Juče je u Kanu održana svetska premijera filma Teret, debitantskog dugometražnog ostvarenja Ognjena Glavonića. Tim povodom oglasili su se kritičari vodećih filmskih glasila, enafskih i filmskih magazina Skrin Dejli (Screen Daily) i Varajeti (Variety).

Sara Vord je za Skrin dejli napisala sledeće: „Dok Teret koristi iskustvo pojedinca  kako bi prikazao cenu rata, Glavonić je u film utkao i druge uglove gledanja, baš kao i podsećanja na druge borbe. Nije tu i neophodna svaka vinjeta koja pomera fokus sa Vlade, ali to što na kratko pratimo sudbine ljudi koje on sreće na putu, naročito onih mladih, doprinosi da ovaj film dobije i multi-generacijsku dimenziju“. Ona dodaje i da je u pitanju „teška i složena tema, od koje  ovaj oštroumni politički triler ni na trenutak ne nastoji da pobegne“. Kritičarka dodaje: „Film predstavlja snažnog saputnika Glavonićevom dokumentarcu Dubina dva, premijerno prikazanom u Berlinu, i trebalo bi da ova sugestivna kontemplacija na temu kontradikcija koje suočavanje sa ratom sa sobom nosi ima uspešan festivalski pohod u budućnosti, a na konto sličnosti sa Nadnicom za strah i Fridkinovim Čarobnjakom i poštovatelji arthouse filma bi trebalo da se pokažu prijemčljivim za ono što Teret pruža“.

Ovaj prikaz Tereta u celosti možete pročitati ovde.

Džesika Kiang iz Varajetija, Teret je ocenila sledećim rečima: „Uz pomoć jednog naizgled običnog dana u životu srpskog kamiondžije, mladi filmski stvaralac na upečatljiv način osvetljava bolnu istinu i ukazuje na krivicu u koju većina ne želi da poveruje. Zatvaranje oči pred zverstvom, bez obzira da li se radi o svesnom činu kao u Vladinom slučaju, ili nesmotrenosti kao u slučaju mladih, čoveka ne oslobađa krivice.“ Istakla je i sledeće: „Oni kojima je poznat Glavonićev dokumentarni film Dubina dva, prepoznaće da on oseća snažan poriv da svoju domovinu primora da se suoči sa gresima koji su decenijama ignorisani, i takvi će znati na koji to tačno događaj Teret aludira. Ali njegov (Glavonićev) pristup ovde je tako suptilan i odmeren da je moguće da će oni koji nisu svesni tog istorijskog elementa propustiti pun opseg užasa koji reditelj ovde tako diskretno potcrtava. Potreban je izvestan stepen posvećenosti gledaoca kako bi uspešno povezao razasute tačkice Glavonićeve surovo inteligentne i beskompromisne priče, posebno stoga što je slika koju one oblikuju tako užasavajuća.“

Ovaj prikaz Tereta u celosti možete pročitati ovde.

Zoran Janković