Pomalo nenadano, do filmofilskih ušiju, stigla je informacija da je beogradski Crater Studio bio zadužen za deo postprodukcionog posla u slučaju američkog filmskog hita Opasnost iz dubine, koji je pohodio i ovdašnje bioskope. Upravo iz tog razloga smo se sa molbom za razgovor obratili Milovanu Mladenoviću, izvršnom producentu ove sve uposlenije kuće.

Kako je došlo do vašeg angažmana za holivudski hit Opasnost iz dubine (The Shallows), u kojoj meri su vaša zaduženja bila zahtevna, imajući u vidu tip i suštinu tog filma?

U toku postprodukcije filma producenti su našeg klijenta i partnera iz Los Anđelesa, inače, dobitnika nagrade Oskar, pozvali da bude glavni supervizor vizuelnih efekata. S obzirom na to da je Crater Studio već sarađivao sa njim i njegovim studijom, od njega smo dobili poziv da učestvujemo na rešavanju zahtevnih zadataka na filmu. Naša uloga na filmu je uključivala rad sa 3D ajkulom i izradu kompjuterski generisanih talasa i pljuskova, kao i zamenu pozadina. Ajkulu smo „rigovali“ (tehnički pripremili za animaciju), zatim smo je animirali i osvetljavali i kroz proces kompozitinga finalno uklopili u snimljenu sliku. U mnogim kadrovima je bilo potrebno dodati 3D talase i pljuskove, što je podrazumevalo podešavanje kompjuterskih simulacija i stvaranje fotorealnih fluida. Scene na vodi su snimane u istom bazenu sa plavim platnom u kome su snimane i scene za kultni film Titanik. Crater Studio je radio na zameni plave pozadine snimkom plaže ostrva.

Ajkula koja je namučila Blejk Lajvli je „rođena“ u Srbiji.
Ajkula koja je namučila Blejk Lajvli je „rođena“ u Srbiji.

Ako po strani ostavimo poreske podsticaje za strane producente, koja je bila osnovna prednost vaše kuće u slučaju ovog filma?

Osnovna prednost Crater Studia na filmu Opasnost iz dubine, ali i na ostalim projektima na kojima radimo sa našim inostranim partnerima i klijentima, sastoji se iz nekoliko segmenata. Najpre kvalitet, znanje i iskustvo – Crater Studio je kroz višegodišnji rad akumulirao dosta veština iz oblasti vizuelnih efekata, što je velika prednost koju koristimo, kako da privučemo nove projekte, tako i da tekuće projekte sprovedemo kvalitetno i po svetskim standardima. Cena nije uvek presudna, ali je veoma bitan faktor – s obzirom da su troškovi života i poslovanja u Srbiji daleko manji od istih troškova na Zapadu, u prilici smo da budemo povoljniji sa cenom od zapadne konkurencije, pa i konkurencije u okruženju. Mnogi će pomisliti da je naša cena duplo pa i više nego duplo povoljnija od cena na zapadu, ali to nije slučaj iz prostog razloga što mi, kao kompanija koja je aktivna na svetskom tržištu, moramo i da igramo po svetskim pravilima i na osnovu zahteva klijenata, te stoga koristimo legalni softver, što podrazumeva određene troškove – ali nam donosi i prednost u odnosu na konkurenciju.

Da li u slučaju Crater Studija jedan dobar posao vodi ka narednom i da li ste u tom smislu zadovoljni katalogom dosadašnjih radova svoje kuće?

To je najčešće tako. Pozitivno iskustvo klijenata sa nama nas često uvede u sledeći projekat – tako gradimo svoju reputaciju, dobijamo sve ozbiljnije i zahtevnije projekte i širimo mrezu poslovanja. Takav je i slučaj sa projektom Opasnost iz dubine – prethodno iskustvo sa poznatim klijentom, kao i rad na filmu Noć ajkula 3D (Shark Night 3D) sa drugim klijentom nas je doveo do saradnje na ovom filmu.

crater186

Predstavite nam Crater Studio…

Crater Studio osnovan je 2005. godine, kada se tim mladih i talentovanih entuzijasta okupio da proizvede sekvence sa vizuelnim efektima i animacijom za domaći dugometražni film Čarlston za Ognjenku. Ovaj projekat je predstavljao prekretnicu za naš studio i budući rad na polju vizuelnih efekata i animacije. Bilo je to jedinstveno iskustvo koje nas je pokrenulo da radimo još više, kako bismo dalje ovladavali svojim zanatom u ovoj inovativnoj industriji koja cveta. Inspirisani ljubavlju prema filmu, izabrali smo da stvaramo u Srbiji, sa jasnom vizijom da podstaknemo razvoj industrije vizuelnih efekata u ovoj sredini. Naš san je da našu kompaniju pozicioniramo na mapi svetske industrije vizuelnih efekata, da postane prepoznatljiva po talentu i profesionalizmu u ovoj oblasti.   U ovom trenutku imamo oko pedeset angažovanih profesionalaca, uključujući artiste, produkciju i administraciju. Sarađujemo i sa još tridesetak frilensera koje angažujemo od projekta do projekta. Crater Studio, u sklopu svog prostora, poseduje salu za projekcije, koja može da primi 24 osobe u publici i dodatnih pet na kontrolnom desku. Sala je opremljena digitalnim projektorom za grejding, bioskopskim platnom dijagonale 5 metara i THX ozvučenjem. Pored navedenog, Crater VFX Training Center, naš edukativni ogranak, organizuje kurseve za mlade studente u oblasti vizuelnih efekata, animacije, filma, fotografije, umetnosti…

Koliko slobode zaista ostaje pri radu na filmovima, imajući u vidu precizne zahteva producenata i autora?

To zavisi od tipa projekta i vrste zadataka koji su nam povereni. U nekim slučajevima nama se ostavlja velika sloboda u kreativnom smislu, kao sto je, na primer, učestvovanje u osmišljavanju izgleda rajske ptice na filmu Na mlečnom putu Emira Kusturice ili izrada konceptualnih rešenja za scenografiju ili prirodno okruženje na nekim drugim projektima. Nekada, pak, moramo pratiti već određene i striktne smernice produkcije i autora. I jedno i drugo radimo sa dosta uspeha.

Crater Studio je radio i na filmu Rezervni igrači u kome glume Vil Farel i Mark Volberg (The Other Guys, 2010).
Crater Studio je radio i na filmu Rezervni igrači (The Other Guys, 2010) u kome glume Vil Farel i Mark Volberg.

Prva stavka u radnoj biografiji vaše kuće bio je Čarlston za Ognjenku a radili ste, kako ste upravo pomenuli, i na Kusturičinom Mlečnom putu, ima li drastičnijih razlika u radu sa ovdašnjim i inostranim poručiocima?

Da, razlike postoje uglavnom u organizacionom aspektu rada. Dok je na zapadu sve unapred definisano i dosta vremena se utroši na planiranje kako bi sam rad bio brži i efikasniji, kod nas se na planiranje ne troši mnogo vremena, već se dosta improvizuje u samom toku rada, što promoviše kreativnu slobodu autora, ali poskupljuje produkciju dela. Rekao bih: sukob materijalnog i kreativnog – dok je na zapadu materijalno imperativ, pogotovo u fazi postprodukcije, kod nas je kreativnost važnija, ali često sputana neadekvatnim budžetima. I jedno i drugo je puno prednosti i mana.

crater

 Šta dalje, na čemu trenutno radite, šta spremate?

Trenutno završavamo poslednje kadrove filma Kraljeva kćerka (The King’s Daughter) sa Pirsom Brosnanom u jednoj od glavnih uloga i očekujemo premijeru u oktobru. I na ovom projektu nas je podržalo Ministarstvo privrede Republike Srbije, kao i na projektu Opasnost iz dubine. Nedavno smo završili i rad na poljskom filmu Powidoki, a u pregovorima smo za rad na kadrovima jedne Netflix serije.

crater

Razgovarao: Zoran Janković