Film „Zemlja trubača“ zatvorio je ovogodišnji Medjunarodni festival dokumentarnog filma BELDOCS, večeras u 21 čas, u Domu omladine. Nakon projekcije filma publika je bila u prilici da razgovara sa Adamom Pogofim, koji je jedan od scenarista filma.

Medjunarodni festival dokumentarnog filma BELDOSC 2013. održan je od 26. do 30. aprila u Beogradu. Nakon svečanog otvaranja u Sava Centru, filmovi su prikazani u sali Doma omladine, Dvorani kulturnog centra, Domu kulture Studentski Grad i bioskopu Fontana. Istovremeno, program je realizovan u Kulturnom centru Novog Sada.

Ovogodišnji program podeljen je u četiri katergorije: srpski takmičarski filmovi, srpska panorama, međunarodni program i muzički dokumentarci. Posebno su izdvojeni revijalni program kao i retrospektiva filmova Krisa Markera.

U okviru srpskog takmičarskog programa, bilo je prikazano 10 filmova: „Jugoslavija – kako je ideologija pokretala naše kolektivno telo“, u režiji Marte Popivode, „Drugi susret“, Željka Mirkovića, „Anplagd“, Mladena Kovačevića, „Kosma“, Sonje Blagojević, „Albertov put“, Predraga Bambića, „Prag i srpski slikari“, Nenada Ognjenovića, „Dragan Wende“, u režiji Dragana Von Petrovica, Lene Miler i ko-reditelja Vuka Maksimoviča, i film „Arie“ u režiji Branka Lazića.

U okviru srpske panorame prikazani su filmovi: „Ovde sam“, u režiji Irene Fabri, „Vrata Srbije – Mojsinjska sveta gora“, Marka Dabića, „Tačno u centar“, Marka Grujića i „Odavde nema nazad“, u režiji Milana Smiljanića.

U okviru međunarodnog programa prikazano je osam filmova.

Retrospektiva šest filmova Krisa Markera je svojevrsni omaž istoimenom uticajnom francuskom reditelju, fotografu, novinaru, pesniku, piscu, putniku, i inauguratoru novog stila u dokumentarnom filmu.

NAGRADE BELDOCS 2013:

Žiri BELDOCSa u sastavu: Miroljub Vučković, član Evropske filmske akademije, v.d. direktora Filmskog centra Srbije i višegodišnji programski direktor FESTa, Lejla Dedić, dugogodišnja novinarka u BBC World Service i producent dokumentarnih filmova na Al Jazeera Balkans, kao i Dušan Šaponja i Dušan Čavić, televizijski voditelji i autori prošlogodišnjeg najboljeg fima na festivalu, jednoglasno su izdvojili film „Anaplagd” Mladena Kovačevića kao autentičan model savremenog izraza u dokumenatnom filmu, oslobođen i kreativan, film koji razgaljuje i nadahnjuje, film koji pokazuje da, pored svih umeća postoji jos neka veština koja nije osvojena.

Film „Anplagd” osvojio je nagradu za Najbolji dokumentarni film u srpskoj takmičarskoj selekciji zbog, kako se navodi u obrazloženju, ležernosti koja je posledica odgovornosti, vizulenog bogatstva koje je posledica svesne odluke, talenta i umeća da se nešto obično, skoro ništa, predstavi kao kompletan univerzum, zbog prepoznavanja i potvrđivanja da veštine običnih ljudi mogu da zadive i nadahnu na isti način kao i priče o antičkim herojima ili herojima našeg vremena. Svakako da namera Mladena Kovačevića nije bila da banalizuje svakodnevicu, njegovo nastojanje bilo je da svojim pogledom iz stvarnosti izdvoji neke elemente i predstavi ih kao zagonetku koja i dok skriva, razotkriva.

Žiri je odao priznanje rediteljima filma „Dragan Wende”, Draganu von Petrovicu, Leni Müller i dodelio Specijalno priznanje Vuku Maksimoviču, centru kristalizacije ovog vibrantnog porterta junaka našeg doba, u kome se prepliću, upoređuju, nadigravaju i zajednički postoje dva junaka u fokusu kamere autora filma Dragan Wende. U obrazloženju žirija ističe se da bi nam bez Vuka Maksimoviča portret Dragana Wende bio dostupan kao i druga strana Meseca.

Žiri je dodelio Specijalno priznanje Valentini Delić i Radio Televiziji Srbije za film „Glas iz Beograda” za dostojanstven i uznemirujući potret Ljubiše Rajića, za jedinstven način prestavljanja duboke, stvaralačke, jednostavne i odogovne ličnosti.

FIPRESCI žiri u sastavu: Radmila Djurica, slobodni novinar, član UNS i Međunarodnog udruženja filmskih kritičara FIPRESCI, Vladan Petković, novinar, filmski kritičar, prevodilac i programski savetnik različitih festivala i distributerskih kuća, i Greg de Kuir, selektor Alternative Film/Video i glavni urednik NECSUS – Evropskog časopisa za studije medija, Nagradu za najbolji film festivala dodelili su filmu „Čin ubistva”, autora Džošue Openhajmera koji je ujedno bio i gost ovogodišnjeg BELDOCSa. U obrazloženju žirija navodi se da je ovaj dokumentarac jedan od zaista retkih monumentalnih filmova koji će biti dugo upamćeni.

„Čin ubistva” je jedinstven film koji užasava, iznenadjuje, navodi na smeh, plač i razmišljanje o samoj prirodi ljudskosti. Virtuozno je režiran i spaja čudesno nadrealne trenutke sa slojevitim metanarativom koji govori o stvaranju i percepciji filma na izuzetno dubok način. Ovaj film potvrđuje snagu i značaj dokumentarizma. Nagrada za najbolji film festivala stoga je dodeljena Džoši Openhajmeru .

NAGRADA FIPRESCI dodeljena je filmu „Hari Din Stenton: Delimično fikcija” rediteljke Sofi Iber uz obrazloženje da ovaj film predstavlja prelep i upečatljiv portret umetnika koji je proveo u senci najveći deo svoje karijere. U njemu su majstorski kombinovani atmosferičan i snoliki vizuelni stil i besprekorna montaža inserata iz mnogobrojnih nezaboravnih filmskih uloga njegovog junaka.