Na ovogodišnjem, četvrtom izdanju Međunarodnog filmskog festivala „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“ u kineskom gradu Pinjao, srpski filmovi i srpski autori biće višestruko zastupljeni. Film „Oaza“ u režiji Ivana Ikića, nedavno premijerno prikazan i nagrađen na Venecijanskom filmskom festivalu, imaće upravo u Pinjau festivalsku premijeru u Aziji i naći se u trci za nagradu „Roberto Roselini“. Pored projekcije „Oaze“, na festivalu će biti priređena i retrospektiva klasičnih srpskih filmova pod nazivom „Novi jugoslovenski film – Srpski novi film“ („Yugoslav New Cinema – The Serbian New Wave“) u okviru koje će biti prikazano devet filmova nastalih tokom 60-ih godina prošlog veka.

Iz filma Oaza

Film „Oaza“, po scenariju i u režiji Ivana Ikića, svetsku premijeru imao je na „Danima reditelja“ u Veneciji, a u Pinjau će biti prikazan u okviru takmičarske selekcije „Pritajeni tigar“ (prvi ili drugi film snimljen izvan Azije). Podsećamo… „Oaza“ je koprodukcija Srbije, Holandije, Slovenije, BiH i Francuske. Producenti filma su Sense Production iz Beograda (Marija Stojanović i Milan Stojanović), a projekat su podržali Filmski centar SrbijeHolandski filmski fondSlovenački filmski centar i Evropska komisija kroz program Kreativna Evropa (potprogram MEDIA) i panevropski koprodukcioni fond Eurimages. Pre projekcije „Oaze“ u Pinjau biće prikazana najava Ivana Ikića, dok će nakon projekcije biti emitovan razgovor sa rediteljem.

Retrospektiva „Novi jugoslovenski film – Srpski novi film“ je projekat na kome Međunarodni filmski festival „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“ i Filmski centar Srbije rade protekle dve godine. Podršku ovom projektu su pružili Jugoslovenska kinoteka, Delta video i Filmski centar Sarajevo, a retrospektiva donosi izbor od devet jugoslovenskih/srpskih filmova nastalih tokom 60-ih godina prošlog veka, od kojih neki biti po prvi put prikazani u novim restauriranim verzijama. Program čine ostvarenja: „Dvoje“ (1961) Aleksandra Saše Petrovića, „Kapi, vode, ratnici“ (1962) Vojislava Kokana Rakonjca, Živojina Pavlovića i Marka Babca, „Čovek nije tica“ (1965) Dušana Makavejeva, „Devojka“ (1965) Mladomira Puriše Đorđevića, „Tri“ (1965) Aleksandra Saše Petrovića, „Povratak“ (1966) Živojina Pavlovića, „San“ (1966) Mladomira Puriše Đorđevića, „Praznik“ (1967) Đorđa Kadijevića i „Nevinost bez zaštite“ (1968) Dušana Makavejeva. Filmski centar Srbije je na poziv Žije Žang-Kea, osnivača Međunarodnog filmskog festivala „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“ i poznatog reditelja i scenariste,  priredio ovu retrspektivu. Koncept i izbor filmova sačinili su umetnički direktor festivala Marko Miler i Miroljub Vučković iz Filmskog centra Srbije.

Poster filma Tri

Digitalizovane kopije filmova obezbedio je Delta video (naslednik fonda Avala filma) i Filmski centar Sarajevo.  Svaki film biće predstavljen video-najavom. Svoje filmove će predstaviti reditelji Puriša Đorđević i Đorđe Kadijević, a o ostalim će govoriti učesnici, saradnici i svedoci uključeni u njihov nastanak: Boro Drašković (predstavlja filmove Aleksandra Petrovića), Mihajlo Ilić (predstavlja Kino klub Beograd – izvorište talenata novog srpskog filma i filmove „Kapi, vode, ratnici“ i „Povratak“). Filmove Dušana Makavejeva najaviće inserti iz njegovog televizijskog filma „Rupa u dusi“. Posebno je sačinjena posveta glumici Mileni Dravić, kroz video-album njenih fotografija i poemu koju je o glumici napisao Dušan Makavejev.

Poster za retrospektivu srpskog novog filma

Mark Miler objašnjava ističe značaj ove retrospektive sledećim rečima: „Mnoga važna dela iz korpusa srpskog novog filma nisu bila dostupna više od dve decenije, zato što su jugoslovenski studiji i produkcijske kuće koji su ih proizveli prestali da postoje. Filmski centar Srbije i Jugoslovenska konteka restaurirali su neke od klasika i mi ćemo ih sa ponosom prikazati u Pinjau… Naša retrospektiva će biti događaj od međunarodnog značaja.“

Čovek nije tica

Dizajn postera za retrospektivu nadahnut je filmom „Čovek nije tica“, debitantskom dugometražnom režijom Dušana Makavejeva, vodećeg autora srpskog novog filma. Ogromni posteri radničkih šaka koji se pojavljuju u filmu oličuju ljudskost i duh srpskog novog filma – njegov fokus na svakodnevnicu i živote pojedinaca. Nakon retrospektiva novog ruskog filma (Andrej Tarkovski, Nikita Mihalkov, Andrej Končalovski…) i indijskog filma 70-ih (Satjadžit Rej, Šijam Benegal…), ovo je treća retrospektiva u okviru Međunarodnog filmskog festivala „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“.

Miha Baloh i Beba Lončar u fiklmu Dvoje

O festivalu… Žija Žang-Ke, jedan od navećih svetskih reditelja, osnivač je Festivala „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“ u kineskom gradu Pinjao, a umetnički direktor je Marko Miler, dugogodisnji direktor festivala u Veneciji, Roterdamu, Lokaranu, Rimu… Festival u Pinjau dobio je naziv po slavnom filmu Ang Lija „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“ i održava se u komplesku unutar istorijskog središta grada, u protstorima rekonstruisane fabrike dizel motora. U takmičarskom delu programa učestvuju prvi i drugi filmovi reditelja, a glavna nagrada nosi ime slavnog italijanskog reditelja Roberta Roselinija. Međunarodni filmski festival „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“ ima i industri deo u okviru koga se razmatraju projekti u nastajanju, kao i deo programa posvećen retrospektivama. Četvrto izdanje Međunarodnog filmskog festivala „Pritajeni tigar, skriveni zmaj“ održava se od 10. do 19. oktobra 2020. godine, uz sve mere zaštite od korona virusa.

Đorđe Bajić