VREME: Ponedeljak, 7. novembar u 15.00 č
Mesto održavanja: Dom omladine Beograda, hol velike sale
Učesnici: Dijana Metlić (autorka), prof. dr Simona Čupić (istoričarka umetnosti), prof. dr Slobodan Mijušković (istoričar umetnosti)

Moderator: Miroljub Stojanović (filmski kritičar)

U drugom, znatno dopunjenom izdanju analitičke studije o jednom od najuticajnijih svetskih reditelja, Stenliju Kjubriku (1928–1999), autorka prati sve faze njegove filmske karijere, kao i ono što joj prethodi: njegovo bavljenje fotografijom, odnos prema književnosti i književnim delima i, pre svega, brojne uticaje svetskog slikarstva koji su oblikovali njegovu filmsku estetiku.

Oslanjajući se na intertekstualni pristup u analizi Kjubrikovih filmova nastalih nakon njegovog preseljenja u Evropu (od Lolite do Širom zatvorenih očiju), ali i upotrebljavajući rezultate brojnih istraživanja koje je sprovela u Kjubrikvom arhivu u Londonu, Dijana Metlić prepleteno i zanimljivo govori o presudnom značaju likovnih umetnosti na Kjubrikovo sagledavanje društvenih, političkih i kulturnih okolnosti epoha/perioda koje problematizuje u svojim filmovima. Pri tome, istorijsko-umetnički metod kojim se autorka suvereno služi postaje od ključnog značaja za razumevanje Kjubrikovog pristupa filmu kao „totalnom umetničkom delu“, u kome se statična i pokretna slika konstantno prepliću čineći njegov filmski univerzum jednako privlačnim i aktuelnim i danas.

BIOGRAFIJA AUTORKE

Dijana Metlić rođena je u Beogradu. Doktorirala je na opusu Stenlija Kjubrika, 2012. godine, na Odeljenju za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta u Beogradu. Objavila je brojne naučne radove i studije o likovnim umetnostima, filmu, fotografiji. Ko-urednica je izdanja Gender, Power and Identity in the Films of Stanley Kubrick, Karen A. Ritzenhoff, Dijana Metlić, Jeremi Szaniawki (New York: Routledge, 2023). Istražuje odnose slikarstva, fotografije i filma na primerima evropske i američke umetnosti. Profesorka je istorije umetnosti na Univerzitetu u Novom Sadu.

IZVOD IZ RECENZIJA

Detaljno obavljen istraživački rad doprinosi utemeljenosti i sugestivnosti autorkinih ocena, dok izuzetan stil kojim je tekst napisan čini knjigu izuzetno zanimljivom za čitanje. (Prof. dr Simona Čupić)

Sa obrazovanjem i iskustvom istoričara umetnosti, koji sa neophodnom odgovornošću ulazi na „teritoriju“ jednog drugog, specifičnog medija, Dijana Metlić bila je u stanju da se bez teškoća kreće kroz zanimljive problemske sadržaje jednog dela Kjubrikovog opusa označene interakcijama slikarstva i filma, prisustvom i funkcijama slika i slikovnosti u filmskom tkivu. (Prof. dr Slobodan Mijušković)