Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije donelo je rešenje o dodeli sredstava za finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2022. godinu u kategoriji Sufinansiranje razvoja projekata domaćih dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova.

Konkurs za Sufinansiranje razvoja projekata domaćih dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova raspisao je Filmski centar Srbije, a Komisija Filmskog centra Srbije odlučivala je u sastavu: Jovana Nikolić (predsednica), Andrijana Stojković, Miloš Ivanović, Igor Turčinović i Vladimir Paskaljević. Na konkurs je prijavljeno ukupno 20 projekata, a podržano je šest, i to:

KNJIŽEVNO VEČE
Režija: Danilo Bećković
Produkcija: Mali Budo d.o.o.
igrani film

Obrazloženje komisije: “Književno veče” je projekat koji u najboljem duhu domaćih komedija nastavlja tradiciju ovog autentičnog izraza srpske kinematografije. Scenario je u naprednoj fazi, a projekat se razvija već nekoliko godina (podrška na konkursu za razvoj projekata sa ciljem Sporazuma Republike Srbije i Republike Francuske o kinematografskoj koprodukciji) i ima potencijal za uspešnu distribuciju u srpskim bioskopima i na međunarodnom tržištu. Priča prati jedno veče u kojem se prepliću sudbine mladog književnog prevodioca Ivana, francuskog pisca čijim likom i delom je fasciniran, i zanosne devojke koja radi kao “poslovna pratnja” u koju se Ivan zaljubljuje na prvi pogled. Vešto vođen narativ, reditelj koji je dokazan u žanru komedije i međunarodni kast uveravaju komisiju da će dalji razvoj projekta dovesti do uspešne realizacije.

ABISINSKA MAČKA
Režija: Filip Martinović
Produkcija: GULU GULU presenta
dokumentarni film

Obrazloženje komisije: Kroz obrnute migranstke korake, iz “prvog” u “treći” svet, autor filma prati glavnu junakinju Ašu, koja tragovima prošlosti, zajedno sa svojim sinom Milošem, kreće na put potrage za svojim identitetom. Iz Srbije u kojoj živi usamljeno sa suprugom, odlazi put Barselone u kojoj upoznajemo porodicu koja ju je usvojila i sredinu u kojoj je odrasla, da bi se na kraju iz potrebe za pripadnošću i uspostavljanja veze sa korenima odvažila na put u Etiopiju, otkrivajući nam raznolikost kultura i intimnih iskustava koja su je obeležila. “Abisinska mačka” je autorski film na ivici dokumentarnog, koji se u istom stilu nadovezuje na prethodni film istog autora, gde se usklađenom upotrebom rediteljskih sredstava vešto preispituju granice filmskih rodova. Pored nespornog umetničkog potencijala projekta, projekat ima i značajnu produkcijsku vrednost, u smislu uspostavljanja prekograničnih veza i prodora domaćeg filma na nova tržišta.

AZIL KAPUTT
Režija: Dušan Solomun
Produkcija: Filmska kuća Baš Čelik
igrani film

Obrazloženje komisije: “Azil kaputt” je filmski portert savremenog društva u vreme izbegličke krize, koji u scenario vešto apsorbuje mnoštvo različitih likova koji se sreću u izbegličkom kampu u Nemačkoj, kada se Bekim sa porodicom iseli iz Srbije, u nastojenju da dobije politički azil, zbog toga što navodno pripada “gay” populaciji i ljudska prava su mu ugrožena. Iskusan scenaristički tim vešto transponuje snalažljivost, duhovitost i vitalnost, prevashodno, ekonomskih emigrana, podižući priču na nivo univerzalnosti. Izbor minimalističkog rediteljskog pristupa na granici sa dokumentarističkim adekvatan je komentar ključnih socijalnih pitanja vremena u kojem živimo. Projekat ima veliki domaći i internacionalni potencijal, u smislu brendiranja “srpske komedije”, privlačenju domaće publike u bioskope, promocije domaćih talenata, i podizanja vidljivosti domaće filmske produkcije na evropskom tržištu.

ZABORAVIMO OKEAN
Režija: Marko Grba Singh
Produkcija: Non-Aligned Films – Ognjen Glavonić, PR
igrani film

Obrazloženje komisije: Izuzetno zanimljiv i osoben filmski projekat u središtu ima ljubavnu priču između jednog Sika i jedne Jugoslovenke koja se dogodila sredinom prošlog veka. No, čak iako je nesrećna, ta ljubav je ostavila velike posledice na živote njih dvoje kao i njihovih porodica. Reditelj i istovremeno unuk glavnih aktera decenijama kasnije započinje “iskopavanje” porodičnih tajni, evokaciju sećanja i smirivanja nesuglasica. Кoristeći metode doku-fikcije i suprotstavljajući dokumetarni materijal “onoga što je bilo” i igrani materijal “onoga što je moglo biti”, i na taj način aktualizujući prošlost, reditelj preispituje da li je ksenofobija koja ih je rastavila 60-tih godina 20. veka nastavila da postoji do današnjih dana tj. da li bi se njih dvoje uopšte zaljubili u trećoj deceniji 21. veka. Ovaj film pripada “retkoj vrsti” u domaćoj kinematografiji i za očekivati je da će imati veoma zapažen međunarodni festivalski “život”.

NAOKO, MEMENTO MORI
Režija: Ana Došen
Produkcija: ETM produkcija d.o.o.
dokumentarni film

Obrazloženje komisije: Dobar dokumentarni projekat, o depresiji i mladoj Japanki koja se ubila. Filmska ideja tretira važnu temu. Važno je takođe naglasiti i da autori ovog dubokog i emotivnog projekta budu svesni da izbor teme nekad nije dovoljan, već i zaključci koje iz priložene priče treba da izvučemo ili pitanja koja treba sebi da postavimo, da to ne bi postala previše lična priča o samo jedno slučaju depresije već univerzalan film. Priložena autorska eksplikacija i posvećenost koju je autorka prikazala u projektnoj dokumentaciji nas uveravaju da će projekat da se razvije u ozbiljan dokumentarni film.

RUPA
Režija: Marko Sopić
Produkcija: BOKOKO films
igrani film

Obrazloženje komisije: Uzbudljiv scenario ovog filmskog projekta bavi se temama osvete, krivice kao i posledicama zadovoljenja pravde. Sam zaplet – u kome glavni junak ubija ustvari nevinog čoveka, koji je na sebe preuzeo krivicu za ubistvo sestre glavnog junaka, a sve to u pokušaju da spasi pravog ubicu (svoju ženu) – izveden je kao psihološka drama, ali zbog načina na koji se publici daju informacije o zapletu ovaj scenario ostavlja jak utisak da je u pitanju triler. Likovi su ubedljivi, zanimljivi i pre svega “mogući”. Ovaj filmski projekat ima izrazit rediteljski pristup i jasan je nacrt za uspešan bioskopski film.

Kompletan tekst rešenja pročitajte ovde.

Đ. Bajić