Galerija „Kunsthalle Wien“ u Beču predstaviće izložbom „Shadow Citizens“ obimno filmsko stvaralaštvo Želimira Žilnika. 

Naziv izložbe „Shadow Citizens“ simbolizuje Žilnikovo višedecenijsko nastojanje da skrene pažnju publike ka marginalizovanim, potlačenim, nezastupljenim i iskrivljeno prikazanim članovima društva. U okviru saradnje između galerije „Kunsthalle Wien“ i festivala Viennale, koji će se održati od 22. oktobra do 1. novembra 2020. godine, u toku filmskog festivala biće prikazana selekcija Žilnikovih filmova.

Za kraj izložbe u saradnji sa Austrijskijm filmskim muzejom biće organizovan filmski program čiji će fokus biti na do sada zanemarenom aspektu Žilnikovog stvaralaštva, a to je njegov rad za televiziju 80-ih godina 20. veka.

Pomenuta izložba će trajati od 24. oktobra do 17. januara sledeće godine. Shadow Citizens u galeriji  Kunsthalle Wien  je proširena verzija izložbe koja je razvijana u partnerstvu sa i Edith-Russ-Haus for Media Art u Oldeburgu, u Nemačkoj, 2018. godine, a kasnije je bila prikazana i u Galeriji Nova u Zagrebu.  Za potrebe ove izložbe u Beču, kustosi  What, How & for Whom / WHW (Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić i Sabina Sabolović) sjedinili su Žilnikove ikonične kratke filmove sa početka njwgove karijere sa celovečernjim mu ostvarenjima, filmskim odlomcima i dokumentarnim materijalom, na taj način obuhvatajući čitav opus ovog našeg autora, kao i kritičarsku i recepciju javnosti tokom svih ovih godina.

Ova izložba takođe predstavlja i i istraživanje koje u kustoskom smislu vodi Ana Janevski, a koje u žiži ima kontekst unutar kog je Žilnik otpočeo – kontekst amterskih kino-klubova koji su osnivani u mnogim gradovima Jugoslavije tokom šezdesetih godina prošlog veka.  Osim toga, filmski kustos Jurij Meden, u bliskoj saradnji sa  Žilnikom, stvorio je filmski esej  Želimir Žilnik: The Films in My Life, koji se bavi načinima na koje su se njegova dela ukrštala sa šire shvaćenom istorijom filma. 

Detaljniji o izložbi ovdehttps://kunsthallewien.at/ausstellung/zelimir-zilnik-shadow-citizens/

Foto: Pete Roehsler