Novo izdanje Kanskog filmskog festivala, 75. po redu, počelo je juče i trajaće do 28. maja 2022. godine. Delegacija Filmskog centra Srbije je, baš kao i svake godine, prisutna na ovoj filmskoj manifestaciji od izuzetnog značaja.

„Filmski centar je deo Kanskog marketa koji predstavlja najvažniji sajam kinematografije u toku godine“, u izjavi za naš sajt rekao je Gordan Matić, direktor Filmskog centra Srbije. „Market u Kanu je čvorište i polazna (ponekad i završna) tačka fondovskih, strukovnih, državnih i filmskih projekata, sporazuma ili ugovora. Mesto koje se ne može izbeći ako želite da budete na velikoj sceni, ponekad kao učesnik, a ponekad samo da bi razumeli i pratili razvoj i trendove industrije na svim nivoima. Naša mala delegacija radi na velikom broju različitih izazova koji bi trebalo da donesu boljitak našoj kinematografiji.“

FCS-ov katalog za Kan je dostupan na našem štandu, foto: FCS

U toku Kanskog marketa biće finalizovani i pregovori o učešću srpskih filmova u programu „U fokusu“, ali i servisne usluge na dva veoma prestižna filmska festivala sa kojima se pregovara već dve godine. Sve to će, kaže Matić, povećati vidljivost naše kinematografije u delovima sveta gde do sada nismo bili toliko prisutni i vidljivi.

Gordan Matić u Kanu, foto: FCS

Direktor Filmskog centra Srbije dodaje: „Naša delegacija će učestvovati na godišnjem skupu Evropskih filmskih fondova (EFAD) i Evropske filmske Akademije (EFA), kao i na partnerskim regionalnim fondovima poput See Cinema Network i React. Važni sastanci nas očekuju i sa direktorima regionalnih fondova o usklađivanju pravila o sinhronizaciji kalendara manjinskih koprodukcija. Unapred je dogovoreno više od 30 sastanaka sa zainteresovanim producentima i ekspertima iz svih delova sveta. Dogovoreni su sastanci na najvišem nivou kinematografske saradnje, i to sa predstavnicima Južne Koreje, Turske, Francuske, Italije i Velike Britanije.“

Kan 2022, foto: Vera Bakajić

Svoju svetsku premijeru na Filmskom festivalu u Kanu, u selekciji „Petnaest dana autora“ („Quinzaine des réalisateurs“), imaće i jedan film koji je nastao uz podršku Filmskog centra Srbije. U pitanju je drama „Brana“ (originalni naslov: „السّد“, engleski naslov: „The Dam“, francuski naslov: „Le Barrage“) u režiji libanskog reditelja Alija Šerija, film čiji je srpski koproducent filmska kuća Trilema Films„Veliko je zadovoljstvo istaći da će Srbija ponovo imati jedan film u zvaničnom programu Kana“, ističe Matić. „Ovoga puta to je manjinska koprodukcija sa Francuskom, Senegalom, Nemačkom i Kanadom. Brana će svoju svetsku premijeru imati 24. maja u 17 časova po lokanom vremenu.“

Najspektakularnija filmska smotra na svetu se ove godine vraća se u punom sjaju, sa brojnom publikom i slavnim gostima koji će od 17. do 28. maja šetati čuvenom Kroazetom. Na ovogodišnjem Kanskom festivalu u trci za „Zlatnu palmu“ su novi filmovi Dejvida Kronenberga, braće Darden, Džejmsa Greja, Park Čan-vuka, Kler Deniz, Kristijana Mundžijua, Kirila Srebrenikova, Jiržija Skolimovskog

Kada smo ga pitali kako mu Kanski festival izgleda sada nakon što je situacija sa koronom koliko-toliko normalizovana, Matić je odgovorio: „Ceo svet se promenio od poslednjeg ’normalnog’ izdanja najprestižnijeg filmskog događaja na planeti. Ipak… nastojanje da glamur prevlada se može primetiti na svakom koraku Francuske rivijere. Jaka je želja da se tmurna stvarnost u Evropi nadoknadi novim prividom i prioritetima. A prioriteti su se promenili. Moramo hrabro da gledamo u budućnost i pronađemo način kako bismo postali njen važan deo – uključujući tu i snove na platnu.“

Đorđe Bajić