U nekom trenutku, neznano zašto, emisije o filmu nestale su sa programa naših televizija; od pre nekoliko sedmica u ponudi RTS-a je Velika iluzija, TV magazin fokusiran na aktuelnosti i fenomene iz domena filmskog stvaralaštva. U subotu uveče pred gledaoce stiže novo izdanje ove emisije, a mi smo o tom TV poduhvatu i stanju u filmu uopšte popričali sa Sandrom Perović, autorkom Velike iluzije.

sandra-02

U kojoj meri je u ovom trenutku Velika iluzija ono što ste imali na umu?

Velika iluzija je na dobrom putu da ne bude samo iluzija o filmskoj emisiji već konstanta na Javnom medijskom servisu. Vremenski uokvirena u televizijskih pola sata, ona je informativna, analitična, zabavna, ekskluzivna. Osim ka aktuelnostima, okrenuta je i ka prošlosti, tačnije, pokretnim slikama – onim antologijskim koje nikada neće izaći iz sfere interesovanja filmofila. Živom je čine gosti koji imaju priliku da govore i o onome što ih tišti u filmskom poslu.

Sandra Perović i Goran Paskaljević u Velikoj iluziji.
Sandra Perović i Goran Paskaljević u Velikoj iluziji.

Zašto su nestali filmski magazini i zašto tako dugo nije bilo relevantne emisije o filmu u ponudi prevashodno RTS-a?

Prija oku kada na velikim festivalima svakodnevno viđam kvalitetno štampana, bogato ilustrovana, sadržajna, ekskluzivna izdanja magazinskog svetog trojstva Varajeti–Skrin dejli-Holivud reporter, i svaki put pomislim zašto su filmski časopisi koji su kod nas nekada izlazili, sada već deo istorije. Svedoci smo doba kada internet tiho ubija novine. Što se tiče redovne filmske emisije, ohrabrena odlukom sadašnjeg menadžmenta RTS-a da nam je takav sadržaj potreban, sa puno entuzijazma pristupila sam kreiranju Velike iluzije. To je i svojevrsno negovanje tradicije nekadašnje Televizije Beograd,  na kojoj je prve emisije o filmu ustoličio Slobodan Novaković.

sandra-01

Šta možemo da očekujemo od Velike iluzije u nekoj doglednoj budućnosti, hoće li biti izmena i dopuna osnovne postavke u hodu?

Zagovornik sam toga da je svaki novi televizijski projekat nakon što se postavi, podložan nadgradnji i promenama. Kao što povremeno radite software update na svom računaru. Iz ugla autora oduvek osluškujem reakcije, rado prihvatam sugestije i primenjujem ih. Izuzetno sam zadovoljna gledanošću emisije i na drugom i na prvom programu RTS-a, što u ovim vremenima, nažalost, jeste imperative opstanka na programu.

sandra-05
Sandra Perović intervjuiše Gordana Kičića.

Kako Vam se čine srpski film i srpska kinematografija ovih dana i meseci?

U poslednje vreme sve češće utvrđujem gradivo, iznova gledajući filmove iz istorije naše kinematografije. Ukoliko izuzmem par pozitivnih ekscesa koji pripadaju recentnoj srpskoj produkciji, iz prethodne rečenice je lako je izvesti odgovor na vaše pitanje.

Gost Velike iluzije bio je i Lazar Ristovski.
Gost Velike iluzije bio je i Lazar Ristovski.

Često pohodite prvoligaške filmske fešte, te šta to, po Vašem doživljaju, nedostaje pa da se neki srpski film nađe u glavnom takmičarskom programu nekog od tih najznačajnih filmskih festivala?

Čast pojedincima koji se ličnim angažmanom trude da tu situaciju promene. Često se poslednjih nekoliko godina suočavam sa neprincipijelnim selekcijama u kojima se u takmičarskim programima festivala A kategorije, nezasluženo nađu i filmovi opskurnog kvaliteta sa raznolikih meridijana. Primećujem dodvoravanje „ukusu“ selektora, ali i apologiju dnevne politike i snažne uticaje producentskih kuća koje sa svojom lobističkom ulogom često diktiraju ko će se nadmetati za najprestižnije nagrade. Svojevrsno lobiranje potrebno je čak i za učešće u pratećim programima. U takvoj konstelaciji, srpskim producentima preostaje povezivanje sa uticajnim inostranim partnerima i pribegavanje koprodukcionim projektima. Naravno neophodna je i snažna podrška Filmskog centra Srbije i njegovo još jače povezivanje sa festivalskim centrima moći. Iskorak koji su napravili naši hrvatski susedi dobar je primer takve intencije. Svaki uspeh u smislu prisustva na velikim festivalima,  biće važan i ohrabrujući za našu kinematografiju i kulturu.

sandra-04

Da li je u dobu sveopšte površnosti i dominatnog cinizma film i dalje velika iluzija?

Kao i nekada, i danas se realnost i iluzija –  bilo velika ili mala, neminovno prepliću. Godar je dao svoju definiciju da je film istina, a De Palma da je laž. Najbolje je da svako pronađe svoju istinu o tome.

Razgovarao: Zoran Janković