Večeras je u Domu omladine Beograda završen deveti Međunarodni festival LGBT filma „Merlinka“. Žiri je jednoglasno kao najbolji igrani queer film prikazan u Srbiji u ovoj godini proglasio igrano ostvarenje 120 otkucaja u minuti reditelja Robena Kampija, film koji je u na Kanskom filmskom festivalu osvojio gran-pri, nagradu FIPRESCI, nagradu Fransoa Šalo i Kvir palmu.

U obrazloženju žirija stoji: „120 otkucaja u minuti pripada onom možda i najređem soju – filmovi u kojima je emotivnost u savršenoj rimi sa zanatskom kompetencijom. Utom smislu, ovaj film naprosto očarava tom pipavom ravnotežom  između kinestetičnosti i nepatvorene emocije koja nosi ovo vrsno ostvarenje, a koje nas, na  sve to, podseća i na značaj aktivističkih pokreta kakav je bio ACT UP.“ Pored nagrađenog filma, u užem uzboru bili su i filmovi Mizandristkinje Brusa LaBrusa (prikazan na Merlinka festivalu) i Vojnici. Priča iz Ferentarija Ivane Mladenović (prikazan na Festivalu autorskog filma).

Nagradu za najbolji dokumentarni film sa queer tematikom osvojio je Kvirkor: Kako pankovati revoluciju u režiji Jonija Lejsera, a u Srbiji premijerno prikazan na Merlinka festivalu. Evo razloga: „Kvirkor: Kako pankovati revoluciju pruža i informaciju i zabavu, ali se ne zadržava na pukoj faktografiji i ilustraciji, već govori doasta toga zanimljivog o tom retkom spoju i zamešteljstvu  panka i queer identiteta“. U najužem razmatranju za nagradu bili su i dokumentarci Kiki (prikazan na Beldoksu) i Čavela (Slobodna zona).

Specijalnu nagradu žiri je dodelio rumunsko-srpsko-belgijskom filmu Vojnici. Priča iz Ferantija mlade srpske rediteljke Ivane Mladenović koja filmsku karijeru gradi u Rumuniji. Žiri je ovo nagradu obrazložio sledećim rečima: „Ivana Mladenović je uspela da na filmičan i ubedljiv način, a u ključu naglašeno estetitzovanog ultrarealizma, ispriča zanimljivu i rečitu priču o ljubavi pod balastom života na dvostrukoj margini – među romskom populacijom, koju je većina saterala u svojevrstan folkloristički geto, i homoseksualnošću, a sve to kroz priču o ljubavi kojoj se naprosto ne da.“

O nagradama je odlučivao žiri u sastavu: Lazara Marinković, Dunja Nešović, Dragan Jovićević, Zoran Janković i Đorđe Bajić. Posle proglašenja najboljih, prikazan je dokumentarni film Grejs Džons u režiji Sofi Fajns, a nastup na zatvaranju je imala i Sonja Sajzor.

Đ. B.