Danas su završeni Dani knjige Filmskog centra Srbije, manifestacija koja je trajala od 14. do 20. maja 2021. godine. Program je vodio Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti u Filmskom centru Srbije, a njegovi gosti su bili autori čije su knjige promovisane.
Manifestacija je počela promocijom knjige dr Ivane Kronje „Estetika eksperimentalnog i avangardnog filma: telo, rod i identitet”. Monografska studija prof. dr Ivane Kronje „Estetika avangardnog i eksperimentalnog filma: Telo, rod i identitet (Evropa – SAD – Srbija)“ je rezultat multidisciplinarnog teorijskog istraživanja u oblasti istorije i estetike filmske avangarde, teorije predstavljanja, te kulturološke i filmološke analize istorije srpskog eksperimentalnog filma. Studija na gotovo 600 stranica donosi detaljan akademski pregled nedovoljno poznate istorije avangardnog i eksperimentalnog filma u svetu i kod nas, kao i kulturološko i rodno čitanje filmske umetnosti primenjeno na filmski eksperiment.

U subotu, 15. maja 2021. održana je promocija knjige Slobodana Šijana „Pisci u bioskopu“ o kojoj je govorio autor. Antologija „Pisci u bioskopu: Književna istorija naših filmskih doživljaja“, u izdanju Filmskog centra Srbije i Službenog glasnika, nova je knjiga našeg istaknutog filmskog stvaraoca Slobodana Šijana. Knjiga donosi izbor tekstova u kojima naši i regionalni pisci, neretko iz veoma lične perspektive, pišu o fenomenu filma. Na gotovo 500 stranica, antologija „Pisci u bioskopu“ sadrži pripovetke, odlomake iz romana, dnevničkih ili memoarskih zapisa, novinske članke i druge tekstove u kome pisci, novinari i filmski stvaraoci, iz različitih uglova, daju svoje viđenje sedme umetnosti od njenih početaka pa sve do danas.

U nedelju, 16. maja 2021. održana je promocija knjige Bogdana Zlatića „Pčelinjak u osinjem gnezdu”, mnografije posvećene Jovanu Živkoviću. Ova luksuzna monografija objavljena je u izdanju Filmskog centra Srbije početkom decembra 2020. godine. Jovan Živanović (1924-2002) režirao je rado gledane bioskopske filmove tokom 50-ih, 60-ih i 70-ih. Bez obzira što njegov rad nikada nije bio zvanično zabranjivan, u većem delu karijere bio je prećutkivan. Monografija koju je priredio Bogdan Zlatić skreće pažnju na značajan opus ovog nepravedno zanemarenog autora, poznatog po filmovima „Uzrok smrti ne pominjati“ (1968), „Čudna devojka“ (1962), „Gorki deo reke“ (1965), „Kako su se voleli Romeo i Julija“ (1966)…

U ponedeljak, 17. maja 2021. održana je promocija knjige Marine Falufić „50 godina filmskog hita u srpskoj kinematografiji”. Knjiga „50 godina filmskog hita u Srpskoj kinematografiji 1969-2019“ zanimljiva je kako za filmofile, tako i za one koji se filmom bave praktično/umetnički ili teorijski, jer fenomen domaćeg filmskog hita analizira najpre sa teorijskog aspekta – kroz definiciju i nastanak filmskog hita, istorijski razvoj produkcije hitova i odlike savremene produkcije, a potom i sa onog praktičnog i mnogo zanimljivijeg, kroz konkretne primere.

Prva promocije knjige „Kulturna politika i stimulacija filmske proizvodnje u Srbiji“ Darje Bajić Božović održana je u utorak, 18. juna 2021. godine. Autorka je na ideju za nastanak knjige došla na sledeći način: „Dugogodišnje bavljenje raznim segmentima sveta filma i suočavanje sa svim lepotama, ali i problemima i manje lepim aspektima ovog posla, naveli su me da ih negde stručno i kroz teoriju objasnim… Odlučila sam se za interdisciplinarni pristup proučavanja filmske proizvodnje kao kontinuiranog procesa koji pored filmskog stvaralaštva obuhvata i produkciju, postprodukciju, distribuciju i prikazivanje filmova… Takav celovit sistem sagledan je sa aspekta kulturne politike i menadžmenta u kulturi, ekonomike kulturne politike, političke ekonomije, teorije kulturnih i kreativnih industrija, teorija filma i mnogih drugih.“

Prvo poglavlje knjige „Kulturna politika i stimulacija filmske proizvodnje u Srbiji“ definiše, nakon uvodnog razmatranja političkog, ekonomskog i kulturnog konteksta teme, polazni okvir naučnog istraživanja. U drugom poglavlju se, sa stanovišta menadžmenta filmske proizvodnje, sagledava socio-kulturni ciklus filma kao zaokružene celine sastavljene od pojedinačnih elemenata i donosi celovit uvid u sve faze filmskog proizvodnog procesa. Treće poglavlje čini istorijska analiza proizvodnje filmova u Srbiji, sprovedena u dve vremenske tačke preseka: u socijalističkom periodu (druga polovine XX veka) i u periodu tranzicije (početkom XXI veka), sagledana i s aspekta menadžmenta filmske proizvodnje kroz delatnost Centra filmskih radnih zajednica i Filmskog centra Srbije.
Četvrto poglavlje knjige „Kulturna politika i stimulacija filmske proizvodnje u Srbiji“ je analiza kulturne politike u odnosu na kinematografiju, fokusirana na pregled instrumenata i strategija filmske proizvodnje u Srbiji. Peto poglavlje je posvećeno proučavanju savremenog koncepta lanca vrednosti (value chain), koji u oblasti kulturne politike i menadžmenta u kulturi podrazumeva čitav sistem podsticajnih mera, usmerenih, pored stavaralaštva, i na proizvodnju, distribuciju i participaciju. Šesto poglavlje predstavlja projektno modelovanje novih, efikasnijih i efektivnijih, stimulacija filmske proizvodnje. Sedmo poglavlje donosi zaključak, izveden na osnovu sprovedenih teorijsko-empirijskih istraživanja, u kojem se konstatuje da Srbija u tranzicionom periodu stimuliše razvoj kinematografije isključivo koristeći ekonomski instrument direktnog i indirektnog finansiranja.
Poslednjeg dana manifestiacije Dani knjige Filmskog centra Srbije, u četvrtak 20. maja 2021. godine, premijerno je predstavljena nova monografija Maje Medić – „Snimatelji u srpskom igranom filmu“. Ovo kapitalno izanje na 400 strana su udruženim snagama objavili FCS i Srpski književni glasnik. Sa Majom Medić i Miloradom Glušicom će o monografiji razgovarati Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti FCS-a. Monografija „Snimatelji u srpskom igranom filmu“ predstavlja istoriju domaćeg filma kroz snimateljsku profesiju. Knjiga obuhvata opširne razgovore sa trideset snimatelja, u rasponu od čitavog veka – od Mihajla Al. Popovića do Maje Radošević.

Razgovori u monografiji „Snimatelji u srpskom igranom filmu“ su bogato ilustrovani, kako kadrovima iz filmova tako i fotografijama sa snimanja. Osim razgovora, koji čine glavnicu knjige, u drugom delu se nalazi popis snimatelja, po abacednom redu, svih srpskih igranih filmova, podeljen u dva dela – pioniri u srpskom igranom filmu i snimatelji u srpskom igranom filmu od 1945. do danas. Na kraju knjige se nalazi spisak stručnih, snimateljskih termina i recenzija našeg istaknutog sineaste Gorana Markovića.
Dani knjige Filmskog centra Srbije je manifestacija na kojoj su predstavljena najnovija izdanja ove institucije iz oblasti filma i filmske umetnosti i održana je na Trgu Nikole Pašića. Publika je imala priliku da, tokom trajanja manifestacije, kupi knjige u izdanju FCS-a po promotivnim cenama.
Tekst i foto: Đorđe Bajić