SRB ENG

U Japanu prikazana selekcija srpskih filmova sa Japansko-srpskog festivala filma

03. jun 2019. | Autor: Đorđe Bajić




Jakša Nikodijević, globalni koordinator i suosnivač Japansko-srpskog festivala filma, boravio je u Japanu početkom juna i prisustvovao projekcijama srpskih filmova. Jedan od najznačajnijih internacionalnih festivala u oblasti Nigata u Japanu, ugostio je kombinovanu selekciju srpskih filmova sa JSFF-a. Pročitajte Nikodijevićev izveštaj sa ovog putovanja. Nikodijević je i autor fotografija koje ilustruju tekst koji sledi.

PIRINAČ, SAKE I SRPSKI FILMOVI

Teško je to spojiti u jednoj rečenici, ali 1. i 2. jula, glavni grad Nigata prefekture (oblasti), po mnogima ležište najboljih uzgajivača pirinča, proizvođača sakea, prirode koja oduzima dah i malo drugačijeg i ležernijeg životnog stila u odnosu na onaj za koji znamo od žitelja velikih gradova Japana poput Tokija, Jokohame, Osake i drugih, upravo je u svoj opis ponosno dodao dane prikazivanja srpskih filmova kombinovane JSFF selekcije u okviru Nigata internacionalnog filmskog festivala, koja je, po rečima organizatora, vratila interesovanje meštana internacionalnom filmu.

Selekcija JSFF-a, koja je bila prikazana u kulturnom centru Krospal (Crosspal), imala je za cilj da uputi posetioce u nedavnu istoriju, jezik i kulturu, filmsku scenu, žanrovsku sveobuhvatnost, ali i nesvakidašnji talenat mladih srpskih reditelja. Tako je u dvočasovnom bloku prvog dana, publika imala komprimovan talas emocija započet smehom, reakcijom na “Prvaka sveta”, dokumentarnog filma Lane Pavkov i pobednice iz 2016. godine. Hrabrost maldih reditelja koji se kroz svoj rad bave konstruktivnim preispitivanjem skorije istorije, vrlo je zapažena bila na platnu. Ne treba trošiti reči o motivima iz ratova sa balkanskih prostora, koji ni daleku kulturu, kao što je Japan, ne ostavljaju ravnodušnom (radovi Ognjena Petkovića, Emilije Gašić i Siniše Galića), kao i satira, koja je u Srbiji u stanju da najmračnije teme pretoči u smeh (“Stevan M. Živković” autora Vladimira Tagića). Socijalne teme, koje su i te kako prisutne i u Japanu, podestile su na hrabrost crnog talasa koji je u mnogome vratio marginalne grupe u svest naroda, veštim delima Milene Grujić i Dejana Petrovića. Iako to nije prepoznatljiv žanr srpskog filma, animirani film “Iskon” Mihajla Dragaša, zaokružio je ovaj žanrovski kolaž srpske selekcije zajedno sa prošlogodišnjom kandidatkinjom za nagradu “Vision Japan” Kurumi Hakamedom i njenim animiranim filmom o posledicama razvoja veštačke inteligencije “Banal Man”.

Program je vodila Mai Sakine, srpskoj publici prepoznatljivija kao Noa, frontlejdi japanskog sastava 101A koji je već u dva navrata posetio Srbiju (izvođači na EXIT festivalu 2014. godine). Projekcijama je prethodilo obraćanje predstavnika Ambasade Republike Srbije Jelene Nikolić i Čihaje Ojaizu, a zatim i po završetku, kako bi, pored sadržajnog uvoda o našoj zemlji, objasnili kulturološke fenomene koje su posetioci imali prilike da vide na platnu.

O genezi JSFF-a, posleratnim paralelama japanske i srpske kinematografije, kao i aktuelnim vrednostima ovog autentičnog festivala ramzene ove dve zemlje, govorio je Jakša Nikodijević.

RADIONICA SA STUDENTIMA KOLEDŽA ZA FILM I MEDIJE U NIGATI

Predstavnici JSFF-a, kao i domaćini, učestvovali su na radionici koja je imala zadatak da predoči prednosti i značaj kratkog filma danas. Svoja iskustva preneli su predstavnici žirija, dok se kroz predstavnike JSFF-a čula reč srpskih reditelja. Kako su filmovi nastajali, koliko je to iskustvo bilo neophodno za njihovu izgradnju, pečat koji autori ostave na kratkom filmu i koji je jako teško preneti u kompleksniji projekat kao što su dugometražna ostvarenja, tv serije ili drugi radovi, bile su teme ove radionice. Oni koji su imali prilike da posete Srbiju, podelili su svoja iskustva i ohrabrili studente da budu izazovni, hrabri, kontroverzni i da sve svoje ideje i misli slobodno i hrabro prenose u medijski format.

Poseta nekadašnjem bioskopskom centru, danas koledžu za film i medije, provela je naše predstavnike kroz strukturu, departmane, metode rada, kao i aktuelne internacionalne projekte na kojima istaknuti reditelji ovog mesta rade, a čije ćemo radove imati prilike i da vidimo na narednom JSFF-u. Podsećamo da su aplikacije za ovogodišnju temu: „Stvaraoci i dela“ i dalje u toku, a sve informacije mogu se naći na internet portalima Japansko-srpskog festivala filma (www.jsff.jp).

Selekcija JSFF-a u Niigati:
STEVAN M. ZIVKOVIC – Vladimir Tagić
LJUBAV (LOVE) – Ognjen Petković
PRVAK SVETA (WORLD CHAMPION) – Lana Pavkov
SRETAN PUT (BON VOYAGE) – Siniša Galić
VRTLOG (DISQUIET) – Emilija Gašić
ŽMURKE (HIDE AND SEEK) – Ognjen Petković
ISTI (THE SAME) – Dejan Petrović
ISKON – Mihajlo Dragaš
FAJRONT (LAST CALL) – Milena Grujić
BANAL MAN – Kurumi Hakamada

https://29th.niffec.com/jsff-selection/
www.jsff.jp