„Kritički vodič kroz srpski film, 2018-2022“, u izdanju Filmskog centra Srbije, predstavljen je u 12. jula na 5. izdanju “Somborskog filmskog festival”, a zatim 18. jula na 30. izdanju “Festivala evropskog filma Palić“. Na oba ova festivala je predstavljena i knjiga „Srpski film: Pedesete“ Saše Radojevića, o kojoj smo ranije već pisali. Knjiga „Kritički vodič kroz srpski film, 2018-2022“ je za  sada štampana u ograničenom tiražu i još nije u slobodnoj prodaji, ali bi uskoro trebalo da stigne u knjižare širom Srbije.

Zoran Janković i Đorđe Bajić, srpski filmski kritičari sa višedecenijskim iskustvom u štampanim i elektronskim medijima, autori su ove knjige koja sadrži kritičke tekstove o svim srpskim dugometražnim igranim filmovima prikazanim u redovnoj bioskopskoj distribuciji ili na festivalima tokom proteklih pet godina. U pitanju je nastavak „Kritičkog vodiča kroz srpski film, 2000-2017“, objavljenog pre pet godina.

U ovoj knjizi se nalazi 85 tekstova o isto toliko filmova, što svakako nije mali i beznačajan broj, tim pre što nova knjiga obuhvata „samo“ proteklih pet godina, dok je prethodna obuhvatala čak osamnaest, što ide u prilog tezi da je u našoj kinematografiji iz godine u godinu sve više dugometražnih igranih filmova a što je, naravno, posledica šireg proboja novijih tehnologija, ali i prikazivačkih mogućnosti.

U knjizi se tako mogu pronaći tekstovi o festivalskim favoritima („Otac“, „Teret“, „Oaza“, „Heroji radničke klase“, „Kelti“, „Šavovi“, „Strahinja Banović“, „Usekovanje“, „Kristina“…) i najgledanijim srpskim filmovima u našim bioskopima (serijal „Južni vetar“, „Toma“, „Taksi bluz“, „Leto kada sam naučila da letim“, „Kralj Petar I“, „Zlatni dečko“…), ali isto tako i o režijama mladih autora u usponu nastalih sa malo novca i puno kreativnosti („Moj jutarnji smeh“, „Ivana Grozna“, „Banditi u potrazi za mamom“, „Who the Fuck Are You“…) i žanrovski profilisanim ostvarenjima vrednim gledalačke pažnje („Ederlezi Rising“, „Vampir“, „Lihvar“…).

Pored detaljnih kritičarskih osvrta, tekstovi sadrže tehničke detalje i faktografiju, sinopsise, kao i obilje podataka i zanimljivosti za poklonike sedme umetnosti, s posebnim osvrtom na recepciju svakog pojedinačnog ostvarenja.

Želja i namera autora ovog vodiča bila je da se savremeni srpski film predstavi u svem njegovom bogatstvu i raznovrsnosti. Prema rečima Bajića i Jankovića: „Film uvek deli sudbinu zemlje u kojoj nastaje, tako da je turbulentno vreme u kome živimo, puno je izazova – dakako, prvenstveno životnih, pa onda i filmskih. Ono što u ovom trenutku možemo da uradimo jeste da pažnju usredsredimo na filmove nastale tokom proteklih pet godina, i da na tim primerima pokušamo da mapiramo, uočimo, osvetlimo i pojasnimo i neka nova stremljenja i svežepridošle tendencije.“

Urednik knjige „Kritički vodič kroz srpski film, 2018-2022“ je Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti Filmskog centra Srbije, dok se za dizajn i prelom knjige pobrinuo Borut Vild, jedan od vodećih regionalnih i evropskih grafičkih dizajnera. Predgovor je napisao Ivan Velisavljević, filmski pregalac i kritičar sa kojim su Bajić i Janković sarađivali na prethodnom „Vodiču“.

Knjizi „Kritički vodič kroz srpski film, 2018-2022“ prethodio je „Kritički vodič kroz srpski film, 2000-2017“ (dva rasprodata izdanja), čiji su autori, Bajić, Janković i Velisavljević, potom zajedno napisali i knjigu objavljenu na engleskom jeziku „Najbolji srpski filmovi 21. veka“ (jedno rasprodato izdanje). Sve tri knjige je objavio Filmski centar Srbije. Ista trojka je 2008. bila deo šireg autorskog tima zbornika eseja na ovdašnje filmske i knematografske teme „Novi kadrovi – Skrajnute vrednosti srpskog filma“, u izdanju beogradske  kuće Clio.