SRB ENG

ŠTA JE INTERAKCIJA I KAKO JOŠ UVEK POSTOJI?

09. сеп 2019. | Autor: Irena Parezanović


Interakcija (Internacionalni studentski filmski kamp) nije samo jedan filmski kamp isključivo posvećen proizvodnji filmova internacionalnih studenata niti jedino njihovom interagovanju. Interakcija u Požegi, već godinama uspeva da probudi jedan grad, ukazujući na svoje postojanje kao veliki i važan proces kooperativnog učenja studenata koje prerasta u kolektivno, te krajnji rezultat nije samo produkt individualnih iskustava studenata, već sugrađana i ostalih posetilaca koji se kroz čitavo vreme trajanja festivala osećaju kao njegovi sagovornici.

Nedavno završeni međunarodni studentski filmski kamp Interakcija, održao se, četrnaesti po redu i ove godine u Požegi, u organizaciji Nezavisnog filmskog centra „Filmart“ uz podršku Ministarstva kulture i informisanja RS, Filmskog centra Srbije, Grada Čačka, Opštine Ivanjica i producentske kuće Cinnamon Films. U okviru kampa, studenti filmskih škola iz celog sveta, tokom tronedeljnog boravka u zapadnom delu Srbije, snimali su dokumentarne filmove na zadatu temu pod nazivom „Rituali“. Pored produkcije filmova, realizovani su i masterklas programi kao i druge prateće aktivnosti – program „Interscreen“, muzičke i plesne večeri, izleti et cetera; sve u cilju ne samo afirmacije mladih studenata i njihovog filmskog stvaralaštva, već i radi podsticanja multikulturalnosti kao takve. U prethodnih trinaest godina, svega 234 učesnika iz 57 zemalja snimilo je 47 dokumentarnih filmova, od kojih je deset filmova dobilo petnaest nagrada na filmskim festivalima širom sveta.

Za sektor režije, montaže, kamere, snimanja i dizajna zvuka i produkcije ove godine izabrani su Ivan Murgic (Argentina), Andreas Boschmann (Nemačka/ Rusija), Pablo Radice (Argentina), Dorota Ros (Poljska), Paraskevi Loi (Grčka), Pedro de Alencar (Brazil), Guido Amadeo Nucci (Argentina), Cecilia Sandoval (Argentina), Sachin Yaduvanshi (Indija), Rahul Rabha (Indija), Olga Krasivicheva (Rusija), Anton Levkin (Rusija), Katarina Kastratović (Crna Gora), Tanja Zeba (Srbija) i Nenad Marinković (Srbija). Učesnici su, podeljeni u tri grupe, raspoređeni u tri grada zapadne Srbije (Čačak, Ivanjicu i Užice) da ex nihilo, a uz pomoć lokalnog koordinatora u prvoj fazi pronađu i istraže područje i lokalne meštane, a potom i snime materijal za polučasovni film koji će u drugoj fazi u završnom procesu, uz supervizora režije Efima Graboja dobiti finalni oblik.

Paralelno sa tim, kao značajan deo programa, održavane su Interscreen projekcije (Filmart room) u prostoru nekadašnje fabrike tekstila „Mladost“, jedne od najvećih fabrika tekstila na prostoru nekadašnje Jugoslavije, o kojoj je nedavno i snimljen film „Mladost u šezdesetoj“ u produkciji NFC Filmart, čija je jedna od autora Slađana Petrović Varagić, organizatorka kampa. Ovaj dekadentni i stari prostor, umnogome je doprineo sveopštem utisku o Interakciji i simbolično, okupiran novim i budućim generacijama filmskih autora, ponovo zaista postao Mladost. U toj kolosalnoj, akustičnoj sali u kojoj su nekada odzvanjali zvuci mašina, prikazivani su dokumentarni filmovi afirmisanih i nagrađivanih reditelja Nebojše Slijepčevića („Srbenka“), Vladimira Perovića („Žeđ kamenog mora“), Mladena Matičevića („Nebeska tema – priča o Vladi Divljanu“) i Miloša Tomića (ciklus filmova „Malo filmske razonode“, među kojima je i film „Muzičke traume“  (prikazan na Dok Leipzig-u i nominovan za Evropsku nagradu European Animation Award Emile). Prikazani su još i filmovi argentinskog reditelja Fernanda Martína Restellija „Konstrukcije“, kao i izabrani filmovi učesnika kampa, film „Blizanci“ reditelja Pabla Radice, dokumentarac „Moj kućni video“ Andreasa Bošmana iz Nemačke, „Kako postati papa?“ rediteljke Justine Mitnik iz Poljske (nagrađen kao najbolji kratki dokumentarni film na 33. Varšava Film Festivalu 2017. godine), kratki dokumentarac Ivana Murgica „Zemaljski – suprotno od nebeskog“ (nagrađen na 63. Oberhauzen festivalu u Nemačkoj) i film „Dolina vladara” bivšeg učesnika kampa i ovogodišnjeg supervizora Efima Graboja.

Za sve to vreme, druga grupa filmskih autora iz Češke, Litvanije, Kanade, Indije, Francuske, Slovenije, Italije, Pakistana, Velike Britanije, Južnoafričke Republike, SAD, Benina, Meksika i Srbije prisustvuje devetom po redu međunarodnom masterklas programu Interdoc, a u okviru četvrtog po redu održanog projekta IVA.lab (inter – video – akcija) u Požegi su boravila i dva vizuelna umetnika Ivan Petrović i Dejan Klement.

Poslednji dan kampa. Pretpremijera i priprema za odlazak i premijeru u Beogradu. Atmosfera je intimistička, pred kišu i neće smetati ako bude prokišnjavao krov stare fabrike. Sugrađani se okupljaju, već naviknuti na ovaj oživljeni prostor koji, kako rastu upornost i neodustajanje organizatora, svake godine sve više začuđuje (prošle godine projekcije su održavane u prostorijama nekadašnje knjižare) i što je najvažnije i dalje okuplja odabranu (i onu koja bira) grupu ljudi, koja svojim gledalačkim iskustvom, spremno kritički očekuje uprizorene radove. Tu su sad svi, i mladi dokumentaristi i masterklas slušaoci, volonteri i organizatori kao jedna po svemu jednaka zajednica, predstavljaju ne samo ono što su snimili, već ono što su proživeli, tako promenjeni zajedno sa publikom. Filmovi svake godine dobijaju sve teže zahteve – studenti su se prethodne godine bavili položajem žena, a ove, istražujući rituale meštana zapadne Srbije, vrlo nenametljivo, kroz kolektivnu vizuru različitih nacionalnosti i kultura uspeli su da daju autentičnu perspektivu.

Nekada najavljivana marširanjem kolone predvođene dobošarima i šarenim zastavicama država učesnika, u gradu u kojem se odnedavno bioskop više zaobilazi nego što se posećuje, u kojem se prikazuju isključivo izlazeći novi filmovi, Interakcija, iako sve tiša i stišavana, iznova ipak obnavlja učmalost malog mesta i podstiče žeđ Požežana za novim filmskim jezikom napisanim nekolicinom različitih jezika i tako sučeljava male gradove zapadne Srbije kao prostore i okvire stvaranja koji, prikazani na filmu uspevaju da postanu nezaboravljeni i svevremeni.

Svi tekstovi odražavaju isključivo stavove autora i ne predstavljaju stavove Filmskog centra Srbije, a Filmski centar Srbije se odriče odgovornosti za sve upotrebe informacija koje su u njima sadržane.