Počelo je snimanje novog igranog filma reditelja i scenariste Mladena Đorđevića („Made in Srbija“, „Život i smrt porno bande“, „Sumrak u bečkom haustoru“). „Prvi maj“, socijalnu dramu sa elementima trilera i horora (na FCS-ovom Konkursu za sufinansiranje proizvodnje dugometražnih igranih filmova podržanom pod ranijim naslovom „Ilijin povratak“), zajedno sa Đorđevićem (Corona Film), producira Milan Stojanović (Sense Production) sa kojim smo se našli na setu kako bismo sa njim porazgovali o ovom novom projektu, saradnji sa Đorđevićem i ekipom, kao i da bismo saznali šta sve možemo da očekujemo od ovog filma.

Na snimanju Prvog maja, foto: Sense Production

Za početak… Ključno pitanje… Šta te je privuklo „Prvom maju“?

Najiskrenije – ovom projektu me je privukao sam Mladen Đorđević, njegova energija, talenat i kreativnost koju ugrađuje u svaki film na kome radi. On je i predložio da udružimo snage na „Prvom maju“, a ja nisam mogao da odolim. Nakon višegodišnjih priprema, snimanje je počelo u petak, 19. februara 2021. godine i trajaće punih 40 dana.

Gordan Matić i Milan Stojanović na snimanju Prvog maja, foto: Đorđe Bajić

Ovo nije prvi put da Mladen i ti radite zajedno, zar ne?

Tako je, ovo je naša druga saradnja. Pre četrnaest godina smo zajedno sarađivali na nastanku sada već kultnog filma „Život i smrt porno bande“. Na taj film sam došao kao organizator,  pošto sam u to vreme radio za produkcijsku kuću Baš Čelik, koja je producirala film, a Jelena, Srdan i Kecman su me u toku rada na projektu nagradili titulom direktora filma. Rad na „Porno bandi“ je i Mladenu i meni bio veoma važan – bila je to za nas jedna velika avantura iz koje smo puno naučili, prošli smo tada zajedno mnogo lepih i strašnih stvari. Konekcija koju smo tada ostvarili je i dovela do toga da radimo ponovo i na „Prvom maju“. Mislim da se njemu radilo sa mnom zbog moje energije i posevećenosti, a meni se radilo sa njim jer je izuzetan reditelj, jedan od najboljih koje Srbija ima, i jedan od retkih filmskih autora koji može da napravi nešto istinski neočekivano – a to je nešto što je posebno uzbudljivo za svakog producenta. Koliko god da tu ima neizvesnosti i izazova koje ta neizvesnost donosi u procesu stvaranja, veliko je uzbuđenje raditi filmove za koje do samog kraja ne znamo kakav će biti finalni rezultat. Taj pristup filmu, na primer, imaju i Ivan Ikić i Maja Miloš, a ima ga i Mladen Đorđević.

Na snimanju Prvog maja, foto: Sense Production

Koje su sličnosti i razlike između „Porno bande“ i „Prvog maja“. Šta da možemo očekujemo od novog filma, šta ima u njemu od onog već poznatog đorđevićevskog pristupa i stila, a šta je to novo i drugačije?

Kao prvo, oba karakteriše to što su anasambl filmovi, to jest da nemaju jednog glavnog lika, već da je glavni lik zapravo grupa. Ta grupna dinamika daje jednu specifičnost koja se meni veoma dopada i koja Mladenove filmove odvaja od ostalih. U „Prvom maju“, doduše, možemo da izdvojimo lik koji tumači Tamara Krcunović kao prvi među jednakima, pa samim tim najvažniji i noseći, mada je „Prvi maj“, baš kao i pomenuta „Porno banda“, pre svega priča o grupi ljudi, njihovom udruživanju i odnosima koji se među njima stvaraju i razvijaju. Imamo zaista izvrsnu glimačku podelu, a pored Tamare Krcunović, tu su i Leon Lučev, Momo Pićurić, Ivan Đorđević, Lidija Kordić, Mirsad Tuka, Silvia Križan, Toma Trifunović, Olivera Viktorović… Zahvaljujući ko-produkciji i ko-producentima sa kojima radimo, imamo mogućnost za sjajan spoj glumaca iz zemlje i regiona… „Prvi maj“ je drugačiji i po vizuelnom stilu. Mladen je „Porno bandu“ bazirao na treš estetici i uzorima kao što su Džon Voters i Pol Morisi, a ovog puta je stilizacija potpuno drugačija i prati dramaturgiju sociološke drame i elemente trilera. Ono što je zajednički činilac jeste oslonac na tradiciji jugoslovenskog crnog talasa, koji je prisutan i u ovom filmu.

Mladen Đorđević na snimanju Prvog maja, foto: Sense Production

Otkrij nam, onoliko koliko u ovom trenutku smeš i misliš da treba, o čemu se radi u novom filmu?

„Prvi maj“ prati nekoliko narativnih tokova čiji su junci radnici otpušteni iz jedne fabrike koja je zatvorena u krajnje sumnjivoj privatizaciji. U toku jedne zime i jednog proleća, ti ljudi, na prvi pogled toliko različiti, ali ujedinjeni razočaranošću u sistem i egzistencijalnim očajem, pribegavaju natprirodnom kako bi pronašli izlaz iz teške situacije u kojoj se nalaze. Ono što se dešava u tom procesu jeste neka njihova kolektivna psihoza i vapaj za nekom vrstom utehe i pripadanja. Oni u svojim druženjima dolaze do jedne vrste oslobađanja i utehe, ali se uskoro ispostavlja da im to ipak nije dovoljno… Više od toga ne bih smeo da otkrivam, ali ono što je sigurno jeste da gledaoce čeka jedna izuzetno zanimljiva i višeslojna priča.

Milan Stojanović, Gordan Matić i Tamara Krcunović na snimanju Prvog maja, foto: Đorđe Bajić

„Porno banda“ je poznata i po sjajnom žanrovskom melanžu koji nudu. Kako po tom pitanju stoji „Prvi maj“?

Film je svakako društveno angažovan i igra na uzbudljivoj granici surovog realiza i surealizma. „Prvi maj“ je sa jedne strane socijalna drama, a sa druge ima izražene elemente psihološkog trilera, pa čak na momente zalazi i u domen horora. Mislilim da će jedna od najvećih prednosti ovog filma biti upravo to što je uzbudljiv na više nivoa: i na na političkom i na socijalnom i na emotivnom i na psihološkom. Ono što je sigurno jeste da će publika njime biti dirnuta na više načina.

Razgovarao : Đorđe Bajić