Svetska premijera filma “Preeksponirano” (engleski naslov “Things Unsaid”) rediteljke Eleonore Veninove i producenata Goce Kralevskog (Severna Makedonija) i koproducentkinje Mirjane Tomić (Srbija) održana je večeras 20. novembra 2022. godine u glavnom takmičarskom programu 44. Međunarodnog filmskog festivala u Kairu, u Egiptu.

Premijera je prošla odlično, a nakon projekcije pred prepunom salom rediteljka, glumci i producent su pola sata odgovarali na pitanja gledalaca. Nakon toga razgovor raygovori su nastavljeni i ispred sale. Autori filma “Preeksponirano” su privukli veliku pažnju svih prisutnih novinara na festivalu u Egiptu, kod kojih je film takođe izuzetno primljen.

Glavne uloge u filmu tumače Sara Klimoska, Blagoj Veselinov i Kamka Tocinovski.

Produkciju filma nose dve mlade kuće – “DNF Films” (Severna Makedonija, glavni producent) i “Lilith produkcija” kao manjinski srpski koproducent i producent razvoja (u čemu producentkinja Mirjana Tomić ima posebnu ekspertizu, radeći na projektima kao što su “Toma”, “Južni vetar”, “Trag divljači”…).

Koreni produkcije sežu do finansijske podrške dobijene za razvoj scenarija na makedonskom fondu 2014. godine. Nastavilo se sa razvojem na radionicama za razvoj scenarija na Balkanskoj filmskoj vezi, u Beogradu, Rigi (European Script Pitch) i Beču (Structural Constellations). Taj pristup razvoju i vrhunski izbrušen scenario lako je osvojio sredstva na konkursima Makedonske filmske agencije, Filmskog centra Srbijje, i kao kruna, “Euroimages” fonda.

Pored producenata, i rediteljka Veninova već iza sebe ima jak autorski pečat, iako joj je ovo igrani prvenac. Njeni kratki filmovi su osvojili desetak nagrada i prikazani su na više od 60 festivala širom sveta, uključujući i nominacije za Oskara, BAFTA i EFA. Poslednji kratki film “Znak”, snimljen u okviru projekta Sarajevo grad filma, premijerno je otvorio “Directors Forthnight” Kanskog festivala 2019. godine.

O igranom celovečernjem debiju rediteljka Eleonora Veninova kaže:

“‘Preeksponirano’ je priča o ljubavnom trouglu između bračnog para i tinejdžerke koja je tek počela da otkriva ljubav i seks. Volim da istražujem ljubavne trouglove jer su oni najbliži onome kako zamišljam da bi odnosi izgledali da nema društveno nametnutih običaja zasnovanih na monogamiji. Problem u ovom trouglu je to što je Maja, tinejdžerka, ne samo maloletna, nego je i ćerka bliskih prijatelja Ane i Filipa. Ono što njihov odnos dodatno komplikuje jeste činjenica da je za Filipa Majina poseta test toga da li su Ana i on sposobni da se staraju o detetu: on dete očajnički želi, ali ta želja opterećuje Anu u toj vezi. Ovaj film vidim kao intimni portret troje likova u kojem bi se njihovi unutrašnji konflikti i dileme istraživali kroz detalje, način na koji sipaju vino, seku krompir, barataju fotografijama, kroz nenamerne telesne interakcije i slične gestove koji odražavaju njihovo unutrašnje stanje. Dominantna emocija koju sam želela da uhvatim kamerom jeste potisnuta žudnja za nekim ili nečim koja opterećuje svo troje. Kamera ih prati kako bi uhvatila njihove intimne trenutke, tako da film sadrži mnoge kadrove u kojima su likovi sami i rade nešto svoje, dok zapravo vode nemi monolog koji je nastavak razgovora iz prethodnih scena i dijaloga”.

Đ. B.

Fotografija: Lilith produkcija