelji Vima Vendersa, Rajnera Vernera Fasbindera i Margarete fon Trote, s jedne strane, i Dušana Makavejeva i Živojina Pavlovića s druge, biće sigurno inspirisani mogućnostima poređenja zasnovanim na pojmovima rasprostiranja i razmenjivanja ideja, obuhvaćenih političkim, socijalnim, ideološkim, ali i estetičkim kontekstom nemačke i jugoslovenske kinematografije razdoblja od 1962 do 1982.

Izdavač: Filmski centar Srbije / maj 2016.
PREDRAG DELIBAŠIĆ

GOTOVO ZABORAVLJENA ISTORIJA


Knjiga Predraga Delibašića važan je istorijsko kinematografski dokument, budući da je autor jedan od učesnika konstituisanja poratne jugoslovenske kinematografije. Svoje veliko kinematografsko i životno iskustvo, profesor Delibašić pretočio je u uzbudljivo svedočanstvo.

Iz njegove knjige saznajemo ne samo o načinima funkcionisanja ondašnje kinematografije, no se i srećemo s ljudima koji su bili nezaobilazni i važni kulturni poslenici: Oskarom Davičom, Veljkom Petrovićem, Dušanom  Matićem, Vladimirom Pogačićem, Erosom Sekvijem. Takođe, bez gorčine je prelomljeno i autorovo iskustvo s Golog otoka, a kao svojevrsni tekstualni balans su neke anegdotske situacije, poput one u kojima se autor priseća svog susreta sa velikom nemačkom glumicom Sibil Šmic ili Đilom Pontekorvom, značajnim italijanskim rediteljem…Od značaja je što je ova knjiga, uz knjigu Dejana Kosanovića „Visoka filmka škola“ jedna od retkih knjiga u srpskom izdavačkom filmskom prostoru koja se bavi radom značajnih filmskih i kulturnih institucija.

Izdavač: Filmski centar Srbije / februar 2016.
MILAN DEVIĆ

IZMEĐU ZABAVE I PROPAGANDE


Knjiga Između zabave i propagande – strani film u beogradskim bioskopima od novembra 1944. do kraja 1955. godine pisana je iz perspektive jednog istoričara, i predstavlja prvu knjigu te vrste objavljene u nas. Pažljivo istražujući prikazivačku delatnost beogradskih bioskopa u razdoblju novembar 1944. – kraj 1955.

Autor Milan Dević trasira puteve za razumevanje ne samo repertoarske politike no i kulturne i državne politike uopšte. Koristeći s oprezom i merom jezik statistike, Milan Dević kroz svoju pedantnu mikroanalizu dolazi do važnih makroposledica. Iz ove knjige saznajemo koliko je u ratom razorenom društvu film imao privilegovano mesto, što se najpre da objasniti frapantnom činjenicom da je dvadesetak dana po oslobođenju Beograda pa u naredna dva meseca utrostručen broj bioskopa.Početnu dominaciju ruskog filma u prvim poratnim godinama, smenjuju sve veće potrebe građana za američkim filmom koji najpre neosetno, a zatim vrlo ofanzivno počinje da suvereno gospodari beogradskim ekranima.

 

Izdavač: Filmski centar Srbije / januar 2016.
NIKOLA LORENCIN

DŽEJMS DŽOJS I FILM


Dragan Velikić, naš poznati pisac, na najbolji način je sažeo tekstualne osobenosti Lorencinove knjige:
”Nikola Lorencin u svom kino-romanu o Džojsu, naslovljenim Džejms Džojs i film sledi disperzivnu  strukturu Ulisa, tu grandioznu paukovu mrežu satkanu od reči i slika koje se rađaju i nestaju u magnovenju glavnog junaka, Leopolda Bluma. Lavirintom tumači lavirint. To je knjiga snimanja Džojsovog života i dela, obimna, disperzivna, asocijativna. Po strukturi bliža Fineganovom bdenju nego Uliksu. Jer, u osnovi Lorencinovog kino-romana jeste san: san o piscu. U tom snu, sve je važno. Ništa nije slučajno.”

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / jul 2015.
JOVAN RISTIĆ I DRAGAN JOVIĆEVIĆ

IZGUBLJENI SVETOVI SRPSKOG FILMA FANTASTIKE


„Izgubljeni svetovi srpskog filma fantastike“ (dvojezično izdanje), donosi istoriju i pregled fantastičkog stvaralaštva i motiva u srpskom i jugoslovenskom igranom filmu, tokom devet decenija. Knjiga sadrži istoriju fantastike u srpskom i jugoslovenskom filmu, počev od nemog filma „Faun“ Ernesta Bošnjaka (1924), preko ostvarenja kao što su „Čudotvorni mač“ Vojislava Nanovića (1950), „Leptirica“ Đorđa Kadijevića (1973), „Lijepe žene prolaze kroz grad“ Želimira Žilnika (1986), „Sabirni centar“ Gorana Markovića (1989), „Sveto mesto“ Đorđa Kadijevića (1990), „TT Sindrom“ Dejana Zečevića (2002) i „Šejtanov ratnik“ (2006), do prvog srpskog 3D filma „Peti leptir“ Milorada Milinkovića (2014).

Knjiga donosi i detaljan pregled kratkometražnih i srednjometražnih filmova u svim žanrovima fantastike (čista fantastika, naučna fantastika, horor fantastika, epska fantastika) koji su nastali u Srbiji od 1990. do 2014. godine.

Radi rasvetljavanja društvenopolitičke, kulturne i ekonomske klime u kojoj su srpski filmovi fantastike nastajali, autori su intervjuisali petnaestak režisera, scenarista, producenata, majstora za specijalne efekte, animatora i filmskih arhivista. Među njima su: Đorđe Kadijević, Dejan Zečević, Mladen Đorđević, Stevan Filipović, Branislav Jević, Dinko Tucaković, Borislav Stanojević, Zoran Stefanović, Petar Grujičić, Milan Konjević, Miroslav Lakobrija, Milan Todorović, Aleksa Gajić, Nenad Bekvalac, Nebojša Nenadić i Damir Romanov.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / februar 2015.
SAŠA MARKUŠ

PARODIJA U POSTMODERNOM FILMU


Proizašla iz doktorske teze odbranjene 2010. godine na Univerzitetu Pompeu Fabra u Barseloni, knjiga Saše Markuš “Parodija u postmodernom filmu” je prva knjiga u Srbiji koja izuzetnom teorijskom argumentacijom dovodi u filmsku vezu kategorije PARODIJE I POSTMODERNE.
Atraktivna ne samo po filmskim primerima koje bira za predmet analize, aktuelna u smislu kojem se nadovezuje na u svetu relevantna filmska istraživanja ova pionirska knjiga ima izuzetan značaj. On se sastoji u tome što na sistematičan, prijemčiv i veoma ubedlljiv način trasira nove teorijske puteve sinteze i tumačenja. Takođe, ona ima tu vrlinu da s podjednakim znalaštvom vlada filmovima prošlosti kao god recentnom produkcijom, što je jedan od neophodnih preduslova za formiranje generalne slike.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / januar 2015.
MILAN PRIBIŠIĆ

SVETI FASBINDER – QUEER (M) UČITELJ I (M) UČENIK


Knjiga Milana Pribišića, prva je knjiga na srpskom jeziku, posvećena stvaralaštvu jednog od najznačajnijih reditelja u poratnoj istoriji nemačkog i evropskog filma.
Istaknuti predavač istorije i teorije medija na uglednom Lojola univerzitetu u Čikagu, autor Milan Pribišić, uspeo je da nam približi Fasbinderov filmski svet i jedinstvenu Fasbinderovu filmku poetiku
s kompetencijama znalca i eksperta na jednoj strani, i duboko ličnim odnosom prema Fasbinderovom filmskom i kulturnom nasleđu na drugoj.
Strukturirana između zahteva naučnih pristupa i visoke teorije te potrebe da nepretencioznošću svoga jezika bude razumljiva i dostupna najširem čitateljskom krugu, Pribišićeva knjiga je retka hibridna tekstualna tvorevina.
Ona Fasbinderov autorski svet dočarava više nego ubedljivim potezima i pleni kako bogatstvom svojih eruditskih i istorijskih uvida, tako i retkom posvećenošću jednom autoru o kojem se još uvek premalo zna.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2014.
DUŠICA ŽEGARAC

KAO NA FILMU


„Kao na filmu“ Dušice Žegarac je ambiciozan pokušaj naše istaknute glumice da se njena glumačka karijera sagleda u znatno široj kinematografskoj konstelaciji no što je puko evociranje vlastitih glumačkih uspomena. Polemična, vrcava, mestimično veoma borbena, povremeno setna, ova knjiga, bez obzira što žanrovski omeđuje polje memoara,praktično predstavlja jedan krajnje ličan pogled na sopstveno učešće u istoriji onoga što je nekada bio najpre jugoslovenski, a potom srpski film. Njome su obuhvaćeni mnogi nepoznati ili zaboravljeni trenuci filmske istorije, ali pre svega, mnoge nezaobilazne ličnosti jugoslovenske i srpske kulture, čiji su profili reaktuelizovani.

Izdavač: FILMSKI CENTAR SRBIJE / oktobar 2014.