Upravni odbor Filmskog centra Srbije prihvatio je predloge komisija u konkursnim kategorijama: Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova, Sufinansiranje proizvodnje domaćih kratkometražnih igranih filmova, Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova za decu i omladinu i Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih dokumentarnih filmova. Pročitajte odluke i obrazloženja.
Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova
Komisija Filmskog centra Srbije, u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova, radila je u sastavu: Darko Bajić (predsednik), Biljana Srbljanović, Srdan Golubović, Svetozar Cvetković i Vladimir Vasiljević. Na konkurs je prijavljeno ukupno četrdeset i šest (46) projekta, a podržano je pet (5), i to:
„Linije želje“
Reditelj: Dane Кomljen
Producenatska kuća: Dart Film&Video
Iz obrazloženja Komisije: „Po mišljenju komisije, najbolji projekat na ovom konkursu. Ovo je priča o beskonačnom hodanju, o pronalasku sebe. O pripadanju. Poezija u formi filmskog scenarija… Dane Komljen je autor čiji je stil i estetika priznata i nagrađivana na svetskom nivou. Njagov dosadašnji eksperimentalni pristup u naraciji, u ovom projektu zamenjuje klasičnijom naracijom, dok stilu i estetici ostaje privržen, što je, možda, i njegova najveća umetnička snaga. Komisija smatra da je neophodno da se ovakav stil i talent, koji Dane Кomljen poseduje, konstantno neguje i podržava, jer je retkost na nivou svetske kinematografije. Sa produkcione strane, projekat je već podržan od strane FCS, na konkursu za unapređenje i razvoj scenarija, kao i na HBF u Holandiji… Ovaj izuzetan projekat svojim potpuno inovativnim i autentičnim filmskim izrazom, svojim doprinosom razvitku filmskog jezika, svojim mestom u istorijskom trenutku i originalnim pristupom duhu vremena, svojim isticanjem najvrednijih dostignuća domaće umetničke scene u drugom oblastima, pažnjom i pozitivnim odgovorima za saradnju od strane inostranih producenata, zaslužuje produkcionu pomoć FCS-a i Komisija ga, sa velikim zadovoljstvom predlaže.“
„Yugo Florida“
Reditelj: Vladimir Tagić
Producentska kuća: Sense Production
Iz obrazloženja Komisije: „Jugo florida je priča o putovanju oca i sina, u raspadnutom očevom automobilu, na putovanju na kome se konačno upoznaju i to baš onda kada otac zauvek odlazi… Sa lakoćom, duhovitošću i bez patetike, autori scenarija govore o krhkosti i prolaznosti ljudskog života. Rediteljska eksplikacija samo dopunjava izuzetno pozitivno mišljenje Komisije o ovom projektu, a u razgovoru sa autorom istaknuta su brojna dobra mesta i rešenja. Komisija veruje da je ovo pravi put podrške u strategiji razvitka domaće kinematografije i to u dva smera, potencijalna velika gledanost filma, ali nepristajanje na umetničke kompromise zarad popularnosti. Tema je večna i važna, prepoznatljiva i van granica naše zemlje, nudi ozbiljan prostor za dodatno finansiranje od strane inostranih fondova koji podržavaju nove glasove u oblasti arthaus filmova.“
„Marko Kraljević“
Reditelj: Dejan Zečević
Producentska kuća: Biberche Productions
Iz obrazloženja Komisije: „Projekat Marko Кraljević bazira se na izuzetno veštom, višeslojnom, dramski ubedljivom, komički osenčenom, scenariju Maje Todorović i Dejana Zečevića. Priča prati najvažniji deo života Kraljević Marka, možda najpoznatijeg karaktera srpske narodne poezije, ali i mitologije… Narativ filma baziran je i na istorijskim podacima i na celokupnoj narodnoj poeziji i predanju o ovom junaku, koji je vešto uklopljen u uzbudljivu filmsku priču, u kojoj se smenjuju scene spektakla sa intimnim momentima duboko ljudskog preispitivanja samih junaka… Film ima velike potencijale značajne za čitavu domaću kinematografiju – novo preispitivanje mitova kinematografskim sredstvima, nacionalna istorija preneta kroz uverljiv, uzbudljiv dramski jezik, stilska rešenja u eksplikaciji reditelja koja se umetničkom snagom i promišljenošću izdvajaju od velikog dela ostalih projekata.“
„Rupa u ogradi“
Reditelj: Zoran Amar
Producentska kuća: Art&Popcorn
Iz obrazloženja Komisije: „Priča obrađuje tematiku misterioznog ubistva dvojice mladih gardista ispred kasarne u Topčideru 2006. godine, koje do današnjeg dana nije razjašnjeno i ostaje mutna tačka na istoriji početka 21.veka u Srbiji… Osim značaja same ideje i događaja, ovaj projekat je na umetničkom planu izuzetno zanimljiv: scenario je uverljiv, razlomljen u naizgled mozaičku strukturu, sa horom karaktera, koji se svi, veoma brzo, sklapaju u jednu konzistentnu, ozbiljnu i tragičnu nit priče… Producent sa ozbiljnom reputacijom za ovu vrstu art haus filmova na nepopularne teme, uverio je Кomisiju u svoj dalji produkcioni plan i posebno u mogućnosti dodatnog obezbeđenja sredstava na ostalim i srodnim fondovima.“
„Saučesnici“
Reditelj: Marko Novaković
Producentska kuća: Zillion Film
Iz obrazloženja Komisije: „Posle saobraćajne nesreće, u kojoj gine pešak, budući suprug Branko ubedi Sofiju heroinu ove priče da je nabolje za sve da nastave da žive kao da se ništa nije dogodilo. Njihovo bekstvo sa mesta nesreće ostavlja duboke posledice na njenu savest… Mišljenjem većine komisije je da ovaj scenarističko rediteljski debitantski filmski tim ima potencijala da realizuje veoma uzbudljiv psihološki triler. I da ovu žanrovsku, veoma komunikativnu priču, koja se dešava u Užicu, iskoristi za britku kritiku već okorele mreže korupcije u našem društvu. Komisija predlaže da se ovaj projekat podrži sa dodatnim sredstvima, iz nekoliko bitnih razloga: reditelj je autor koji se do sada dokazao svojim televizijskim ostvarenjima i čiji poetski pristup predstavlja nešto neuobičajeno u našoj kinematografiji. Scenarista je takođe debitant, inače izuzetan mladi pisac, koji zna da nijansiranu priču… Na kraju, producent filma je do sada mnogo puta pokazao da zna da se, i sa malim sredstvima, izbori sa zahtevima ozbiljne filmske produkcije, te da je podrška FCS-a ovom projektu, iako nevelika, ipak ključna…“
Kompletan tekst Odluke u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova pročitajte ovde: http://www.fcs.rs/wp-content/uploads/2020/11/Odluka-UO-FCS-sufinansiranje-proizvodnje-doma%C4%87eg-dugometra%C5%BEnog-igranog-filma.pdf
Sufinansiranje proizvodnje domaćih kratkometražnih igranih filmova
Komisija Filmskog centra Srbije, u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih kratkometražnih igranih filmova, odlučivala je u sastavu: Miloš Radović (predsednik), Melina Koljević, Vladimir Tagić, Dušan Zorić i Milan Knežević (članovi). Na konkurs je prijavljen ukupno dvadeset i jedan (21) projekat, a članovi Komisije su usaglasili stavove i za podršku predložili tri (3) projekta. Upravni odbor je prihvatio ovaj Predlog. Podržani projekti su:
„Kad svane“
Režija: Stefan Ivančić
Produkcija: Non-Aligned Films – Ognjen Glavonić PR
Iz obrazloženja Komisije: „Kroz jednostavne elemente, čiste i jasne postavke scena, reditelj precizno, sa izuzetnim osećajem kako za vizuelno pripovedanje i građenje atmosfere tako i za tananost ljudskih emocija i žar i borbenost glavnog lika, priča priču o radničkoj klasi… Bez jeftinog sentimenta, znajući tačno u kojim momentima scene započinje i druge scene završava, reditelj daje prostor publici da razmišlja i oseća filmsku stvarnost. Prethodni radovi autora pokazuju da smo na tragu jednom posebnom stilu i osećaju koji nas ostavlja u iščekivanju njegovog sledećeg rada.“
„Život posle smrti“
Režija: Ognjen Petković
Produkcija: Mansarda
Iz obrazloženja Komisije: „Film iz ugla više dečaka koji su u ratu izgubili svoje najmilije. Oni su preživeli, ali mnogi njihovi nisu i dečaci imaju potrebu da nastave sa životom onakvim kakvim ga zamišljaju da bi trebao biti… Autor pokreće temu besmisla rata koji na decu ostavlja nesagledive psihičke posledice i odnose… Film je Komisija jednoglasno preporučila FCS za realizaciju. To je projekat koji je u svakom pogledu dobro pripremljen: počevši od scenarija, rediteljske eksplikacije, tako i scenografske razrade. Film velikog potencijala.“
„Ljubav“
Režija: Katarina Mutić
Produkcija: Baš Čelik
Iz obrazloženja Komisije: „Desetogodišnja glavna junakinja bori se za ljubav najbližih ili bar za ono malo ljubavi koja je preostala. Kontroverzan u stavu prema Bogu i veri, bez milosti prema roditeljskom uskraćivanju pažnje i emocija, ovaj film je odlučan u nameri da se obračuna sa često pomirljivim stavom o problemima u porodičnim odnosima. Junakinja Jovana, po vokaciji dete, izlazi na duel sa roditeljima i u pomoć poziva Boga, roditelja svih živih… Poslednja scena u filmu je mali scenaristički biser, onaj koji je većinu članova Komisije opredelio da daju glas ovom projektu.“
Kompletan tekst Odluke u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih kratkometražnih igranih filmova pročitajte ovde: http://www.fcs.rs/wp-content/uploads/2020/11/Odluka-UO-FCS-Kratkometra%C5%BEni-igrani-film.pdf
Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova za decu i omladinu
Komisija Filmskog centra Srbije, u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova za decu i omladinu, radila je u sastavu: Jovana Karaulić (predsednica), Marija Bereta, Nataša Drakulić, Bojana Maljević i Slaven Došlo (članovi). Na konkurs je prijavljeno ukupno sedam (7) projekata, a za podršku je odabran jedan (1) koji je imao najveći broj glasova. Upravni odbor FCS-a je prihvatio ovaj predlog i podržan je projekat:
„1970.“
Scenario i režija: Darko Lungulov
Produkcija: Papa films
Iz obrazloženja Komisije: „Kroz priču o odrastanju smeštenu u specifično društveno-politički kontekst glavni junak prepoznaje da život nema unapred određen plan i da nije uvek ono što je mogao da doživi iz svoje dečačke sobe ili perspektive života u urbanoj sredini iz koje inicijalno dolazi. Na tom putu upoznaje se sa filozofijom hipi kulture i osećanjem slobode, alternativnom muzičkom scenom, političkim kontekstom, ljubavi, ali i samim sobom…. Scenario podržan je od strane Filmskog centra Srbije na Konkursu za razvoj scenarija u martu 2019. godine, a jedan je od visoko ocenjenjnih projekata na prethodnom Konkursu za dečiji i omladinski film. Кomisija je prema ustanovljenim kriterijumima analizirala kreativno-produkcione aspekte projekta i ustanovila značajne pomake u pogledu razvoja scenarija, izoštrenijeg definisanja narativa, linije likova i njihovih motivacija, kao i ukupnog kreativnog potencijala filma uvođenjem već ostvarenih scenarista u proces realizacije predložene verzije scenarija… Komisija je uverenja da projekat doprinosi omladinskoj imaginaciji i generacijskom povezivanju, kao i da ima potencijal u pogledu uvećanja značaja domaće kinematografije, te ga sa zadovoljstvom predlaže za dobitnika sredstava na ovogodišnjem konkursu.“
Kompletan tekst Odluke u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova za decu i omladinu pročitajte ovde: http://www.fcs.rs/wp-content/uploads/2020/11/Odluka-UO-FCS-Film-za-decu-i-omladinu.pdf
Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih dokumentarnih filmova
Komisija Filmskog centra Srbije, u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih dokumentarnih filmova, odlučivala je u sastavu Miodrag Medigović (predsednik), Marta Popivoda, Branislav Milošević, Stefan Ivančić i Stefan Malešević (članovi). Komisija je donela Predlog, koji je prihvatio Upravni odbro FCS-a. Na konkurs je prijavljeno ukupno dvadeset i devet (29) projekata, a podržano je sedam (7), i to:
„U kapsuli – Vlatko Gilić“
Reditelj: Danilo Lazović
Produkcija: Film Road Production
Iz obrazloženja Komisije: „Projekat za film U kapsuli – Vlatko Gilić bavi se likom i delom skoro zaboravljenog majstora filma, reditelja Vlatka Gilića. Gilićevi filmovi su sačuvani u kolekciji Muzeja moderne umetnosti MoMA u Njujorku, i to u specijalnoj nuklearnoj kapsuli koja čuva najveće umetničke vrednosti i kulturno nasleđe čovečanstva od mogućeg atomskog uništenja… Komisija smatra da pored ovako značajne teme za srpsku i svetsku kinematografiju, autor kroz rediteljski koncept i vizuelni materijal nudi projekat koji obećava mnogo više od biografskog dokumentarca, koji se bavi pitanjem šta i kako ostaje u istoriji (umetnosti), kao i još šire, potrebom čoveka da prevaziđe sopstvenu prolaznost i ostavi trag o svom postojanju.“
„Nisam ti rekao“
Reditelj: Vojin Ivkov
Produkcija: Greenfield produkcija Novi Sad
Iz obrazloženja Komisije: „Eldara i Dimitrija deli nekoliko godina da budu vršnjaci i nekoliko stotina kilometara da budu komšije. Odrasli su u istoj državi, Srbiji, a poginuli na suprotnim stranama nečijeg tuđeg rata, na frontovima u Siriji. Autor filma, Vojin Ivkov, koristeći jednu od metoda psihodrame, daje priliku roditeljima ova dva momka da im se još jednom obrate i kažu im ono što su propustili tokom života, nadajući se da će to spasiti nečiju tuđu decu.“
„Prazan, ništavan“
Reditelj: Svetislav Dragomirović
Produkcija: Sivo drvo film
Iz obrazloženja Komisije: „Autorova premisa je da se i sa najstrašnijim pojavama moramo suočiti, moramo ih razumeti, da bismo mogli od njih da se zaštitimo. Ispovesti protagoniste prepliću se sa novim vizuelnim materijalom koji autor planira da snimi tako da podseća na amaterske snimke. Podrobna dokumentacija sa vrlo jasnim i kreativnim autorskim pristupom, kao i zanimljiv priloženi vizuelni materijal uverili su Komisiju da treba podržati ovaj projekat.“
„Portret umetnika u potrazi“
Reditelj: Maša Nešković
Produkcija: Marienbad film
Iz obrazloženja Komisije: „Biografski dokumentarac o jednom od najzanimljivijih autora jugoslovenske kinematografije – Goranu Markoviću. U veoma detaljnoj i razrađenoj dokumentaciji, autorke Maša Nešković i Maja Medić predlažu jedan portret koji se neće baviti isključivo značajem, veličinom i afirmacijom lika Gorana Markovića, već jedan mnogo kompleksniji film… Radi se o veoma ambicioznom projektu koji bi po oceni Кomisije mogao da se nađe na nekom od najvećih svetskih festivala, koji su u poslednjoj deceniji stavili akcenat na programske selekcije koje se bave istorijom filma.“
„Razoreni Jasenovac – Saga o revizionizmu“
Reditelj: Vladimir Paskaljević
Produkcija: Oktobar film
Iz obrazloženja Komisije: „Autor projekta Vladimir Paskaljević predlaže film o veoma važnoj i savremenoj temi – istorijskom revizionizmu u kontekstu drugog svetskog rata i strahovitom stradanju nevinih žrtava u koncentracionom logoru Jasenovac. Uvidom u projektnu dokumentaciju, jasno je da se autor ovom temom bavi već duže vreme i da je urađeno ozbiljno i temeljno istraživanje. Tačka gledišta i predložena trodelna struktura, koja nije fokusirana isključivo na iznošenje istorijskih činjenica, snažna je jer se bavi posledicama do kojih dovode revizionizam, relativizacija i odbijanje suočavanja sa istinom.“
„Zima jednog proleća“
Reditelj: Milan Nikodijević
Produkcija: Štap i kanap Production
Iz obrazloženja Komisije: „Predrag Pega Popović jedno je od najcenjenijih imena među domaćim direktorima fotografije… Malo je poznata činjenica da je on autor jedne od najobjavljivanijih fotografija iz epohe Praškog proleća. Pega je u to vreme načinio praktično jedini snimak mrtvog tela Jana Palaha, studenta koji se samozapalio u znak protesta protiv sovjetske intervencije, i upravo ta fotografija predstavlja centralnu tačku filma „Zima jednog proleća“… Tema i priloženi vizuelni materijal uverili su Кomisiju da ovaj projekat može prerasti u važan film, kako za domaći, tako i za međunarodni kulturni prostor, što mu daje potencijal za koprodukcije i plasman na filmske festivale.“
„Godina, zemlja, 4 čoveka“
Reditelj: Boris Kovač
Produkcija: Boris Kovač PR Studio za proizvodnju igranih i drugih filmova
Iz obrazloženja Komisije: „Film prikazuje četiri čoveka, kroz četiri godišnja doba, koji žive od panonske zemlje, daleko od tehnokratsko – potrošačkog načina života savremenog čoveka… Film će sadržati namenski komponovanu muziku koja će u saglasju sa slikom graditi jedinstvenu poetsku celinu. Priložen vizuelni materijal u formi tizera potvrđuje dokumentaristički potencijal ovog scenarija. Film poseduje sociološku, etnološku i kulturološku vrednost i kao takav je svojevrsno svedočanstvo o životu u panonskoj niziji.“
Kompletan tekst Odluke u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih dokumentarnih filmova pročitajte ovde: http://www.fcs.rs/wp-content/uploads/2020/11/Odluka-UO-FCS-dugometra%C5%BCni-dokumentarni-2020.II_.pdf
Đorđe Bajić