U utorak, 11. maja 2021. godine, od 19 časova, u velikoj sali Studentskog kulturnog centra (SKC) u Beogradu, u sklopu ciklusa Filmska teorija i praksa biće održan Razgovor o knjizi Estetika avangardnog i eksperimentalnog filma u ključu rodnih teorija  Dr. Ivane Kronje u izdanju Filmskog centra Srbije.  Sa autorkom će razgovarati Stevan Vuković, urednik Filmforuma.

U najavi ovog događaja istaknuto je sledeće: U nekoj vrsti javnog prelistavanja i kontekstualizacije obimne studije Dr Ivane Kronje koju je Filmski centar Srbije objavio pod nazivom: „Estetika avangardnog i eksperimentalnog filma: Telo, rod i identitet. Evropa – SAD – Srbija“ pričaćemo, uz povremene filmske inserte, o načinima na koji se mogu tumačiti predstave tela, roda i seksualnosti u istoriji avangardnog i neoavangardnog, eksperimentalnog i andergraund filma, videa i filmova vizuelnih umetnika,uz terminološka i kontekstualna razjašnjenja njihovih razlika, uz fokus upravo na one primere, koji su autorki poslužili za studije slučaja. Biće tu reči prevashodno o teorijama eksperimentalnog  i avangardnog filma, načinima kako se teorijski trasiraju i pišu istorije tih žanrova, te o teorijama roda putem kojih se u te istorije može intervenisati, ali takođe i o praksi snimanja i uticajima filmskih autora na svoje savremenike i generacije koje su im sledila. Tako će se tu povesti reč i o raznim pokušajima da se u Srbiji u doba avangardi snimi film, o nasleđu nadrealizma u tradiciji kino klubova u Beogradu, o filmskim prikazima različitih ritualnih iskustava, pri kojima glavni junak je sam autor koji prolazi kroz njih da bi stekao mistično iskustvo transformativnog karaktera, o uticaju psihoanalize da se stvore filmske priče kojima se na poetski simbolizovan način prikazuju procesi probijanja nesvesnih sadržaja u svakodnevno iskustvo, muzičkom spotu kao nastavku tekovina nadrealističke avangarde, o razlikama između avangardi i neoavangardi u predstavljanju tela, roda i identiteta, te i o raznim vizijama ličnih i kolektivnih rituala koji su u narative tih filmove inkorporirani.

Snimljeni, pa i nesnimljeni avangardni filmovi istorijske avangarde u Srbiji prve polovine prošlog veka i neoavangardni filmovi koji su kasnije svrstani u preteče ‘crnog talasa’, sa naglaskom na rana ostvarenja Živojina Pavlovića i Vojislava Kokana Rakonjca (Triptih o materiji i smrti i Zid iz 1960.) tumačeni su u sklopu teorije i istorije avangardnog i eksperimentalnog filma u Evropi i SAD, i to kroz optiku teorije roda. ‘Etnopsihološki impuls’, koji Kronja prepoznaje, opisuje i definiše u tim delima Pavlovića i Rakonjca, razvijao se pod direktnim uticajem Maje Deren i američkog prihodramskog filma, što je najevidentnije po upotrebi lika junakinje koja prolazi ritualnog transformativnog putovanja u njihovim filmovima. Razvijajući teze svog doktorata iz 2010. godina, ona je pružila tumačenjenje različitih načina upotrebe dometa istorijskih avangardi u razvoju filmskog jezika, i to na naizgled divertentne pojave kao što su muzički spotovi iz prošlog veka, LGBT i kvir film. Polazeći od teorije predstavljanja i usmeravajući je ka predstavama roda, ona je formulisala i pojmove ,,rodno angažovane neo/avangardne filmske prakse’’ i ,,identiteta heteropolnog alternativnog muškog umetnika’’, i predstavila ih kao različite tokove u okviru neoavangardnih strujanja u filmu prošlog veka.

Dr Ivana Kronja (1970, Bograd) je filmolog, kulturolog i filmska kritičarka. Diplomirala je filmsku i TV produkciju 1992. na Fakultetu dramskih umetnosti  Univerziteta umetnosti u Beogradu. Veoma zapaženu studiju Smrtonosni sjaj: Masovna psihologija i estetika turbo-folka objavljuje kod nezavisnog izdavača Tehnokratia 2001. Od 2003. godine je profesorka na VŠLPUSS, danas Odseku za umetnost i dizajn Poslovne akademije u Beogradu. Doktorsku tezu Rodne teorije avangardnog i neoavangardnog filma odbranila je na Fakultetu dramskih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu 2010. Dobitnica je međunarodne nagrade Medija centra Sarajevo za najbolji istraživački rad na temu predstavljanja žena u medijima 2006, objavljen u dvojezičnom Zborniku Stereotyping/Stereotipizacija, kao i nagrade Anđelka Milić za 2021. godinu, upravo za studiju Estetika avangardnog i eksperimentalnog filma: telo, rod i identitet – Evropa, SAD, Srbija (Filmski centar Srbije, Beograd, 2020).

Naš razgovor sa dr Ivanom Kronjom o pomenutom izdanju FCS-a možete pročitati ovde: http://www.fcs.rs/43307/

Z. J.