Središnji tematski program 67. međunarodnog festivala kratkog filma u Oberhauzenu pokušaće redefinisanje upravo koncepta solidarnosti, reči koja je tokom 2020. i 2021. godine često korišćena u različitim prilikama, uslovima i kontekstima, a program projekcija podsetiće na njen revolucionarni potencijal. Tokom 2019. i 2020. godine kustoskinje Branka Benčić i Aleksandra Sekulić osmislile su tematski program projekcija za festivalsko izdanje 2020. godine, koje je zbog pandemije Covid-19 bilo odgođeno. Program se vraća ove godine aktuelniji nego ikad.

Namera je programa  da inspiriše promišljanje solidarnosti kao disruptivnog događaja rekonstituisanja društva, te da reaktivira resurse i metode kinematografije u potrazi za novom infrastrukturom solildarnosti.  Polazeći od vrednosti zajednice ili društva, solidarnost narušava sisteme nejednakosti i hijerarhije. Postavljajući u dijalog filmsku produkciju 1960-ih i 1970-ih godina iz područja SFRJ i recentne radove, s međunarodnim pozicijama, program će istražiti arhiv i kontinuitet politike emancipacije iz prošlog veka,  i glasove savremenih borbi koje remete hijerarhiju i odnose moći u Europi, sistem nejednakosti, privatizaciju, eksploataciju, ili sistem umetničke produkcije, povezanost načina proizvodnje i političke prakse, od deelitizacije produkcije (radikalni amaterizam), svakodnevne prostorne politike, „nesavršene solidarnosti“; do kinepolitike. Kroz filmski program kustoskinje istražuju istorijsko nasleđe mesta filmske proizvodnje u relaciji s estetikama i politikama radništva.

Strukturiran u pet celina –  pet tematskih programa. Kinepolitika kao program projekcija okuplja filmove od Nezaposlenih ljudi Želimira Žilnika (1968), Krste Papića (Specijalni vlakovi, 1972) ili Vlaka sjenki Nike Autor (2017) koji u korelaciju stavlja Papićeve Specijalne vlakove i savremene migrante, kroz istorijski narativ društvenog i političkog značaja vozova na filmu, te Jean-Marie Straub i Danièle Huillet Europa 2005-27 Octobre (2006) i Doplgenger. Program nastavlja projekcija Museum Songspiel 20XX (2011) kolektiva Chto Delat uz predavanje i diskusiju, filmovi Vlatka Gilića (Ljubav, 1972), te programska celina Performativni gestovi –  zajednički javni prostor s radovima Tomislava Gotovca, Damira Očka, Ante Babaje, Bojana Jovanovića i drugih. Poslednji program i razgovor posvećeni su kolektivnim praksama nasleđu kino-klubova, saradnji i zajednici (Ivan Martinac, Sava Trifković, Yugantar Collective…).

Čineći vidljivim „autsajdere“, film kao političku intervenciju, modele solidarnih filmskih praksi od kino klubova do aktuelnih participativnih i kolektivnih formi, program pokazuje raznolike mogućnosti prikazivanja ili stvaranja solidarnosti filmom. Program se nastavlja 2022. godine „Epilogom“ od tri programa koja se nadamo gledati u bioskopu.

 Kustoskinje

Branka Benčić je kustosica i istoričarka umetnosti sa središnjim interesom za film i video, kustoske prakse, avangardne, eksperimentalne i radikalne umetničke pozicije i istoriju izložbi. Upravnica je Muzeja moderne suvremene umjetnosti iz Rijeke.  Kao kustosica realizovala je brojnezajedničke i samostalne izložbe i filmske programe u institucijama, muzejima, festivalima u zemlji i inozemstvu. Dugogodišnja je umetnička direktorica Apoteke – Prostora za suvremenu umjetnost, kustosica istraživačke platforme Cinemaniac Think Film i stručna suradnica Pula Film Festivala. Poverenica je i kustosica Hrvatskog paviljona na 57. bijenalu u Veneciji (2017, Horizont očekivanja)

Aleksandra Sekulić je filološkinja opšte književnosti i teorije književnosti, programska urednica u Centru za kulturnu dekontaminaciju (CZKD) u Beogradu. U 2000-im bila je programska urednica i producentkinja u Akademskom filmskom centru u Beogradu, i članica pokreta Low-Fi Video, projekta Medijska arheologija i grupe Kosmoplovci.

Međunarodni festival kratkometražnog filma u Oberhauzenu je od svog osnivanja bio katalizator promena, pokazatelj savremenog razvoja, forum za često žustre diskusije, otkrivač novih trendova i talenata i jedna od najvažnijih institucija kratkometražnog filma u svetu. Ovogodišnji festival odvija se u isključivo onlajn od 1. do 10. maja, a sve ostale detalje potražite na njegovoj službenoj stranici.