Upravni odbor Filmskog centra Srbije usvojio je Predlog Konkursne komisije za dodelu sredstava po Konkursu za finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2020. godinu, a u kategoriji Finansiranje unapređenja i razvoja filmskih scenarija. Podržano je devet projekata, svaki sa po 300 hiljada dinara. Komisija je odlučivala u sastavu: Vuk Ršumović (predsednik), Dunja Petrović, Milica Tomović, Vanja Kovačević i Katarina Janković (članovi).

„Ašin izbor“ (autor: Filip Martinović)

Iz obrazloženja Komisije: Film se bavi obrnutim migrantskim koracima, vraćanjem glavne junakinje svojim afričkim korenima preko turističkog aranžmana iz Barselone, u kojoj je odrasla kao usvojeno dete iz Afrike, u jednoj španskoj porodici. Na taj put Aša kreće s detetom iz Beograda, ostavljajući za sobom muža alkoholičara, s kojim je u Srbiju i došla… Filip poseduje izrazit talenat u dočaravanju introspektivnog sveta njegove junakinje, kao i u samim opisima njenog doživljaja nekadašnje domovine i ponovo je doprineo da osetimo magičnost njegovog budućeg dela. Nema sumnje da će ovo biti jedan poseban autorski film, velikog festivalskog potencijala.

„Sorella di Clausura“ (autorka: Ivana Mladenović)

Iz obrazloženja Komisije: Priča prati Lj. koja je svoj život posvetila ljubavi prema pevaču, zvezdi čitavog Balkana… Kroz ovo ljubavno putovanje, odnosno životnu misiju Lj. će proći s Verom, rumunskom pevačicom… Ovo čudno prijateljstvo, potpuno oprečnih karaktera, je glavna osovina priče. Komisiji je zadovoljstvo da podrži projekat i autorku Ivanu Mladenović, čiji rad poznaje i veoma ceni.

„Pet soba u kući Emilija Fernandeza“ (autor: Dragan Petrović)

Iz obrazloženja Komisije: Dokumentarni film o Emiliju El Indiu Fernandezu, neobično upečatljivoj figuri iz istorije svetske kinematografije… Od vrlo jasnog koncepta i zavodljive scenarističke građe, pa sve do vrlo koncizne eksplikacije, Dragan fon Petrović nas provodi kroz magični univerzum ljubavnih avantura, filmskih priča, revolucionarnih legendi i kulturnih fenomena, koji se protežu od Meksika, preko Kube i Holivuda, sve do Kana i Jugoslavije… Komisija željno iščekuje nastavak istraživanja, a potom i realizaciju ovog uzbudljivog dokumentarca.

„Inat“ (autorka: Andrijana Stojković)

Iz obrazloženja Komisije: Inat je priča o lovočuvaru Milanu koji pati od psihičkih trauma zadobijenih u ratu, bori se protiv istih ali ga ratna prošlost progoni. On izmaštava Bilala, emigranta iz Sirije, kog isprva maltretira i drži zarobljenog, i što više raste taj nivo nasilja to Milan postaje slabiji… Ovo je antiratni film i govori o temama koje su važne ne samo na našem podneblju već i na globalnom aspektu, sa izuzetno napisanim opisima i preciznom atmosferom koju autorka uspešno prenosi.

„Ja sam Akiko“ (autori: Stefan Mitić i Gorana Domić)

Iz obrazloženja Komisije: Animirani dugomeražni film o neobičnoj devojčici čiji pogled na svet, razbuđuje maštu njenih školskih drugara, kao i čitaoce ovog projekta…  Akiko kao junakinja može da postane simbol čitave jedne generacije i pored ostvarenog potencijala u književnosti – 2019. knjiga Ja sam Akiko je ušla u top 20 najprodavanijih knjiga u Laguninom izdanju. Takva, već ostvarena baza mlađih čitalaca, je dovoljna garancija za uspeh dugometražnog crtanog filma u bioskopima, što u regionu tako i van naših granica…

„Društvene nepogode“ (autor: Dean Radovanović)

Iz obrazloženja Komisije: Nakon neuspešnog eksperimenta u inostranstvu, mladi fizičar Stefan se vraća u rodni grad. Jedne noći, slučajno naleće na bandu osmaka i njihovog vođu Aleksa koji lažno optužuje Stefana za napad na jednog od njegovih drugova i prijavljuje ga policiji… Premisa u kom dete maltretira odraslog čoveka je interesantna isto koliko i začudna, i pojačava disbalans različitih sistema koje oni vrednuju kao glavni uzrok situacije u koju se dovode. U pitanju je redak projekat koji je tematski izrazito precizan i koji uspeva da kroz priču sprovede svoju autorsku nameru.

„Silvana“ (autor: Marko Marković)

Iz obrazloženja Komisije: Silvana je sjajno napisan scenosled sa svim elementima koje jedan film treba da poseduje. Prati život pevačice Silvane, odnosno Zilhe Barjaktarević od ranog detinjstva kada prvi put peva u Dobojskoj kafani, odrastanja od njene šesnaeste godine pa sve do trenutka kada postaje Silvana. Pratimo lepo uokvirenu priču koja počinje u kafani i u istoj se završava, dok između vidimo proces odrastanja jedne mlade devojke i stasavanja u mladu ženu, protkan ljubavnom pričom i razočaranjem… Svi elementi scenosleda su precizni, jasni i dramaturški tačni, kao što je i sama junakinja.

„Rusalna nedelja“ (autor: Damir Romanov)

Iz obrazloženja Komisije: Nakon početnog negodovanja što je po kazni poslat kod Babe i Dede u seoce na Staroj planini, 16-godišnji Strahinja će postati aktivan član male zajednice žilavih i duhovitih meštana… Damir Romanov nam približava jedan iznimno duhovit mikrokosmos, pun živopisnih karaktera… Ukrštanjem tri sveta (Strahinjinog, sveta meštana i magičnog sveta rusalki), autor nije samo ispričao priču o tome koliko je životna sredina važna, već o tome da će borba ZA uvek biti jača od bilo koje borbe PROTIV.

„Zločin bez kazne“ (autor: Emir Kusturica)

Iz obrazloženja Komisije: Zločin bez kazne je odgovor na remek delo Dostojevskog Zločin i kazna. Kroz tekst autor se bavi preispitivanjem sistema vrednosti, kroz priču o zločinu počinjenom iz altruizma, koji prolazi nekažnjeno… Komisija prepoznaje u tekstu tematske okvire, motive i junake koji su specifični i prepoznatljivi i vezuju se za prethodne radove autora… Uzimajući u obzir sve ove detalje, početnu premisu i ideju filma, kao i prethodni autorski rad Emira Кusturice, Komisija, čak i u ovoj vrlo ranoj fazi razvoja, odlučuje da podrži ovaj projekat.

Kompletan tekst Odluke pričitajte OVDE.

Đorđe Bajić