Filmski centar Srbije uskoro objavljuje prvu knjigu u prestižnoj ediciji Monografije. U pitanju je luksuzno izdanje u kome se, na preko 300 stranica, uz pomoć fotografija i kratkih tekstova, sagledava impresivne karijera jednog od najznačajnijih srpskih reditelja.

Nacionalna klasa  - Aleksandar Berček, Maja Lalević, Dragan Nikolić / fotograf: Slobodan Todorović
Nacionalna klasa – Aleksandar Berček, Maja Lalević, Dragan Nikolić / fotograf: Slobodan Todorović.

Nacionalna klasa: Filmovi Gorana Markovića je vizuelno impresivna, tvrdo ukoričena fotomonografija u kojoj se nalazi preko 300 ilustracija: crno-belih i kolornih fotografija (kako stilova iz Markovićevih filmova, tako i prizora sa snimanja), stranica scenarija, nacrta/skica scenografa i kostimografa… Kada knjigu uzmete u ruke, prvo što se primeti jeste neobičan, a opet veoma funkcionalan format (21.5×23.5 cm, skoro pa kvadrat). Vizuelna umetnica Maja Medić, koja je priredila ovu monografiju, pobrinula se da na jednom mestu budu zastupljeni svi segmenti Markovićeve karijere i stvaralaštva. Istina, sve te filmove i uspehe nije bilo lako „sabiti“ na 310 stranica, ali se u tom naumu u najvećoj meri uspelo.

Sabirni centar - Tomislav Pinter i Goran Marković, fotograf: Goran Basarić
Sabirni centar – Tomislav Pinter i Goran Marković / fotograf: Goran Basarić.

Monografija počinje tekstom urednika izdavačke delatnosti FCS-a Miroljuba Stojanovića Struktura paradoksa, konciznim prikazom Markovićevog opusa, sa posebnim akcentom na njegov eklekticizam. Nakon toga, ličniji ton –  Rade Šerbedžija i njegov osvrt na saradnju/prijateljstvo sa Markovićem. Najduži tekst u ovom uvodnom trilingu napisao je sam Marković – u pitanju je odlično odabran odlomak iz njegove knjige Češka škola ne postoji u kome se reditelj osvrće na svoje početke i prvi amaterski film Pustite me da prođem.

Specijalno vaspitanje - Goran Marković, fotograf: Rodoljub Jovanović
Specijalno vaspitanje – Goran Marković / fotograf: Rodoljub Jovanović.

Monografija poštuje hronologiju, te se nižu jedan po jedan Markovićev film – od prvog (Specijalno vaspitanje, 1977) do (za sada) poslednjeg (Falsifikator, 2013). Na početku svakog odeljka nalaze se tehnički podaci o filmu, a zatim kratki osvrt samog reditelja na dotično ostvarenje (uvid „iza kulisa“ u kome, najčešće, objašnjava kako je do realizacije konkretnog filma došlo). Nakon toga, slede kratke izjave Markovićevih saradnika na dotičnom projektu, često anegdotskog karaktera, sve to, naravno, začinjeno obiljem fotografija. O Specijalnom vaspitanju, na primer, pored Markovića, govore glumac Ljubiša Samardžić, kostimografkinja Nadežda Perović Baletić, scenograf Miljen Kljaković Kreka, direktor fotografije Živko Zalar, glumac Slavko Štimac, glumac Voja Brajović i kompozitor Zoran Simjanović.

Tito i ja: Dimitrije Vojnov i Goran Marković, fotograf: Stevan Vasojević.
Tito i jaDimitrije Vojnov i Goran Marković / fotograf: Stevan Vasojević.

Filmovi se, kao što sam već naglasio, nižu hronološki: Nacionalna klasa (1979), Majstori, majstori! (1980), Variola vera (1982), Tajvanska kanasta (1985), Već viđeno (1987),  Sabirni centar (1989), Tito i ja (1992), Urnebesna tragedija (1995), Srbija godine nulte (2001), Kordon (2003), Turneja (2008) i Falsifikator (2013). Ukupno trinaest dugometražnih filmova (dvanaest igranih i jedan dokumentarni), nastalih tokom četiri decenije rada. U zavisnosti od učestalosti saradnje sa Markovićem, neki sagovornici se ponavljaju (kompozitor Zoran Simjanović, kostimografkinje Jasminka Ješić i Ljiljana Petrović, glumci Bogdan Diklić i Dragan Petrović Pele…), a pozivu da daju svoj doprinos monografiji odazvali su se: Gordana Gadžić, Radmila Živković, Tanja Bošković, Snežana Nikšić, Dimitrije Vojnov, Lazar Ristovski, Radoslav Vladić, Miloš Spasojević, Mira Furlan, Branka Katić… Ti tekstovi su kratki, ali svaki baca dragoceno svetlo na Markovićevo stvaralaštvo, negovu personu i uslove u kojima su filmovi nastajali. Pri kraju monografije, nalazi se duži tekst Sergeja Trifunovića naslovljen Goran i ja, u kome glumac, na dirljiv i neposredan način, objašnjava svoju fascinaciju Markovićem. Monografija se završava obimnom biografijom Gorana Markovića (pored filma, u ovaj pregled života i rada je uključeno i Markovićevo delovanje u pozorištu), kao i kraćom biografijom priređivačice Maje Medić. Tekst u knjizi je dvojezičan – na srpskom i engleskom (za prevod se pobrinula Aleksandra Kostić, uz stručnu asistenciju Grega Dekjura). Lekturu i korekturu je uradila Tamara Mitrović, dok je recenzent ovog izdanja profesor doktor Nebojša Romčević. Slavimir Stojanović je, veoma prikladno, prelom i dizajn uradio tako da knjiga podseća na publikacije iz 1970-ih/1980-ih.

Turneja: Goran Marković i Mira Furlan, fotograf: Radoslav Vladić.
Turneja – Goran Marković i Mira Furlan / fotograf: Radoslav Vladić.

Datum promocije monografije Nacionalna klasa: Igrani filmovi Gorana Markovića biće uskoro saopšten, a ovo kapitalno izdanje će biti dostupno filmofilima i poštovaocima Markovićevog opusa već na predstojećem Sajmu knjiga u Beogradu.

knjiga