Upravni odbor Filmskog centra Srbije je, na sednici održanoj dana 3. novembra 2021. godine, doneo odluke o dodeli sredstava za finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2021. godinu u kategorijama: Finansiranje unapređenja i razvoja filmskih scenarija, Sufinansiranje proizvodnje domaćih kratkometražnih dokumentarnih filmova i Sufinansiranje proizvodnje manjinskih koprodukcija. Odluke su donete na osnovu člana 18. Zakona o kinematografiji, člana 39. stav 1. Statuta Filmskog centra Srbije, Poslovnika o radu Upravnog odbora i Predloga Konkursnih komisija Filmskog centra Srbije za dodelu sredstava.

FINANSIRANJE UNAPREĐENJA I RAZVOJA FILMSKIH SCENARIJA

NAOKO, MEMENTO MORI
Dugometražni dokumentarni film
Autor: Ana Došen
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije: Predložak za scenario predstavlja eksperimentalni portret mlade Japanke Naoko Sainohira, koja je uoči tridesetpetog rođendana izvršila samoubistvo, ostavivši, osim roditelja i rođaka, u neverici i dugogodišnju prijateljicu iz Srbije. Osim humanitarnog rada mlade Naoko, priča upućuje na problem depresije i samoubistva kod mladih, ne samo u Japanu već i na našim prostorima.

RIBAR I BALERINA
Dugometražni igrani film
Autor: Lazar Ristovski
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije: Predložak „Ribar i balerina“ Lazara Ristovskog je pričom o vremešnim ljubavnicima u vreme NATO bombardovanja, nekoj vrsti šekspirovske parafraze ljubavi kao „udar groma“ uspešno spojio antagonizme romantičnog i strašnog, kopna i podvodnog rečnog sveta, predočavajući komično- grotesknim elementima ličnu uzbudljivu priču i kolektivnu dramu.

1996: ZLATNA KACIGA
Dugometražni igrani film
Autor: Strahinja Madžarević
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije: Istinita priča o Obrenu Tešiću, reli vozaču, koji je izgubio život tokom poslednje trke prvenstva 1996. godine, na korak od osvajanja zlatne kacige, nagrade za vozača koji tri puta uzastopno stigne do titule nacionalnog šampiona… U pitanju je izrazito autentična storija, zasnovana na istinitim događajima i tragičnoj sudbini glavnog junaka, o automobilskim reli trkama održavanim tokom najmračnije etape skorije istorije našeg naroda, sredinom 1990-ih godina.

ROĐEN U CVEĆU LIVADA
Dugometražni igrani film
Autor: Ana Vučićević
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije: Mladalačka ljubav Tomislava i Ljubice u pastoralnom predelu Mrčajevaca biva prekinuta pošto se Tomislav seli u Beograd, privučen gradom i fudbalskom karijerom… Projekat pod ovim neobičnim nazivom (koji bi mogao i da se promeni) predstavlja  jednu izuzetnu socijalnu melodramu koja u pesimističkoj intonaciji u duhu „crnog talasa“ predočava jedan turoban trougao.

PRE NEGO ŠTO ZASPIM
Dugometražni igrani film
Autor: Senka Domanović
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije: Čistačica Milena dobija posao u stanu bogatog bračnog para, što doživljava kao prekretnicu u svom osamostaljivanju… Zanimljiva i složena tema o odnosu „sluge i gospodara“ korišćena vekovima a nikad dovoljno iskorišćena, u ovom predlošku pruža obilje mogućnosti u psihološko-sociološkoj analizi tog odnosa, naročito u našoj savremenoj sredini sa slojem novokomponovanih moćnika, u novonastaloj društvenoj strukturi, gde uloge „slugu i služenih“ nisu staleški precizno diferencirane.

PETRA, PETAR, PETARDA
Dugometražni igrani film
Autor: Natalija Avramović
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije:  Rediteljka Petra pokušava „da pronađe“ svoj drugi film.  Polovinu svog života, i kada su jedno pored drugog ili udaljeni, ona živi sa Petrom. Možda je baš sada trenutak da se film koji bi da snimi i njen lični ljubavni život isprepliću… Ovaj predložak izdvaja autorkina hrabrost i iskrenost da ispriča svoju intimnu priču što rečima na papiru dodaje izvesnu snagu i pre svega – autentičnost.

TOMINA NEDELJA
Dugometražni igrani filma
Autor: Bogoslav Apostolović
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije: Vremešni seoski doktor otkriva da pati od demencije i odlučuje da proživi nezaboravan poslednji dan života i oprosti se od najboljeg prijatelja, pre nego što oduzme sebi život…. Tritment filma objedinjuje brojne pozitivne i negativne motive života na selu, koje obrađuje kroz tri različita žanra, čije promene nastaju u trenucima kada neočekivani obrti u radnji dovode do potpunih preokreta.

MILEVA
Dugometražni igrani film
Autor: Selena Stanković
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije:  Priča o životu Mileve Marić koja se, nakon udaje za Alberta Ajnštajna, povlači u njegovu senku tokom bračnog života, i kao ličnost i kao naučnica…. Projekat obrađuje temu od nacionalnog značaja, pripovedajući priču o životu i delu Mileve Marić, udate Ajnštajn. Sama ideja ovog biografskog filma izuzetno je uzbudljiva i postavlja se kao neophodno štivo za buduće generacije.

LUNJEVICE
Dugometražni igrani film
Autor: Zorica Simović
Iznos u RSD: 300.000

Iz obrazloženja Komisije: Konzul Stanojević upoznaje sestru Drage Mašin, devedestogodišnju Anu Lunjevicu, sa kojom je kralj Aleksandar Obrenović imao tajnu ljubavnu vezu naporedo sa Dragom… Reč je o izuzetno sofistikovanom projektu u  kojem se na viskontijevski način preklapaju dva intimna kruga. Jedan, skriven u istoriji koji se tiče trougla oko kralja Aleksandra Obrenovića oko kojeg su dve sestre, i savremenije priče srpskog konzula koji preko ispovesti stare sestre Drage Mašin stiže do otvaranja najtananije vlastite intime.

Više pročitajte OVDE.

SUFINANSIRANJE PROIZVODNJE DOMAĆIH KRATKOMETRAŽNIH DOKUMENTARNIH FILMOVA 

ANA RAFAI
Reditelj: Igor. M.Toholj
Produkcija: Zero produkcija
Iznos u RSD: 1.820.000,00

Iz obrazloženja Komisije: Dokumentarni portret devedesetpetogodišnje Ane Rafai interesantnim rediteljskim postupkom oživljava jednovekovno sećanje. Glavnu narativnu  liniju  određuje  radijska emisija u kojoj je nekada govorila o svom dramatičnom životu, koju Ana sluša i zajedno sa gledaocem proživljava epohe koje se smenjuju.

RAZGOVOR O STABLIMA
Reditelj: Vladimir Šojat
Produkcija: PR Frakcija
Iznos u RSD: 1.420.000,00

Iz obrazloženja Komisije: Film „Razgovor o stablima“ odigrava se u jednom gradskom dvorištu gde dolazak nadleženih službi i orezivanje velikog jablana izaziva reakcije stanara i okupljenih stanara. Formalno zanimljiv, prostorno skoncentrisan na mesto radnje, a vremenski podeljen u dva čina, u kojima se autor poigrava sa kombinacijama slike i zvuka, film postavlja drvo kao centralni lik i upisuje se u „narodnu tradiciju“ dokumentarnih filmova iz 60-tih i 70-tih.

DRAGOSLAV
Reditelj: Milutin Petrović
Produkcija: Eho produkcija
Iznos u RSD: 790.000,00

Iz obrazloženja Komisije: Projekat „Dragoslav“ predstavlja filmski portret režisera Dragoslava Lazića, stvaraoca čiji je opus veoma raznolik: od kratkih eksperimentalnih i dokumentarnih filmova, preko ostvarenja koja su tek naknadno prepoznata kao crnotalasovska, pa sve do populističkih komedija i koncerata novokomponovane narodne muzike.

Više pročitajte OVDE.

SUFINANSIRANJE PROIZVODNJE MANJINSKIH KOPRODUKCIJA

ISUPLJENJE – Slovenija
Dugometražni igrani film
Režija: Sonja Prosenc
Produkcija: Living Pictures
Iznos u RSD: 5.600.000

Iz obrazloženja Komisije: Veoma zabavan, duhovit, zanimljiv, na momente bizaran i vešto napisan scenario o nastanku i opstanku jedne porodice. Iskupljenje je privuklo pažnju Komisije temom porodičnih odnosa, hermetičnim životom jedne male skupine ljudi koja pokušava da zaštiti stari i poznati način života ali ne odbijajući novu i bolju verziju istog, uz to praveći greške i spotičući se na sve prepreke koje život pred njih postavlja.

STRIC – Hrvatska
Dugometražni igrani film
Režija: Andrija Mardešić i David Kapac
Produkcija: Sense Production
Iznos u RSD: 5.000.000

Iz obrazloženja Komisije: Porodica dočekuje strica iz Nemačke za božićni ručak. Međutim, porodica nije porodica, stric nije pravi stric a ni Božić nije baš Božić. Scena božićnjeg ručka se neprestano  ponavlja poput noćne more u ovoj crno humornoj drami apsurda u kojoj stric pokušava da priredi sebi savršeni Božić. Stric je žanrovski film koji poseduje elemente  trilera, komedije, dečijeg filma i horora i sve zajedno ih vešto kombinuje veoma smelim autorskim pristupom.

TIŠINA PUSTINJE: DNEVNIK IZ EL ŠATA – Hrvatska
Dugometražni dokumentarni film
Režija: Ivan Ramljak
Produkcija: Horopter
Iznos u RSD: 3.000.000

Iz obrazloženja Komisije: Film uspešnog hrvatskog reditelja Ivana Ramljaka, poetsko dokumetarna studija o sećanjima na utopiju. Fascinantna tema o pilot projektu Jugoslovenskog ideala, najveći dalmatinski grad posle Splita, napravljen u egipatskoj pustinji kao izbeglički logor tadašnjih boraca NOR.

MUZIKA – Nemačka
Dugometražni igrani film
Režija: Angela Šanelek
Produkcija: Dart Film & Video
Iznos u RSD: 5.700.000

Iz obrazloženja Komisije: Novi projekat Angele Šanalek, autorski veoma drugačiji projekat od svega pročitanog, Кomisiji je bio živ, maštovit prikaz jedne mitske priče o Edipu, o mladiću koji kada god pretrpi gubitak, biva nagrađen, da bi na kraju čak i slep osetio život jače i intenzivnije. Postavljen  hermetično i veoma lično, što je čini nam se veoma svojstveno autorki, priča je u stalnoj potrazi za potvrdom, za iščekivanjem i prihvatanjem neminovnog.

DOMAĆINSTVO ZA POČETNIKE – Severna Makedonija
Dugometražni igrani film
Režija: Goran Stolevski
Produkcija: Sense Production
Iznos u RSD: 5.800.000

Iz obrazloženja Komisije: Film o borbi za porodicu i decu, film o borbi za pravo na ljubav i slobodu. Snaga i dovitljivost dve majke, suočene sa potencijalnom smrću, iz manjinske romske grupe, da svoju veliku kvir porodicu uvedu u legalne tokove i da u isto vreme omoguće svojoj deci pravo na ljubav i život. Projekat mladog autora sa zavidnim svetskim uspehom otvara mogućnost za jedan bogat i autentičan filmski jezik kojim se priča provokativna a topla ljudska priča.

HORIJA – Rumunija
Dugometražni igrani film
Režija: Ana Marija Komanesku
Produkcija: Biberche Productions
Iznos u RSD: 4.900.000

Iz obrazloženja Komisije: Vešto kombinujući žanr filmova o odrastanju i road movie, Horija svojim iskrenim i nepretencioznim uglom posmatranja izbegava svaku zamku i kliše koji bi se isprečio na ovom putu kroz pejzaže rumunske unutrašnjosti,  jednim starim očevim motorom. Sužavajući svoj fokus na glavnog junaka na pragu punoletstva i njegovu perspektivu, scenario donosi krajnje nežan i fragilan portret muškog identiteta na filmu koji odstupa od uobičajenih i duboko ukorenjenih predstava o samoj muškosti.

OTAPANJE VLADARA – Crna Gora
Dugometražni igrani film
Režija: Ivan Salatić
Produkcija: Non-Aligned Films
Iznos u RSD: 5.100.000

Iz obrazloženja Komisije: Inspirisan Mediteranom, njegovom geografijom, klimom a pre svega istorijom dugog trajanja, Otapanje vladara nas vodi u devetnaesti vek kakav na filmu retko viđamo, bez potreba da se duh prošlih vremena samo rekonstruiše već da se napravi direktan dijalog sa prošlošću kao sastavnim delom naše sadašnjosti. Film je inspirisan istorijskim ličnostima i događajima koji su poslužili početno polazište za oblikovanje fikcije o crnogorskom vladaru u kome se sukobljavaju pesnička usamljenost i surove prilike života jednog geografskog prostora.

BLOK 62 – Hrvatska
Dugometražni igrani film
Režija: Vanja Vascarac
Produkcija: Zillion Film
Iznos u RSD: 4.900.000

Iz obrazloženja Komisije: Vidno oslonjen na klasike žanra, poput Fritkinovog klasika The Excorstis, Blok 62 veoma uspešno pronalazi svoj rukopis u okvirima žanra, vešto baratajući sa elementima istog, smeštajući je u jedan za ovu vrstu filmova neobičan milje, u jugoslovensku svakodnevnicu početka šezdesetih godina. Vešto se poigravajući sa političkim trenutkom u razvoju jedne mlade države i istražujući najstrašnije i onostrane sile koje zaposedaju jedan novoizgrađeni blok, dolazi do stvaranja neobičnog dvojca u borbi protiv iskonskog zla – službenika UDBE i katoličkog sveštenika.

Više pročitajte OVDE.

Đorđe Bajić