Milica Zec, diplomac beogradskog Fakulteta dramskih umetnosti, u svojstvu montažera i dizajnera video-postavki čitav niz godina sarađivala je sa Marinom Abramović, a ovog proleća održala je masterklas tokom Kanskog festivala i predstavila svoj kratki film, Džin, premijerno prikazan na festivalu Sandens, a koji je i glavna tema razgovora koji sledi.

Kako je došlo do vašeg interesovanja i vaše fascinacije spojem virtuelne stvarnosti i filma?

Htela sam da gledaocima koji nikad nisu proživeli rat što približnije dočaram to iskustvo i zato sam se odlučila da napravim ovaj projekat koristeći VR medijum. Virtuelna realnost ima tu moć da može da nas prebaci na mesta i u situacije u kojima nismo ranije bili i samim tim proširi naše vidike i shvatanja sveta oko nas.

Šta je u idejnom smislu u osnovi Džina?

Džin je priča o roditeljima i njihovoj šestogodišnjoj kćerki koji se kriju u podrumu tokom bombardovanja. Roditelji ne žele da joj saopšte da je rat počeo i zbog toga izmišljaju priču da su ratni zvukovi koji dolaze iz spoljašnjosti, glasni koraci džina koji se približava njihovoj zgradi u želji da se igra sa detetom. Njihova igra postaje sve intenzivnija dok se zvukovi bombi sve više i više približavaju njihovoj zgradi.

Džin

Kako je tekao festivalski život Džina počev od Sandensa?

Nakon svetske premijere na Sandensu, imali smo evropsku premijeru na Kanskom festivalu. Takođe smo prikazali projekat na jednoj od najvećih svetskih konferencija za video igre: GDC (Game Developers Conference) u San Francisku, zatim na NAB-u (National Association of Broadcasters) u Las Vegasu, Seattle International Film Festivalu i Eyeo (umetničko-tehnološki festival) u Mineapolisu. Krajem ovog meseca prikazivaćemo na Siggraph-u, konferenciji za kompjutersku grafiku u Kaliforniji. Džin spaja elemente filma, video igre, novih tehnologija, i u sebi nosi humanu poruku; tako da je raspon konferencija i festivala na kojima se prikazuje raznovrstan. A upravo ove sedmice Džin će učestvovavti i na festivalu u Motovunu.

Koje su to dominantne reakcije gledalaca na Džina?

Većina ljudi veoma emotivno reaguje na Džina. Roditelji koji imaju malu decu su posebno bili potrešeni jer su projektovali sopstveno dete u toj situaciji. Mnogi su nam rekli da je Džin promenio njihovo shvatanje ratova i situacije u svetu. Gledaoci koji su prošli kroz ratno iskustvo su rekli da ih je Džin u potpunosti podsetio na to iskustvo.

Džin

Naziru li se mogućnosti za širi prodor virtuelne realnostii u svet glavnotokvskog filma?

Po mom mišljenju, virtualna realnost neće zameniti film, već će postojati kao medijum sam za sebe. Određeni filmski projekti se mogu pretočiti u VR, ali to zaista nije potrebno za sve filmske projekte. Holivud, najveće TV mreže i kompanije poput, Amazona, Netflixa, Hulua, već uveliko ili rade projekte ili razmišljaju u VR pravcu. Mogućnosti za rast i razvoj su beskonačne i trenutno su svi u trci osvajanja novih teritorija.

Razgovarao: Zoran Janković