Film „Nečista krv: Greh predaka” je prvi put prikazan pred publikom 22. jula 2021. godine, i to na Festivalu evropskog filma Palić, u „Glavnom takmičarskom programu“. Sa rediteljem Milutinom Petrovićem razgovaramo o izazovima rada na ovom ambicioznom ostvarenju zasnovanom na prozi Bore Stankovića, a po scenariju Vojislava Nanovića u adaptaciji Milene Marković.

Za Petrovića je snimanje „Nečiste krvi“ bio veliki lični izazov, pre svega zbog odgovornosti prema nacionalnom blagu koje čine geniji Bora Stanković i Vojislav Nanović, ali i zbog opsega projekta koji zbog svog obima i složenosti zahteva puno vremena i, kako je reditelj naglasio, još više truda.

Teodora Dragićević i Marko Grabež u filmu Nečista krv: Greh predaka, foto – Filip Andrejević, This and That Productions

Kako su se u „Grehu predaka“ prepelili i uklopili Stanković, Nanović i Petrović?

Nanović je od različitih dela Bore Stankovića napravio jednu porodičnu sagu u kojoj je, što je zaista ingeniozno, a  u prvi plan je istakao uzbudljiva dešavanja, obrte i spletke. Bora Stanković je pre svega pisac karaktera, slikar emocija, trpljenja i dubokih stanja njegovih likova. Takvi pisci su teški za adaptaciju zato što film teško podnosi stanje. Nanovićev genij je rešio je jednu nemoguću dramaturšku jednačinu sa tri nepoznate i iz Borinih dela uspeo da iskleše jedan uzbudljiv film. Milena Marković je sve to propustila kroz svoj svet i prevela na današnji jezik neke stvari koje su kod Voje Nanovića bile sakrivene i prikrivene. Što se mene tiče, ja sam samo sledio scenario i uživao.

Milutin Petrović na setu, foto: Đorđe Bajić

Do sada ste režirali filmove koji se manje-više bave savremenim temama i trenutkom u kome živimo. Kako je protekao na rad jednoj produkcijski veoma zahtevnoj istorijskoj drami?

Samo sam sledio „partituru“ Voje Nanovića, koju ju je napisao koristeći melodije i ritmove Bore Stankovića. Ovo je jedan od onih filmova u kojima je raditeljski postupak u službi likova, film koji vam nudi priču u koju ćete poverovati i koja će vas odvesti nepredvidljivim putevima tokom dva i nešto sata bioskopske projekcije. U filmu sam već četrsedet godina i zaista znam mnogo o „solfeđu“ filmskog jezika, tako da nisam imao nikakvog problema prilikom rada na „Grehu predaka“. Uživao sam u saradnji sa vrhunskim „muzičarima“, samo što sam, umesto „aktustične varijante“,  ovoga puta sarađivao sa velikim „orkestrom“.

Marko Grabež na snimanju, foto – Filip Andrejević, This and That Productions

Kako je protekla saradnja sa glumcima?

Saradnja je bila zaista odlična, kako sa saradnicim iza, tako i sa saradnicima ispred kamere. U glumačkom ansablu ima poznatih, manje poznatih i još uvek nepoznatih glumica i glumaca, ali su svi do jednog sjajni. Nemam reči kojima bih mogao da opišem zahvalnost i zadovoljstvo onim što je gluma u ovom filmu. Pritom sve po mom ukusu, baš onako kako ja volim, dakle onako kako zamišljam da bi voleo veliki Džon Ford. Dragan Bjelogrlić je u „Nečistoj krvi“ ostvario svoju životnu ulogu, a verujem da će i mnogim drugim glumcima ovaj projekat biti jedna od najvažnijih stavki u filmografijama.

Reditelj Goran Stanković. direktor FCS-a Gordan Matić i reditelj Milutin Petrović

Šta očekujete od premijere na Paliću?

Poslednji put sam na Paliću bio pre par godina kada je prikazan moj art-haus film „Petlja“. To je film snimljen sa budžetom od šesnaest hiljada evra i prikazan je van konkurencije. Na Paliću sam jedne večeri sa šestočlanim bendom svirao muziku iz tog filma. U vreloj sali napuštenog bioskopa bilo je desetak ljudi koji su dušli da pogledaju „Petlju“ –  uglavnom članovi rok bendova iz Subotice i, možda, još dva pijanca pride. Sa novim filmom nas očekuje jedna sasvim drugačiji ugođaj, sada daolazim sa „filharmonijom“. Jedva čekam da vidim gužvu i kao se ljudi guraju i sede i na stepenicama kako bi videli film po Borinim delima… Palićki filmski festival je takođe i divna prilika da film pogleda „odabrana“ festivalska publika. Palić je međunarodni festival i na njemu je prisutna praktično sva stručna javnost regiona, pa je lepo da oni vide film na divnoj projekciji na otvorenom prostoru, pod zvezdanim nebom.

Milutin Petrović na snimanju, foto: Đorđe Bajić

Koji su planovi sa filmom nakon Palića?

Najvažnije nam je da film krene u bioskope krajem avgusta i da ga tokom distribucije pogleda što više ljudi. Smatram da su ljudi prestali da idu u bioskope zato što tamo nemaju šta da vide na velikom platnu, na nama je da to sad promenimo. „Nečista krv: Greh predaka“ je poput onih nekadašnjih filmova koje su ljudi po nekoliko puta gledali u bioskopu. Film koji je sam život, a istovremeno i veći od života. Uveren sam da je publika spremna da se vrati u bioskope, treba joj samo ponuditi nešto istinski uzbudljivo, pravu priču i likove, a naš film poseduje, zahvaljujući svima koji su radili na projektu, a pre svega Stankovićevoj i Nanonovićevoj imaginaciji, sve elemente koji su za to potrebni.

Razgovarao: Đorđe Bajić